Mint minden elektronikus rendszer, az e-learning tananyagok életében is van/vannak tesztelési szakaszok, amikor le kell ellenőrizni, hogy minden úgy működik-e ahogyan elterveztük, minden gomb a helyén van-e, nincsenek-e zsákutcák stb. Egy külföldi blogon találtunk egy listát, amely sorba veszi azokat a szempontokat, amelyek alapján érdemes a tesztelést elvégezni. A listát kibővítettük saját ötleteinkkel, tapasztalatainkkal. Nem csak e-learning fejlesztő olvasóinknak ajánljuk, hanem bárkinek, aki kezei közé tananyag kerül véleményezésre, átolvasásra.
Nézzük!
Navigáció: Elsőként a navigációs gombok működését említenénk, amely a legfontosabb, de nézzük, még mit kell letesztelnünk ezzel kapcsolatban.
- A navigációt magyarázó oldalon minden gomb jelentését részleteztük?
- Esetleges elágazásokra utaló jelek egyértelműek? Van-e a pluszoldalon vissza gomb?
- Tartalomjegyzékből mutató hivatkozások megfelelő oldalra visznek?
- Státusz indikátorok megfelelően működnek?
- Oldalak számozása szerepel? Ha igen, akkor mindenhol?
- Helyesek a modulok nevei?
Oldalak elemei
- Cím megegyezik a témával?
- Helyesek a szövegek, pontosak az információk?
- Gombok aktívak-e, mindegyik el van látva funkcióval?
- Ha szerepel videó, hanganyag az oldalon, azok lejátszhatóak? Jól kezelhető a lejátszó sáv?
- Narráció esetén azonos a szöveg a leírtakkal?
Interakciók, felugró ablakok, kiegészítő oldalak
- Ha valahova kattintani kell, vagy az egeret egy adott elem fölé kell mozgatni, mi történik?
- Az az elem ugrik fel, amit szeretnénk?
- Ha az interakció feltétele a továbbhaladásnak, megfelelő ütemben jelenik meg a tovább gomb?
- Vannak sehova sem mutató nyilak, interakciók?
- Szerepel ezeken az oldalakon, hogy mi a feladat? Egyértelműek ezek az utasítások?
Kérdések
- Kérdések terén nem csak a modulzáró, értékelő tesztsort értjük, hanem az összes kérdést, amely szerepel, legyen az bemelegítő, vagy ismétlő kérdés
- Ellenőrizzük le, hogy a jó válasz valóban jó-e?
- Megfelelő visszajelzés jelenik meg a válaszokra?
- Megfelelően van-e beállítva a „Submit” gomb?
- Megoldhatóak egyáltalán a feladatok? Érthetőek az instrukciók?
- Kérdések pontozása helyes?
Teszt
- A tesztben szereplő kérdésekre az előző lista vonatkozik, de a tesztek beállításai is sok hibalehetőséget rejtenek, nézzük.
- Megfelelő a teljesítési küszöb?
- Kap-e egységesen minden kérdésre valamilyen visszajelzést a tanuló, vagy csak a végén kap pontszámot?
- Jól számolódnak a pontszámok?
- Pontszámtól függően jelenik meg a globális visszajelzés?
- Megjelennek ezek a pontszámok a keretrendszerben?
A felsoroltakat természetesen nem feltétlenül kell minden tananyagban oldalról-oldalra végigvenni (ha nincs videó, nincs mit tesztelni J), viszont egy nagyobb terjedelmű tananyag esetében érdemes saját checklistet készíteni. Nem állítjuk, hogy a lista teljes, sokszor a szerkesztőeszköz specifikus listaelemek is felkerülhetnek.
Jó tesztelést!
[…] már írtunk a tesztelés módszeréről és szempontjairól, most pedig a tesztelési környezetről írnánk […]