Tippek és tévhitek

Az e-learning és az online személyiségteszt: a borsó meg a héja, avagy hog(y)an lehet megvalósítani az online tanulás személyre szabottságát?

Sokan kérdezik egyes e-learning rendszerek bevezetése előtt, hogyan lehet biztosítani egy tananyag személyre szabottságát. Bemutatóink során és az e-learning rendszerek előnyeinek felsorolásakor, kétségtelenül ez az egyik adu ász a kezünkben, amelynek alátámasztására már tevékenységünk első éveiben is nagy hangsúlyt fektettünk.

Robert Hogan

Robert Hogan

Tanácsadóink több mint 10 éve foglalkoznak ezzel a témával, ezért széles példatár van a kezünkben, amelyet ügyfeleinknél megvalósított projektekkel tudunk szemléltetni. A személyre szabottságot akkor tekinthetjük sikeresen megvalósítottnak, ha a tananyag a tanuló tanulási sebességéhez van igazítva. Csak akkor beszélhetünk teljes személyre szabottságról, ha a megfelelően előkészített tartalmi és technikai háttér lehetővé teszi azt, hogy mindenki a neki leginkább megfelelő anyagot kapja a számára legideálisabb formában és mennyiségben.De hogyan tudjuk azt egyértelműen meghatározni, hogy az adott személy számára mi a megfelelő? A megrendelővel készített interjúkkal? Korábbi tapasztalatok és visszajelzések alapján maguktól a felhasználóktól? Lehet, hogy mindkét megoldás működik, de a megfelelő válaszra csak nemrégiben leltünk rá.

Cégünk a tavalyi év során kezdett együttműködni Kelet-Európa egyik legnagyobb online személyiségteszt forgalmazó vállalkozásával, az Assessment Systems-sel. A többek között a világ vezető személyiségtesztjét  (HOGAN Assessment) is alkalmazó, Magyarországon 2 éve jelen lévő cégcsoportot azért választottuk, mert stabil, megbízható, magyar és nemzetközi normával egyaránt rendelkező eszközeik mellett a megfelelő üzleti eredmények elérése is elsőrangú fontossággal bír számukra.

A tanulók által kitöltött online személyiségteszt eredményei automatizálhatók. Az elért pontszámok akár közvetlenül továbbíthatók egy e-learning keretrendszernek. Ezen információk felhasználásával olyan oktatóanyagokat biztosíthatunk a tanulónak, melyek igazodnak a tanuló egyéniségéhez. Ezt a személyiségnek leginkább megfelelő oktatási módszerek, segédeszközök, megfogalmazás segítségével érhetjük el.

Az előbbiek mérésére a z Assessment Systems tanácsadói elsősorban két eszközt ajánlottak: a HPI-t (Hogan Personality Inventory), mely azt mutatja, hogy az alapvető munkakörülmények között milyen a tanuló alapszemélyisége, illetve egyes esetekre az MVPI-t (Motives, Values, Preferences Inventory), mely a motiváltságot és a preferenciát méri. Az eszközök kiválasztásakor a legnagyobb világszintű normával rendelkező teszteket helyeztük előtérbe, melyek értékükben és megbízhatóságukban kiemelkednek a többi közül, ezért ezeket sikeresen alkalmazzák elsősorban a munka világában.

A HPI-t Dr. Robert Hogan fejlesztette ki egy alapvető, munkapszichológiában ismert metodológia (Big 5) alapján. Hogan szerint 7 skálán érdemes ábrázolni minden kompetenciát, melyek alapján eldönthető, hogy ki milyen állásra alkalmas, illetve egy adott cél érdekében milyen készségeit érdemes fejleszteni. Jelen esetben a 7 skála utolsó eleme számunkra a legfontosabb, amely a tanuláshoz való viszonyt jeleníti meg. A skála többek között elárulja, hogy a kitöltő és az e-learning kurzuson résztvevő személy inkább a gyakorlati vagy az elméleti tudás megszerzését részesíti-e előnyben. Akinek a skálája alacsony, annál felejtsük el a száraz, tankönyvszerű magyarázatokat, hiszen számára szinte minden megtanulandó tananyagot maximálisan „kézzelfogható” gyakorlattá kell átalakítanunk. A tanuló így számára sokkal hasznosabb tananyagot kap, ezáltal hatékonyabb lesz az oktatásunk is.

A motiváció kérdéskörének vizsgálata is érdekes lehet számunkra. Az MVPI teszt alkalmazásával nemcsak azt vizsgálhatjuk meg, hogy mennyire szeretné egy tanuló a folyamatot saját maga irányítani, és azt, hogy mennyire érdemes számára felkínálni a csoportos tanulás lehetőségét, hanem azt is, hogy döntéseit inkább a számok világára fogja alapozni, vagy az érzések, színek, vagy akár a divat iránti fogékonyságára.

Az általános fejlesztési folyamatok mellett az egyedi e-learning megoldásunkhoz egy specifikus HOGAN terméket is használhatunk. Cégünk KRESZ-oktató e-learning moduljában elsősorban azt vizsgáltuk meg, hogy a tanfolyamon résztvevő személy mennyire számít munkabiztonsági szempontból veszélyeztetettnek. A magas kockázatú személyeknél a magas rizikófaktorú személyiségtényezőket próbálunk gyakorlatok, tanácsok, tippek segítségével mérsékelni a tanulási folyamat során.

Az e-learning és az online személyiségtesztek világa így ér össze, és így nyújt egy olyan új tanulási formát, amely korábban soha nem tapasztalt, teljesen személyre szabott megoldást nyújt minden felhasználó számára.

A szerzőről

Kiss Péter

Szóljon hozzá