Módszertan Tippek és tévhitek

Vonzó e-learning tartalom

elearning_400x200

Nem árt tisztában lenni azzal, hogy az egyes embereket más dolgok lelkesítik, mai cikkünkben ezeket a különbségeket vesszük górcső alá.

Alapjában véve kétféleképpen állhatnak hozzá az emberek a tanuláshoz: vannak, akiket maguk az információk érdekelnek, mások inkább azonnal szeretnék használni a kurzuson elsajátítottakat. Az első a passzív, a másik az aktív részvétel, és mindkettőnek helye van az e-learning kurzusokban.

A passzív részvétel

Az újságolvasás és a tévénézés tipikus példái a passzívan megszerzett tudásnak. Információhoz jutunk, de nem csinálunk vele semmit, legalábbis aktívan nem. Ne feledjük, hogy a passzív nem azt jelenti, hogy hatástalan, vagy a tananyag csak alpontokba rendezett szövegből áll. Azért, mert a tanulónak a kurzus adott pontján semmit nem kell csinálnia az információval, nem jelenti azt, hogy az információátadás ne lehetne érdekes és változatos. A passzív részvétel akkor lesz sikeres, ha az információ időszerű és releváns. Gondoljunk csak arra, amikor az interneten keresünk valamit. Egy bizonyos információra van szükségünk és ezt meg is találjuk. Az e-learning kurzus ehhez az online információhoz hasonlít, egy forrás, ami szükség esetén a segítségünkre van.

Az aktív részvétel

Az aktív e-learning kurzusok a döntéshozatalra épülnek. A tanulóknak a megadott információk alapján saját döntéseket kell hozniuk. A navigáció általában nem lineáris, de elágazások beiktatása nélkül is elérhetjük az aktív részvételt. Előnye, hogy a tanulás nem pusztán egyoldalú befogadásból áll, hanem a tanuló azonnal alkalmazni tudja az információt és visszacsatolást is kap, ezáltal jobban tud emlékezni. Ehhez a tananyag készítőjének meg kell értenie a kurzus lényegét és célját, és egy olyan környezetbe kell helyeznie a tanulót, ami ezt visszaadja.

Függetlenül attól, hogy melyik részvételre helyezzük a hangsúlyt, a kulcs az, hogy a tanuló megkapja a szükséges információt és képzést. Mind a két szemlélet eredményes lehet, csak tisztában kell lennünk a céljainkkal és a tanuló szükségleteivel.

 

Ti melyik részvétel szerint szokták összeállítani a tananyagot? Melyiket találjátok hatékonyabbnak? Kommentben várjuk a véleményeteket!

A szerzőről

Baráth Anna

Szóljon hozzá