Tippek és tévhitek

Hogyan teszteljünk?

ID-10094997-1_nagyMint minden elektronikus rendszer, az e-learning tananyagok életében is van/vannak tesztelési szakaszok, amikor le kell ellenőrizni, hogy minden úgy működik-e ahogyan elterveztük, minden gomb a helyén van-e, nincsenek-e zsákutcák stb. Egy külföldi blogon találtunk egy listát, amely sorba veszi azokat a szempontokat, amelyek alapján érdemes a tesztelést elvégezni. A listát kibővítettük saját ötleteinkkel, tapasztalatainkkal. Nem csak e-learning fejlesztő olvasóinknak ajánljuk, hanem bárkinek, aki kezei közé tananyag kerül véleményezésre, átolvasásra.

Nézzük!

Navigáció: Elsőként a navigációs gombok működését említenénk, amely a legfontosabb, de nézzük, még mit kell letesztelnünk ezzel kapcsolatban.

  • A navigációt magyarázó oldalon minden gomb jelentését részleteztük?
  • Esetleges elágazásokra utaló jelek egyértelműek? Van-e a pluszoldalon vissza gomb?
  • Tartalomjegyzékből mutató hivatkozások megfelelő oldalra visznek?
  • Státusz indikátorok megfelelően működnek?
  • Oldalak számozása szerepel? Ha igen, akkor mindenhol?
  • Helyesek a modulok nevei?

Oldalak elemei

  • Cím megegyezik  a témával?
  • Helyesek a szövegek, pontosak az információk?
  • Gombok aktívak-e, mindegyik el van látva funkcióval?
  • Ha szerepel videó, hanganyag az oldalon, azok lejátszhatóak? Jól kezelhető a lejátszó sáv?
  • Narráció esetén azonos a szöveg a leírtakkal?

Interakciók, felugró ablakok, kiegészítő oldalak

  • Ha valahova kattintani kell, vagy az egeret egy adott elem fölé kell mozgatni, mi történik?
  • Az az elem ugrik fel, amit szeretnénk?
  • Ha az interakció feltétele a továbbhaladásnak, megfelelő ütemben jelenik meg a tovább gomb?
  • Vannak sehova sem mutató nyilak, interakciók?
  • Szerepel ezeken az oldalakon, hogy mi a feladat? Egyértelműek ezek az utasítások?

Kérdések

  • Kérdések terén nem csak a modulzáró, értékelő tesztsort értjük, hanem az összes kérdést, amely szerepel, legyen az bemelegítő, vagy ismétlő kérdés
  • Ellenőrizzük le, hogy a jó válasz valóban jó-e?
  • Megfelelő visszajelzés jelenik meg a válaszokra?
  • Megfelelően van-e beállítva a „Submit” gomb?
  • Megoldhatóak egyáltalán a feladatok? Érthetőek az instrukciók?
  • Kérdések pontozása helyes?

Teszt

  • A tesztben szereplő kérdésekre az előző lista vonatkozik, de a tesztek beállításai is sok hibalehetőséget rejtenek, nézzük.
  • Megfelelő a teljesítési küszöb?
  • Kap-e egységesen minden kérdésre valamilyen visszajelzést a tanuló, vagy csak a végén kap pontszámot?
  • Jól számolódnak a pontszámok?
  • Pontszámtól függően jelenik meg a globális visszajelzés?
  • Megjelennek ezek a pontszámok a keretrendszerben?

A felsoroltakat természetesen nem feltétlenül kell minden tananyagban oldalról-oldalra végigvenni (ha nincs videó, nincs mit tesztelni  J), viszont egy nagyobb terjedelmű tananyag esetében érdemes saját checklistet készíteni. Nem állítjuk, hogy a lista teljes, sokszor a szerkesztőeszköz specifikus listaelemek is felkerülhetnek.

Jó tesztelést!

A szerzőről

Elter Luca

1 hozzászólás

Szóljon hozzá