Tippek és tévhitek

Milyen szabályokat kövessünk, hogy ne legyen unalmas a tananyagunk?

Mindenki találkozhatott már unalmas, élvezhetetlen tananyagokkal. Talán nincs is olyan ember aki ne próbálta volna meg a lehetetlent: tanulni próbált egy száraz, emészthetetlen tankönyvből.  Egy-egy ilyen oktatóanyag megtekintésekor, miközben próbáljuk megemészteni az információkat, joggal felmerülhet a kérdés bennünk, hogy “Miért lett ilyen?”

Tananyagfejlesztőként fontos, hogy tudjuk, miként lehet jó oktatóanyagot készíteni. Mindezt úgy, hogy az oktatandó tartalom ne változzon. Ennek érdekében a tananyagok készítése során mi a következőket szoktuk szem előtt tartani:

Legfontosabb, hogy pontosan meghatározzuk az oktatás célját. Ez egy egyszerűnek tűnő feladat, viszont nagyon sokan elfelejtik. Teljesen másképp kell felépíteni egy olyan tananyagot, melynek az a célja, hogy a tanulók egy szoftver kezelését sajátítsák el vagy megismerjék magát az egész munkafolyamatot, aminek csupán egy része az előbb említett szoftver. Utóbbi esetben a szoftverek részletes bemutatása kevésbé fontos, sőt még el is terelheti a tanuló figyelmét.

Ha a tananyagot magunk állítjuk össze, vegyük figyelembe, hogy kinek szóljon! A tartalomtól függően készíthetünk kerettörténetet, (akár humort is csempészhetünk bele) mely végigvezeti a tanulót, és oldja a feszültséget: Ez a száraz tananyagokat élvezetesebbé teheti.
Azonban nem eshetünk túlzásokba! Vigyáznunk kell, hiszen a tanuló egy-egy szóból nem biztos, hogy megérti, amit át akarunk adni. Viszont a már leírt információkat nem szükséges megismételnünk még egyszer, hiszen feltételezhetjük, hogy azt már megtanulta, de mindenképpen hivatkozzunk rá, hol olvashat utána, ha esetleg szüksége lenne rá.

Fogalmazzunk lényegre törően, de érthetően! Ne felejtsük el, hogy nem könyvet olvas a tanuló! A monitor előtt ülve a diákok többsége nem képes hosszabb ideig, apró betűket olvasni. Tehát ha nagy mennyiségű információt szeretnénk átadni, akkor érdemes továbbra is a nyomtatott vagy dokumentumként letölthető és nyomtatható formátumot használni, míg e-learningként csak egy kivonatot feldolgozni.

Amennyiben nem mi állítjuk össze a tananyagot, hanem készen kapjuk a szövegkönyvet, akkor is sokat tudunk tenni azért, hogy könnyebben feldolgozható legyen. A meghatározott cél szem előtt tartásával strukturáljuk, bontsuk jól áttekinthető részekre a tananyagot! Álljon több külön egységből, melyeket a tanulók rövid idő alatt el tudnak sajátítani.

Használjunk interaktív feladatokat! Ennek két előnye is van: Ezzel a tanulókat kizökkentjük a monoton kattintgatásból, és rákényszerítjük a gondolkodásra, továbbá visszacsatolást is kaphatunk arról, mely részeknél figyelnek kevésbé. Az ezekből nyert információt a későbbiekben a tananyag módosítása során felhasználhatjuk, és a nehezebben megértett részeket átdolgozhatjuk.

Természetesen egy tananyag nem csak szövegből állhat. A tanulhatóságot ugyanis nagyban befolyásolja az anyag kinézete, illetve a benne felhasznált képek, videók, és interaktív elemek is. Itt is megemlítjük, hogy fontos a mértéktartás.

Mit tartotok fontosnak, milyen egy jó tananyag?

A szerzőről

Kiss Péter

Szóljon hozzá