Tippek és tévhitek Trendek

A felnőtt tanulók

Adult students studying together

Az e-learning tervezőknek, meg kel értenünk a felnőttek tanulási pszichológiáját, ahhoz, hogy számukra vonzó kurzust tudjunk létrehozni, ahol szívesen tanulnak.

A legtöbb felnőtt és idős ember aggódik, hogy nem fog tudni megfelelően alkalmazkodni a digitális környezethez. Nem értik vagy nem tudják megfelelően használni a modern tanulást segítő eszközöket.  Le kell győznünk ezeket az akadályokat, és megfelelő okokat szolgáltatni a tanulóknak, hogy szívesen elvégezzék a tanfolyamunkat. Az ő fejükkel kell gondolkoznunk: mi az, ami motiválja és mi az mai visszatartja őket?

Milyenek a felnőtt tanulók?

Mielőtt megpróbálnánk megfejteni ezt a különleges fajt, a ,,felnőtt tanulókat”, vessünk egy pillantást arra, hogy milyen gondolatai és tulajdonságai vannak egy átlagos felnőttnek. Malcolm Knowles szerint – aki úttörő szerepet játszik a felnőttképzés területén – az alábbi két fő kritérium különböztet meg egy felnőttet egy gyerektől:

Egy felnőttek többsége olyan ember, aki egy vagy több „felnőtt” szerepet is játszik, amit a társadalom szabott ki rájuk. Ezek a szerepek lehetnek például: ,,alkalmazott”, ,,házastárs”, ,,szülő” vagy ,,polgár”, aki tisztában van a jogaival és kötelezettségeivel.

A gyerekek tudják, hogy ők felelősek azért, ami velük történik. Természetes folyamat, hogy törekednek át venni az irányítást, hogy minél önállóbbak lehessenek. Nincsenek rájuk szabott szerepek, amit fel kell venniük.

A legnagyobb kérdés: Mi motiválja a felnőtt tanulókat?

Meg kell győznöd a felnőtt tanulókat, hogy újratervezzék a napirendjüket és szorítsanak időt az e-learning kurzusodra. Ezt könnyebb mondani, mint kivitelezni.  A felnőtteket motiválni elég nagy kihívás lehet, ha nem tudod, mi az, ami foglalkoztatja és cselekvésre készteti őket:

Íme néhány tipp:

Mutasd meg nekik, hogy szükségük van erre a tudásra!

A felnőtt tanulók szinte minden esetben csak egy bizonyos cél érdekében végeznek e-learning kurzusokat, nem pedig a szórakozás kedvéért. Próbáld a helyükbe képzelni magad, hogy megértsd az igényeiket és a motivációikat Törekedj rá, hogy azt add nekik, amire kíváncsiak: válaszokat a mindennapi problémáikra.

A tisztán látható, elérhető célokat szeretik követni. Ezek motiválják őket leginkább, éppen ezért kell a kurzusnak rövidnek és hasznosnak lennie. Utálják, ha csak újra ugyanazt a kört futják és nagyon hamar frusztráltak lesznek. Különösen nem akarnak időt pocsékolni egy olyan e-learning kurzusra, ami később nem ad nekik semmi hasznosítható tudást. Itt még utána nézhetsz ezzel kapcsolatban pár dolognak.

Mit kell tenned?

Érd el, hogy a tanulók érdeklődjenek a kurzusod iránt, és biztosítsd őket arról, hogy amit tanulnak, az hasznukra válik később a munkájukban is. Ezek után időnként emlékeztesd őket erre.

  • Minden modul elején tisztázd, hogy mi a tananyag célja.
  • Magyarázd el részletesen és közérthetően, hogy pontosan mit kell tenniük.
  • Analizáld, hogy mi az, amit a tanulók már tudnak.
  • Adj konkrét példákat.
  • Minden modul végén tömören ismételd újra a tanultakat.
  • Ellenőrizd, hogy minden információ jól látható, könnyen értelmezhető és nem akadályozza semmi a tanulóidat abban, hogy hatékonyan elérhessék a céljuk.

Érdeklődni fognak, ha a tananyag hasznosítható a mindennapi életükben.

Teresa Amabile szerint, a haladás egy nagyon erős motiváló erő a tanulásban a felnőttek számára. Viszont csak abban az esetben érdeklődnek igazán a kurzus iránt, ha látják, miként építhetik majd be a tudást a mindennapi életükbe és hogyan segíti majd elő a karrierjüket. Ha előrevetíted, hogy a kurzusod elvégzésével mit kapnak, végig motiválni fogja őket, leköti a figyelmüket és teljesítik. A dolgozó, aki úgy érzi, hogy a munkáltatója számára fontos a fejlődése, sokkal motiváltabb lesz, mint az, aki úgy érzi, hogy csak egy jelentéktelen fogaskerék a cég nagy gépezetében.

