Tippek és tévhitek

E-learning a XXI. században

Napjainkban az e-learningről már szinte mindenki hallott akár munkahelyén, iskolai tanulmányai alatt, konferenciákon, de, hogy pontosan mit is jelent, kevesen tudják. Ennek oka részben az, hogy még nincs egy egységesen lefektetett kritériumrendszer, hogy miből áll egy jó tananyag, valamint az, hogy az évek során – ahogy bővül az eszköztár – folyamatosan értelmeződik át az e-learning fogalomrendszere.szazad

Sokak szerint az e-learning egy tanuló által lapozgatható prezentáció, más néven e-book, mások úgy hiszik, hogy az oktatásmenedzsment rendszerbe feltöltött dokumentum már e-learningnek tekinthető. Nézzük, milyen egy jó az e-learning rendszer, milyen elvárásokat támaszthatnak a felhasználók, megrendelők.

Egy e-learning tananyag élményt nyújt, ezáltal mélyítve el a tanultakat, az interaktivitás nagy elvárás lett mostanra. Könnyű persze túlhalmozni az interakciókat, amelyek adott esetben el is vonhatják a figyelmet a lényegről, de mindenképpen érdemes valamilyen módon egyedivé tenni egy-egy tananyagot. Tehetőek fel ismétlőkérdések, készíthetőek feladatok, a tartalom történetbe illeszthető, és persze a megfelelő design kialakítása sem maradhat el.

Nem csak frontális oktatásban, hanem e-learningben is alapfeltétel, hogy a tanuló személyre szabott visszajelzést kapjon a tanulás folyamán. ez persze nem csak tanári segítséggel lehetséges, hanem a készítő programtól is függ. Lehetőség van feleletválasztós kérdésnél mindegyik válaszra más-más visszajelzést adni, teszteredményeire személyre szabottan reflektálni. A legmodernebb tananyagok képesek elágazások kezelésére, így a tanulót egy bemeneti teszt alapján navigálhatjuk az előzetes tudásának megfelelő szintű tananyagrészbe.

Már érintettük, hogy az oktatásmenedzsment rendszerbe feltöltött dokumentumok nem minősülnek e-learningnek. Nem csak azért, mert nem nyújtanak élményt és mert nincs lehetőség interaktivitásra.Az elektronikus oktatás egyik fő célja, hogy a tanulás és az eredmények legyenek valamilyen módon visszanézhetőek. A mérhetőséget a szabványok (SCORM 1.2, TinCan api) biztosítják, így látható, hogy a tanuló a tananyag hány százalékát végezte el, hány pontot ért el a tesztben. A TinCan api szabvány segítségével könnyen visszakereshető, hogy a tanuló például milyen hivatkozásokat nyitott meg a tananyagon keresztül, melyik csatolmányt olvasta el. Az, hogy hány percet töltött tanulással, melyik kérdésre mit válaszolt, az oktatásmenedzsment rendszer adottságaitól függ. Ezekbe a rendszerekbe (akár zárt, akár nyílt forráskódú) szabadon implementálhatóak jelentések, vagyis riportok.

Nagy fejlődésnek vagyunk tanúi a mobileszközök terén. A tendencia azt mutatja, hogy laptopok helyét egyre nagyobb mértékben veszik át a táblagépek, nagyképernyős okos telefonok. Ez a változás az e-learning piacon is megmutatkozik. Egy e-learning tananyagnak már nem csak számítógépen kell elérhetőnek lennie, hanem mobileszközökön is. Ehhez természetesen szükség van egy mobileszközökön is jól működő oktatásmenedzsment rendszerre. Nem utolsó sorban érdemes megemlíteni, hogy a flash technológia leáldozóban van, hiszen az Apple termékek például nem támogatják, így egyre jobban terjednek el a html/html5 formátumú tananyag csomagok.

Jelen pillanatban ezek a legfőbb ismérvei a jó e-learning rendszereknek, de még ez sem mondható az e-learning csúcsának. Hónapról hónapra jelennek meg új technológiák, szabványok, eszközök, így bátran kijelenthetjük, hogy az e-learning egy folyamatosan fejlődő oktatási módszer.

Véleményeket kommentben várjuk, amennyiben pedig érdeklődik megoldásaink iránt, ezen a felületen teheti fel kérdéseit.

A szerzőről

Elter Luca

2 hozzászólás

Szóljon hozzá