A mesterséges intelligencia (MI) segítségével gépek végre tudnak hajtani emberi szupervízió nélkül feladatokat tökéletesen, akár automatizált az, akár bonyolultabb. Az MI így szép lassan a Learning & Development (képzés és fejlesztés, továbbiakban L&D) szerves részévé, azaz a tananyagfejlesztők legjobb barátjává válik.
Siri, mi az a mesterséges intelligencia?
Így kérdezünk meg egy mesterségesen intelligens virtuális asszisztenst arról, ironikusan, hogy mi is tulajdonképpen ő. Ha meghalljuk ezt a szót, hogy MI, ma már bőven nem ember formájú robotok jutnak eszünkbe, akik leigázzák a világot. Beépült a köztudatba, hogy a robotok nem hajtják uralmuk alá a földet (legalábbis még nem tudunk róla), hanem mindennapi életünk részei, kisebb vagy nagyobb mértékben.
A mesterséges intelligencia definíció szerint: „a computer system capable of performing tasks that normally require human capabilities, such as visual perception, language recognition, decision-making, and language translation”. Azaz, egy gép, program vagy mesterségesen létrehozott tudat, ami intelligens, mint az ember, például vizuális észlelés, nyelvfelismerés, döntéshozatal, és fordítás terén.
Így már ismerős? Mi a helyzet az e-mail filterekkel? Vagy az automatával, aki fogadja hívásunkat az ügyfélszolgálaton és elirányít a megfelelő helyre? Ezek mind MI-val működnek itt és most, minden egyes nap. Gartner kutatásai szerint a MI befektetései exponenciálisan nőttek 2011 és 2015 között, méghozzá 282 millió dollárról 2,4 milliárd dollárra. Ez 746%-os növekedés öt év alatt. A Statista kutatásai szerint pedig 2018-ban az MI globális piaca eléri a 7,35 billió dolláros piaci árat.
Virtuális Asszisztens: a MI és az L&D kapcsolata
A leggyakoribb példa a mesterséges intelligenciára a virtuális asszisztens. A két legismertebb a Google Asszistens (Google Assistant) és Alexa (Amazon). Ezek nyelv felismerőrendszerek, a válaszainkból és preferenciákból tanulnak.
„A Google Asszisztens segít megszervezni találkozóinkat, Alexa pedig megkönnyíti a bevásárlást. Mégis, ha a technológiának ezt a két darabját más célokra használjuk fel, egészen más eredményeket kapunk” – mondja Adrian Soto, a SweetRush SPARK Jövő Technológiája részének igazgatója.
Ezek a más célok természetesen az L&D, azaz a képzés és (szervezet)fejlesztés területéhez tartoznak.
„Ami hiányzik az L&D-ből az a tanulás okos nyomon követése. Az MI-vel megismerhetjük a felhasználót, megtudhatjuk miben jó, mi okoz neki nehézséget. Ezek alapján csak számunkra releváns, személyre szabott információkat kaphatnak.” – teszi hozzá a cég kreatív mérnökre, Justin Mitchell
Rálátást biztosíthat azokon az adatokon amiket begyűjt, és elemez a felhasználók viselkedése alapján. Ahogy Mitchell is magyarázza, ez megkönnyíti az egyéni tanulási programok létrehozását. A MI virtuális asszisztens ezután javaslatokat tud tenni, vagy kapcsolatba lépni a tanulókkal oly módon, hogy az a leghatékonyabb legyen ahelyett, hogy általános válaszokat adna.
Hogy ezt bebizonyítsák, nemrég a SweetRush SPARK csapata egy nagy ügyfél-partner számára kidolgozta az Alexa kód nélküli verzióját.
„A Skill Studio Alexa Builderrel bárki hozzáadhat tudást a gyakori kérdések és válaszok adatbázisához, amelyeket a tanulók igényeik szerint, bármikor elérhetnek hangvezérléssel.” – magyarázza Mitchell. „A létrehozott CMS lehetővé teszi ügyfeleinknek, hogy azonnal tudjanak létrehozni, frissíteni, és fejleszteni az általuk létrehozott Alexa Skill-ekben, anélkül, hogy tudnának a kódolásról, vagy hogy meg kellene érteniük, hogyan működik az Alexa. Ez egy nagyszerű eszköz az igény szerinti tanulásra.”
Az a bizonyos virtuális asszisztens…
Mit hoz a jövő? Nehéz megjósolni, főleg mióta az MI rohamosan fejlődik – ahogyan más, új technológiák is. A számok is megmutatják, hogy az MI használata továbbra is konstans növekedni fog. Gartner szerint az MI 2020-ra már az ügyfélszolgálati feladatok 85%-át átveszi, és évi 33 billió dollárnyi gazdasági növekedést ér el.
Ami az MI virtuális asszisztenseit illeti az L&D-ben és a munkahelyeken, a Forbes szerint teljesen általánossá fognak válni az amerikai vállalatok körében. A munkavállalók gyakori kérdéseire tökéletes médiumként használhatók, így az MI egy jó, és nagyon értékes eszköz a toborzásban, a tehetségek felkutatásában, és természetesen mint tanári asszisztens is megállja a helyét.
Soto a MI-t a tananyagfejlesztők leggyakrabban és leghatékonyabban használt eszközeként is látja.
„Szerintem a jövőben képesek leszünk virtuális asszisztenseket olyan hatásosan programozni, hogy a tanulók társaloghatnak is velük.” – mondja. „Így a tanuló bármikor, bármit kérdezhet, információt kaphat, vagy fordítva: az AI kérdéseket tehet fel a tanulóknak, tesztelve őt.”
Bármi legyen is a jövő az AI virtuális asszisztensei számára, egy dolog biztos: ez a technológia már köztünk van, még akkor is, ha nem vesszük észre. A technológia hamarosan átalakítja tanulási stílusunkat, és e-learning tananyagjaink tervezését, fejlesztését is.
Forrás: John-Carlos, & Lozano. (2019. február 8.). What Is An AI Virtual Assistant And How Can It Benefit The L&D Field? Letöltve: 2019. február 22. URL: https://elearningindustry.com/ai-virtual-assistant-benefit-ld-field