Tippek és tévhitek

E-learning – igénytől a megvalósításig 1.

tűzvédelemVállalati környezetben, ha felmerül az igény egy elektronikus oktatási anyag (e-learning) elkészítésére, több lehetőségünk van a megvalósítás módjára.

Honnan érkezhetnek az igények, vagyis mi indítja el a tananyag fejlesztési folyamatot?

  • Törvényi kötelezettség írhatja elő, hogy a munkavállalók különböző képzéseken vegyenek rész. Ilyen kötelező képzések a munka- és tűzvédelem.
  • A munkahelyi vezetők, szituációk is elvárhatják, hogy egy bizonyos információt mindenki, vagy egy adott csoport megismerjen. Tipikus példa egy újonnan bevezetésre kerülő szoftver oktatása, vagy egy új termék, folyamat ismertetése.
  • A munkavállalók részéről is igényként merülhet fel egy-egy tananyag elsajátítása, mely közvetlenül vagy közvetve kihat a munkavégzésükre. Pl. nyelvi tréningek, vagy Microsoft Office ismeretek.

Amennyiben döntés születik arról, hogy az adott ismeretek átadására képzést kell indítani, akkor a képzésért felelős személy három főbb módszer közül választhat:

  • Tantermi tréning
    Előnye a személyes jelenlét, az ezzel járó személyes kapcsolat és a kérdések válaszok személyesen történő megbeszélése. Hátránya a helyhez és időhöz kötöttség, továbbá a felmerülő egyéb költségek (tanterem bérleti díja, oktató bére, étkeztetés, szállás költsége), valamint hogy a megtartás színvonalában biztosan lesz különbség oktató és oktató között.
  • E-learning képzés
    Amennyiben megvannak rá a szükséges eszközök (pl. oktatásmenedzsment rendszer, felkészült tananyag fejlesztők), akkor egy megfelelően elkészített e-learning tananyag hatékonyabban képes az információk átadására.
  • Blended learning (vegyes képzés)
    Egyes témakörök esetén nem megkerülhető az oktató vagy tréner bevonása az oktatási folyamatba (pl.: készség tréningek) Az együtt töltendő idő hatékonysága azonban jelentősen növelhető, ha a tréner az első alkalommal elmond minden olyan információt, amelyet személyesen kell átadni.  A tanulók a képzés további részét pedig e-learning tananyagból sajátítják el illetve adnak számot tudásukról. Egyes esetekben ez a sorrend fordítva lehet hatásosabb: Az elméleti tananyagot e-learningben sajátítják el tanulók és egy személyes találkozás alkalmával már „csak” a begyakorlással kell foglalkozni.

Mindenképpen előnyös, ha a tananyag az oktatás után is elérhető marad a tanulók számára, ezért javasolt, hogy e-learning alapú megoldást válasszuk. Az e-learning előnyei itt összeszedve elolvashatóak.

Következő cikkünkben az e-learning tartalomfejlesztésről írunk bővebben.

A szerzőről

Elter Luca

Szóljon hozzá