Mit kell tenned?

Mutasd meg a tanulóknak, hogy miben változik a jövőjük miután elvégezték a kurzusod:

  • Adj lehetőséget a tanulóknak, hogy folyamatosan saját magukat is értékelhessék és megértsék a témát, ami mentén haladniuk kell.
  • Adj visszajelzést, ami bátorítja és ösztönzi őket a feladatok végrehajtásában.
  • Adj nekik valami konkrét és kézzel fogható dolgot a kurzus végén, ami igazolja, hogy elvégezték, pl: egy bizonyítványt vagy oklevelet.
  • Oszd szintekre az anyagot, adj jegyeket vagy bármilyen hasonló típusú elismerést és visszacsatolást, hogy a tanulók érezhessék, hogy haladnak és fejlődnek.

Hidd el, nagy hatással van rájuk, ha az üzenetet megbízható forrásból vagy egy hatósági személytől kapják.

A bizalom egy igen erőteljes eszköze a motiválásnak. A felnőttek viszont nem naiv kisgyerekek már, akik bárkiben vakon megbíznának. Csak akkor fognak benned hinni és abban, amit közvetítesz, ha már elnyerted a bizalmukat és elhiszik rólad, hogy olyan ember vagy, aki tudja, miről beszél. Amikor a tanulók már bíznak az online tanárukban (vagy a forrásban, ahonnan a tananyag származik), sokkal szívesebben fektetnek időt abba, hogy befejezzék a kurzust. Más különben könnyen faképnél hagynak, amint lankadni kezd az érdeklődésük.

Mit kell tenned?

Csinálj egy kurzust, amiben:

  • Olyan hangnemben, mintha csak barátságosan tanácsokat adnál, nem utasításokat.
  • Teljesen egyértelmű követelményeket.
  • Biztosítsd a különböző szinteken tartó tanulóknak az online támogatást.
  • Tervezz tiszta és átlátható weblapot vagy applikációt. A tanulmányok azt mutatják, az emberek kevésbé helyeznek bizalmat egy rosszul tervezett e-learningbe.

Felfedezés útján szeretnek tanulni nem csak átkattintatva a kurzuson.

A felnőttek önállóak, akik kontrollálják, hogy miként élik az életüket. Azt szeretik, ha bevonják őket, megtapasztalhatják a dolgokat első kézből.

A felfedezés élménye szintén nagy motivációs erő lehet. Olyan e-learning kurzust kell tervezned, ami megragadja őket és legalább ugyanolyan erősen hat rájuk, mint mondjuk a kedvenc tv sorozatuk, könyvük vagy videojátékaik.  Charles Jennings szerint, “Sokkal inkább a tapasztalatra és annak megosztására koncentrálj, mint egyedül csak a tartalomra.”

Mit kell tenned?

Száműzd a passzív tanulást és adj tapasztalatokat a tanulóknak:

  • Gondolj például a gamifikációra! Tűzz ki elérhető célokat, adj kihívásokat, biztosítsd a jutalmakat és a tanulókat máris lekötötted.
  • Ajánlj fel nekik különböző lehetőségeket a gyakorlásra.
  • Buzdítsd őket, hogy oldjanak meg egy problémát vagy egy rejtvényt.
  • Sződd a tartalmat egy magával ragadó történetbe. Sokkal reálisabbnak és életszerűbbnek érzik majd, mint a grafikonokat és a statisztikákat.
  • Adj lehetőséget a tanulóknak, hogy egyedi szinten szabályozhassák, milyen tempóban haladjanak a kurzusban. Választhassanak a témák sorrendje, nehézsége közül vagy, hogy milyen területet szeretnének felfedezni a tananyagban.
  • Készíts különböző tevékeny feladatokat, értékeléseket, amik elgondolkodtatják őket. A felnőtt tanulók semmit sem szeretnek jobban, mint összekötni a logikai csomópontokat, észrevenni a mintákat és megtalálni maguknak a válaszokat.
  • Építs a korábbi tapasztalataikra.  Akár egy egyszerű ,,mi lenne ha” szituációs mondat segítségével.

Most már tudod, hogy a felnőtt tanulók miképp gondolkoznak és mit várnak tőled. Így már tudsz igazán motiváló e-learning kurzust tervezni a számukra, ami megválaszolja a kérdéseiket, segít megoldani a problémáikat és arra készteti őket, hogy egy jobb életet építsenek fel maguknak. Épp elég felelősség és kötelezettség terheli a vállukat – készíts számukra egy olyan kurzust, amit nem plusz teherként, hanem segítségként értékelnek.

Nektek milyen ötleteitek vannak a felnőttek motiválásával kacsoltban? Válaszaitokat várjuk kommentben!

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá