Módszertan Tippek és tévhitek

Gamifikáció használata az e-learningben 2. rész

Will the Real Microlearning Please Stand Up

Ahogy azt ígértük, most példákon keresztül mutatjuk be, hogy milyen sokoldalúan alkalmazható a gamifikáció az e-learningben.

Mitől lesz sikeres a gamifikáció egy e-learningben? 

A gamifikáció sikere az adott e-learning alapkoncepciójától függ, de ha az megfelelő, akkor ez a pár alapvető dolog mindenképpen jellemző lesz rá:

  • Megragadja és megtartja a tanulók figyelmét.
  • Kihívás a számukra.
  • Szórakoztatja őket, ezért végig csinálják.
  • Mindeközben tanítja őket.

A 6 példa

Míg a gamifikációt már számos területen alkalmazzák, mi most fókuszáljunk arra, hogy hogyan hasznosítható a komoly tanulás területén. Olyan játékokat kell terveznünk, amik kielégítik a meghatározott határozott tanulási igényeket:

  1. Beiktató programok.
  2. Szakmai ismeretek fejlesztése.
  3. Megfelelés.
  4. Elméleti készségek fejlesztése.
  5. Személyiségformálás.
  6. Gamifikációs módszerek a hagyományos e-learningben (részleges gamifikáció).

#1 példa: Beiktató program

Egy betanítási folyamat esetében, fel kell térképezni, hogy miben is áll a küldetésünk: egy új munkatársat kell bevezetni az új munkakörébe, ahol tökéletesen tisztában kell lennie az adott területtel. Ebben az esetben sok múlik itt már az e-learning koncepcióján is, amit gamifikálni szeretnénk.

 

#2 példa: Szakmai ismeretek továbbfejlesztése  

Használjunk például egy avatár alapú gamifikációs megközelítést. Ennek a technikának a lényege:

  • Csinálj különböző tanulási útvonalakat.
  • Legyen kiegyensúlyozott arányban a gamifikáció a tananyag tartalmával a már tapasztaltabb tanulók részére is.
  • Mindkét tanulási haladási lehetőséget mutasd be (képezd le a kihívásokat, a valós életet problémáit szimulálva a tanulók tapasztalati szintjéhez mérten).
  • Ne adj szükségtelenül sok segítséget és mentőövet az egyre magasabb tapasztalattal rendelkező tanulók számára. (A játék maga és annak komplexitása rákényszeríti a tanulókat, hogy fejlesszék a kognitív jártasságaikat és kézbe vegyék a problémák megoldását, minek következtében mélyebben megragadnak bennük a tanult készségek.)

 

#3 példa: Megfelelés 

Készíts egy szimulációs alapú, feladatorientált gamifikált kurzust, amely interaktív és magával ragadó:

  • Egy gamifikált e-learning forgatókönyve azt is feltérképezheti a kockázat kezelés keretében, hogy a járulékos tanulás a kurzus minden egyes szakaszában a játék segítségével a tanulók végül legyőzték az akadályokat.
  • Ahhoz, hogy ezt elérhessük, építsük valós munkakörnyezetbe (vizuális módon), a kihívás elemeit (bónuszok elérése, bukások elkerülése), a honorációt (pontok, érmék) és a megfelelő pozitív tanulási élményt, mint a meglepetést és az örömöt.
  • Biztosítsd a tanulóknak, hogy ők dönthessenek arról, kérnek-e támogatást az adott feladat megoldásához. Így jobban hasonlít egy valódi szituációra, ami feltérképezheti a tényleges emberi viselkedéseket egy adott helyzetben és ösztönzi a tanult ismeretek alkalmazását, segíti a berögződésüket.

#4 példa: Jutalmak és elismerés.

 Ez is egy avatár típusú megközelítés. A tanulók végigmennek egy csomó gamifikált tananyagon, amik megmutatják, hogy képességeikhez mérten milyen jutalmazási kategóriába kerülhetnek. A szimulált tevékenységek továbbfejlesztik az egyes tanulók erősségeit, amik a győzelmeikhez szükségesek. A pontok vezetik és motiválják őket a díjak elnyeréséig. Ez a módszer is a ranglistán való feljebb lépést aknázza ki.

 

Részleges gamifikáció: A gamifikált tevékenységek jellemzői vagy a gamifikáció felbecsülése.

Íme néhány példa, hogy a részleges gamifikációs technikákat hogyan lehet alkalmazni egy hagyományos e-learningben. Ez csak egy kis plusz, hogy egy átlagos e-learning kurzus szórakoztatóbb és érdekesebb legyen. A két példa részleges gamifikációs technikára, az első gamifikált tevékenységet mutat be, míg a második a gamifikáció egy jellemzőjét.

#5 példa: elméleti készségek / időgazdálkodás – Gamifikált tevékenységek az időpocsékoló embereknek.

#6 példa: A gamifikáció felbecsülése. 

Felhasználható, hogy a tanulók szívesebben vegyenek részt egy e-learning tanfolyamon.

 

 

A gamifikáció sokoldalú felhasználhatóságát igyekezett bemutatni ez a 6 példa. Remélem ez a cikk hasznos volt és segített megérteni, hogy hogyan használd a gamifikációt egy e-learning kurzusban, nagyjából bármilyen tananyag átadásához.

Te használtál már gamifikációt? Mik a tapasztalataid?

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá