Íme 3 tipp arra vonatkozóan, milyen fortélyokkal tudunk maradandó e-learning élményt nyújtani a tanulóink számára.
Egy jó online kurzus legfőbb jellemzője, hogy ösztönzi a tanulók érdeklődését és részvételét a tanulási folyamatban. Mivel egy online tanulási folyamatban, a résztvevők „magukra vannak utalva”, vagyis önirányító módon vesznek részt a tanulásban így a kurzusnak, kellőképpen informatívnak és intuitívnak kell lennie.
Ezen elvek mentén motiválhatjuk a felhasználókat, hogy saját egyedi online élményekkel gazdagodhassanak.
A következőkben három olyan ötletet mutatunk be, amik felpezsdíthetik a tanulási élményt.
-
Játékosítás
A gamification, vagy játékosítás olyan tanulás módszertani forma, amelyben a tanuló egy adott ismeretanyagot, vagy készséget játékos módon a „Játszva Tanulás” elvével sajátít el. Ez a fajta módszertani megoldás, melyben a tanulók intrizik motivációjára építve, egyfajta ösztönös továbbhaladási vágyat ébresztve a tanulókban elősegíti a figyelem fenntartását az ismeretelsajátítás során.
A játék nagyszerű módja annak, hogy a felhasználók motiváltan kapcsolódjanak be egy online tanulási folyamatba.
A játék kiválasztásakor és a koncepció megalkotása során érdemes figyelembe venni a tartalmat, valamint a tanuló közösség demográfiai jellemzőit. Miután megismertük a közvetítendő tartalmat és a célcsoportot az alábbi alapelvek mentén érdemes elkezdeni a játéktervezést:
- Ne kényszerítsük a játékost játékra!
- Határozzuk meg a játék időbeli és térbeli kereteit!
- A szabályok legyenek egyértelműek!
- Ne akarjunk játékon kívüli szempontokat érvényesíteni!
- Szűrjük ki a negatív stresszt, jutassuk a játékosokat flow állapotba!
- Ne keverjük a valóságot és a játékot!
-
Kerettörténetek
A történetek egyre fontosabbá válnak manapság. A mi személyes történeteink különböztetnek meg minket egymástól és tesznek minket mássá, kicsit különlegessé. Az érdekes és egyedi történetek általában emlékezetesebbé válnak a számunkra. Egy képzés során a tanulási tapasztalatoknak is emlékezetessé kell válniuk. Ebben segíthetnek nekünk a kerettörténetek.
Például, ha a tananyagban az oktatandó tartalmak egyszerű felsorolása helyett, a tartalom egy adott probléma megoldása köré szerveződik, vagy valós élethelyzetet esettanulmányként elemezve épül fel, akkor nemcsak az interaktivitást biztosíthatja, hanem a tartalom változatossága és életszerűsége motiváló hatású és fokozza a tanulók bevonódását.
Mindemellett a legtöbb LMS rendszer rendelkezik fórum vagy chat funkcióval, ami kiváló lehetőséget biztosít a tanulók számára, hogy saját történeteiket, gondolataikat, vagy példákat osszanak meg
-
Megjelenés
A felhasználóbarát online környezet megteremtése segítheti a hallgatókat abban, hogy az adott információkat könnyebben sajátíthassák el. Egy kurzus kialakításánál, figyelembe kell vennünk, hogy a leendő tartalom milyen környezetbe kerül feltöltésre, vagyis a tanulók hol fognak vele találkozni. Amennyiben lehetőségünk van rá, alakítsuk ki magunk a keretrendszer megjelenését, hogy az vonzóbb legyen a tanulók számára. A nyílt forráskódú LMS rendszerek esetében sokkal szabadabban módosíthatjuk a felület megjelenését. Ez esetben lehetőségünk nyílik különféle sablonok, témák használatára.
Az LMS testreszabásán túl, fontos, hogy maga a tananyag megjelenése is magával ragadó legyen a tanuló számára. Kulcsfontosságú a tananyag megjelenésének megtervezésekor, hogy nagyon gondot fordítsunk, a tartalom és megjelenés közötti összhang kialakítására. Kerüljük a rikító színeket és a már zavaró mennyiségű animációt, beúszást, áttűnéseket. A színvilágot tekintve, manapság a pasztell, és halvány színek használata javasolt, ami letisztult megjelenést kölcsönözhet egy tananyagnak.
A tananyaggyártás során fontos feladat a megfelelő minőségű grafikai kialakítása, ami egy adott tartalmi elem megértésében segítheti a tanulót. Például egy ábra, vagy kép segítségével teszünk érthetőbbé egy fontos tartalmi egységet. A vizualizálás eszközei lehetnek: videók, animációk, hangok, és zene is kerülhetnek a tananyagba, de ezeket még izgalmasabbá tehetjük, szimulációk, vagy virtuális szerepjátékok alkalmazásával.
Mindezek vonzóbbá, élvezhetőbbé és élményszerűbbé tehetik a tanulók számára a tanulási folyamatot. Ez által sokkal inkább növeli az elköteleződésüket, így motiváltabban vehetnek rész egy egy képzésben.