Tippek és tévhitek

Néhány kérdés

Néhány kérdésAz e-learning csak tudásátadásra alkalmas?

Biztosan állíthatjuk, hiszen kutatások bizonyítják, hogy a tanulási folyamat könnyebb és gyorsabb, ha az oktatóanyag illusztrációkat, ábrákat tartalmaz is tartalmaz a száraz szövegen túl. Más kutatások azt bizonyították, hogy a tanuló figyelmét jobban leköti az az oktató anyag, amely nem csak statikus, hanem dinamikus elemeket (multimédiás elemek) és interakciókat is tartalmaz.  Nem szabad azonban átesnünk a ló másik oldalára a multimédiás elemek használatával, meg kell találnunk azt az arany középutat a statikus és dinamikus elemek között, amely maximalizálja a tudás átadást és amelyen a tanulók is szívesen járnak.

Gondolkodásra ösztönöz a tananyag?

Fontos, hogy egy tananyag mondanivalóját ne csak részekre bontva lássuk magunk előtt a tananyag tervezése során, hanem a teljes képet figyelembe véve tudatosan építsük fel tananyagunkat. Egy jól felépített oktatóanyag, az átadott ismeretanyaggal együtt tudatos gondolkodásra ösztönzi olvasóját. Egy jól kitalált és megtervezett interakciós „játékkal” egy olyan szituációs világot teremthetünk, mely ösztönzi a tanulót a megfelelő döntések meghozatalára. A szituációs gyakorlatban szerzett tapasztalatát és rutinját később „éles helyzetekben” is hasznosíthatja. Az interakciós feladatok nemcsak elgondolkodtatják az olvasót, hanem olvashatóbbá, élvezhetőbbe is teszik az amúgy esetleg száraz tananyagot.


Kurzusunk lehetőséget ad a tanulóknak a tudásuk bemutatására?

A döntéshozatalon alapuló kérdéssorok egyaránt lehetőséget adnak a gyakorlása és gondolkodásra. Ezeken a kérdéseken keresztül nemcsak a tanár, de a tanuló is egy visszacsatolást kap az eddig megszerezett tudásáról. A tananyagok rugalmasságából adódóan könnyen visszanézhető, hogy a kurzus mely részét nem sikerült még teljesen elsajátítani, így az adott részt meg lehet ismételni. Így a tanulók annyiszor tesztelhetik magukat és gyakorolhatják a számukra nehezebb tételeket, ahányszor szeretnék.

A diákok tudásának felmérésénél elsősorban a feleletválasztós tesztek az elterjedtek, mert könnyű létrehozni és ellenőrizni. Azonban ezzel csak azt mérhetjük fel, hogy a tananyagban szereplő tényekre tudják-e a választ vagy sem. Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy a megszerzett ismereteikről, tapasztalataikról sokkal tisztább képet kapunk, ha kiegészítjük a kérdéssort néhány kifejtős (esszé) kérdéssel. Ezekre a kérdésekre kapott válaszokból akár könnyen felépíthetünk egy új, kiegészítő tananyagot, mely csak a tanulók hiányos tudását hivatott kiegészíteni.

A címben feltett kérdésre úgy gondolom válaszolhatunk is: nem, nem csak tudásátadásra alkalmas. Ahhoz azonban, hogy ez így legyen nem elegendő, ha csak prezentációkat, vagy ebook-okat publikálunk tananyagként, ennél sokkal többre van szükség.

A szerzőről

artanacsado

1 hozzászólás

Szóljon hozzá