Tippek és tévhitek

Egy e-learning keretrendszer bevezetésének lépései 1. rész

Mai és következő két cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy  hogyan zajlik egy e-Learning keretrendszer bevezetése, milyen alapvető lépéseket kell elvégeznünk minden esetben.

Egy e-Learning rendszert csak akkor lehet bevezetni, ha bizonyos alapelveket betartunk. Ilyen például a rendszer biztonsága, az oldalak és a struktúra áttekinthetősége és egységes arculata illetve az ügyfélkezelési problémák megoldása. Minden e-Learning rendszer alapkövetelménye a kurzusok és hozzáférési jogok menedzselésének lehetősége, a tananyagok adminisztrációs felületének kialakítása, a hallgatók eredményeiről, aktivitásáról kialakított visszajelzések lekérdezhetősége, és statisztikák beépítése.

Egy ilyen rendszer bevezetését a következő lépésekkel jellemezhetjük:

  1. követelmények, igények meghatározása
  2. rendszerelemzés
  3. logikai_ illetve fizikai tervezés
  4. rendszer bevezetés és tesztelése
  5. folyamatos karbantartás

Követelmények meghatározása

A rendszertől elvárt követelmények definiálása az első lépés az e-Learning rendszerek bevezetésénél. Meg kell fogalmaznunk, hogy milyen célra kívánjuk használni, majd el kell döntenünk, hogy ezen célok megvalósításához az adott rendszerre tényleg szükség van-e. Össze kell gyűjtenünk alapvető kérdéseket, melyeknek arra kell vonatkozniuk, hogy milyen igények indokolják a rendszer megvalósítását, milyen előnye vagy hátránya származik az intézménynek, ha bevezetik, vagy ha nem vezetik be, illetve milyen elvárásoknak kell megfelelnie az új módszernek. Ezen kérdések megválaszolása az első lépés rendszerünk hatékonyságának eléréséhez. Így tudjuk tisztázni, hogy rendszerünk azt nyújtsa, amit elvárunk tőle, illetve hogy segítse az intézményi célok által támasztott igények megvalósulását.

Ezek után meg kell becsülnünk, hogy az új rendszer bevezetési és fenntartási költségei kedvezőbbek-e az alternatív lehetőségek költségeivel szemben. Amennyiben korábbi rendszert kívánunk lecserélni, akkor fel kell mérnünk azokat az igényeket, hogy a régi rendszerből miket kell migrálnunk az új rendszerbe. Szükséges-e az összes adat és tananyag áttöltése.

Az alapvető kérdések közé tartozik, hogy rendszerünknek mi lesz az alapvető célja? Van-e rá igény? Milyen előnye, hátránya van egy hasonló rendszernek? Kik lesznek a felhasználók? Milyen alternatív lehetőségeink vannak?

Következő héten cikkünket folytatjuk a “Rendszerelemzéssel”, “Logikai és fizikai tervezéssel”.

Keretrendszerek bevezetésével kapcsolatban várjuk kérdéseiteket, véleményeiteket kommentekben.

A szerzőről

Kiss Péter

Szóljon hozzá