Események

End of the game

gamification-mixed-agents-console

 

Folytatjuk a gamificationről szóló sorozatunkat. Ebben a részben nem rejtjük véka alá a gamifikált anyagok hátrányait és a módszer általános megítélését sem.

És mik a hátrányok?

A gamifikáció pszichológiai alapokon nyugvó, piacosítható trend. Nagyon látványos, hiszen a játékipar statisztikái minden eladások, mind bevételek, mind pedig a játékosok ráfordított idejét tekintve is igen kimagasló eredményt mutatnak. Ezzel szemben például az oktatási szféra anyagi nehézségekkel, motiválatlansággal, módszertani kihívásokkal küzd. A szkeptikusok szerint említésre méltó ellenérv az, hogy hosszabb távon a játékkörnyezet folyamatos hangsúlyozása felelőtlenné teheti a fiatal tanulókat. Továbbá fontos megjegyezni, hogy a nemzetközi piacon való megjelenés esetén, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a kulturális különbségek szerepét sem.

 

Milyen a módszer megítélése?

Összegzésül, elmondhatjuk, hogy a gamifikáció egy kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a tanulási motivációt elősegítse, felkeltse a tanulók érdeklődését esetlegesen olyan téma iránt is, amit külső kényszer hatására kell elsajátítaniuk. Jelenleg a digitális oktatás, az e learning szféra fókuszpontjában áll, ám be kell látnunk, hogy nem szolgál megoldó kulcsként komoly oktatás módszertani problémák, kihívások megoldására. Nem jelent módszertani megoldást, nem orvosolja a felnőttoktatás problémáit, ám mint az e learning egyik oktatás metodológiai eleme jelen lehet a vállalati oktatás szférájában. Továbbá számottevő szempont, hogy a gamifikált oktatási programoknak jelenleg komoly költségvonzata van, ami visszavetheti a népszerűségét. Végezetül nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a gamifikált tananyagok elsajátításához szükség van magabiztos IKT eszközhasználókra, ami a digitális szakadék túlpartján rekedt közönség számára igencsak rossz hír, továbbá futótűzként terjedhet azaz e learning fogalmát negatív tartalommal megtöltők között.

Egy gamifikált tananyagban nem jelenik meg a passzivitás, nem sajátítható el a tananyag a next gomb gyakori lenyomásával. Sajnálatos tény hogy, az e learning kifejezéshez a mai napig nagyon gyakran negatív tévképzetek társulnak. A játék szó hallatán talán a tanulással kapcsolatos attitűdünk is változhat, illetve a gamifikiált learning képzésekkel olyan maradandóan pozitív tapasztalatra tehetünk szert, ami alapjaiban változtat a felnőttképzésről való gondolkodásunkban.

 

Amennyiben a módszer felkeltette érdeklődését, kérjük, keressen meg minket valamelyik elérhetőségünkön, hogy bővebb információt adhassunk.

A szerzőről

Göncző Anna

Szóljon hozzá