Módszertan Tippek és tévhitek

Szimuláció alapú e-learning

A szimulációk nem csupán valódi tudás és gyakorlati tapasztalat átadására alkalmasak, az online képzéseknek is kiváló eszközei lehetnek.

Az online közösségek tanulói közös tudásukat és képességeiket felhasználva könnyebben végre tudnak hajtani egy feladatot, mint egyénileg. A legjobb dolog pedig az egészben az, hogy mindezt kockázatmentes környezetben tehetik meg, ahol folyamatosan javulhat az egyéni teljesítményük is. Az alábbiakban 7 tippet adunk arra vonatkozóan, hogy milyen módszerekkel tudsz hatékonyan szimuláció alapú e-learning kurzust készíteni.

1. Használj a való életből hozott beállításokat és helyzeteket!
Érdemes olyan helyzeteket gyakoroltatni a tanulókkal, melyekkel a való életben is találkozhatnak. Így lehetőségük van funkcionális összefüggésekben használni, ami jelentősen megnöveli az online képzés értékét.
2. Koncentrálj a praktikus képességeket fejlesztő alkalmazásokra!
A praktikusság a legfontosabb szempont, ugyanis a tanulóknak a való életben kell kamatoztatniuk az online kurzusokon megszerzett tudást és képességeket. Valójában ez az egyik fő célja a szimuláció alapú e-learning kurzusoknak. Értékelési módszere megadja az esélyt arra, hogy elemezhessék a képességeiket.
Így nem csak az mérhető le, hogy a tanulók mennyi tudással rendelkeznek, hanem hogy mennyire jól tudják az elsajátított ismereteket. Ennél is fontosabb, hogy használni is tudják az információkat a feladataik elvégzésére és céljaik elérésére. Például konfliktuskezelési helyzetben gyakorlati tudásra van szükség.
3. Alakíts ki érzelemközpontú környezetet!
A közösségi tanulók szeretik úgy érezni, hogy mindig az események középpontjában vannak. Ez történhet egy virtuális szimuláció segítségével is, de tökéletes feltételeket kell teremtened ahhoz, hogy teljesen elkötelezd őket.
Például a feladatok hatékony megoldásához bizonyos szintű stressz szükséges. A szimulációban tehát alkalmazni kell egy bizonyos mennyiségű nyomást, ami arra ösztönözi a tanulókat, hogy koncentrálni tudjanak a feladatra és elérjék a kívánt eredményt. Továbbá a szimuláció azt is lehetővé teszi, hogy megnézzük, hogy viszonyulnak ezekhez a helyzetekhez a tanulók a való életben.
4. Használj élethű karaktereket!
A szimulációs e-learning karaktereknek érdemes kialakítani személyiséget. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül háttértörténetet kell kreálni minden karakterhez, csupán rendelkezniük kell egyedi vonásokkal annak érdekében, hogy emlékezetesek legyenek. Például a sales-es online kurzusokban az ügyfelekhez hasonló személyiségeket érdemes megalkotni. Amit ezek a karakterek mondanak, és ahogy mondják, az válik az alapvetővé. Fontos, hogy a beszédük hiteles és összefüggő legyen.
Kerüld az iparág-specifikus zsargon és bonyolult szókincs használatát! Az első és legfontosabb lépés a jelenetek kidolgozása. Kezdd a bevezetéssel, majd válts át a problémákra és azok megoldására. A karakterek motivációi nagyon lényegesek, vajon milyen tényezőknek köszönhetően hozzák meg a döntéseiket, és hogyan reagálnak a tanulók interakcióira?
5. Nyomatékosítsd a tanulók viselkedésének és cselekvéseinek utóhatását!
Minden döntésnek van következménye, legyen az pozitív vagy negatív. Minden szimuláció esetében hangsúlyozni kell a tanulók tevékenységének és viselkedésének következményeit. Például a munkavállaló nem foglalkozik megfelelően az ügyfél kérésével, ezért ő nem ad neki több üzleti megbízást. A tanulónak fel kell ismernie, hogy ebben a helyzetben mit kellett volna másként csinálnia az ügyfél elégedettsége érdekében.
6. Elemezd az LMS adatokat a fejlesztendő területek megtalálása érdekében!
Sok LMS platform felszerelt jelentésekkel és elemzésekkel. Ez lehetővé teszi, hogy nyomon kövessük a munkavállalók teljesítményét beleértve a befejezési időket és a jó vagy éppen kevésbé jó képességeiket. Így könnyedén megtalálhatóak a fejlesztésre szoruló területek és ki lehet egészíteni az e-learning forrásokat. Ugyanezt meg lehet tenni az e-learning kurzusok designjával is.
Például amennyiben a tanulók fele nem tudja teljesíteni a kurzust, elég gyanús, hogy felülvizsgálatra szorul. Talán egyszerűsíteni kell az összetett fogalmakat vagy több vizuális ábrázolási módot alkalmazni. Értékeld az LMS mutatókat, miután utána néztél az aktuális trendeknek! Készíts jegyzeteket róluk, hogy felfedezhesd az ok-okozati összefüggéseket!
7. Ajánlj fel azonnali visszajelzést és javaslatokat!
Az online képzési szimulációk segítenek felmérni a tanulók tudását és egyben értékes tanulási eszközöket jelentenek. Segít nekik abban, hogy helyes döntéseket hozzanak, és hatásos eszközöket használjanak. A képzési szimulációk következhetnek a visszacsatolás után is. Mindkét esetben személyre szabottnak és specifikusnak kell lenniük.
A tanulóknak tehát tudniuk kell, hogy mit csináltak rosszul, mikor és hogyan tudják megoldani a problémáikat. A szimulációk valós helyzeteket és környezetet utánoznak, valamint segítenek megtalálni a javításra szoruló területeket. Használd ezt a 7 tippet, hogy az online képzések még tanuló centrikusabbak és változatosabbak legyenek!

(Forrás: https://elearningindustry.com/tips-create-simulation-based-elearning-assessments)

A szerzőről

Marton Blanka

Szóljon hozzá