Ha éppen azon gondolkodsz, hogyan lehetne játékosítani az e-learninget, ne törd tovább a fejed: az alábbiakban bemutatunk 15 remek ötletet.
A játékosítás (Gamification – játékos elemek alkalmazása nem-játék jellegű területeken) nagyon hasznos eszköz arra, hogy növeljük a felhasználók motiváltságát. Számos iparág kezdte használni a játékosítás eszközét annak érdekében, hogy erősítse a fogyasztói hűséget, növelje a bejelentkezések arányát, a márka ismertségét.
A játékosítás motivációt növelő hatását már a képzés/fejlesztési terület is felismerte. A képzési osztályok évekig küszködtek a szegényes eredményekkel és az alacsony motiváltsággal. Ahhoz, hogy az alkalmazottak képzését hatékonyabbá tegyük, érdekesebbé kell tennünk a tananyagot a tanulóink számára. Lássuk, milyen lehetőségeink vannak erre!
1. Darabold fel a tananyagot!
3 órán keresztül ülni egy e-learning tananyag mellett egyszerűen lelombozó! Sokkal szerencsésebb felosztani az anyagot különálló, jól emészthető részekre. Minden szakasz végére berakhatunk egy tesztet, aminek sikeres teljesítése után kaphat a tanuló egy virtuális kitűzőt.
2. Alakíts ki szinteket az anyagban!
Tedd szórakoztatóbbá a tanulás folyamatát! Az anyag egyes részeit tedd elérhetetlenné a tanuló számára addig, amíg össze nem gyűjt elég pontot vagy kitűzőt a szintlépéshez! Tehát minél több figyelmet szentel a tananyagnak, és minél jobban halad előre a folyamatban, annál több tartalom válik számára elérhetővé.
3. Tedd láthatóvá az eredményeket!
Ha a tanuló láthatja az eredményeket az egyes szakaszokban, arra fog törekedni, hogy növelje az átlagpontszámot.
4. Tedd megoszthatóvá a sikereket!
Tedd lehetővé, hogy a tanulóid megosszák a teljesítményeiket (úgymint kitűzők, oklevelek) a közösségi oldalakon vagy a vállalat belső hálózatán. Ha valaki szép teljesítményt ért el, megérdemli, hogy büszkélkedhessen vele.
5. Állíts be időablakot!
Időzítsd a különböző szinteket, így a tanulók naponta, hetente vagy havonta kaphatnak új kihívásokat. Ha valaki a rendelkezésre álló időtartam alatt nem végzi el az anyagot, akkor az a hajó sajnos elúszott – és a többi tanuló megelőzheti őt a ranglistán.
6. Tedd közösségivé!
Készíts csoportos feladatok számukra, amit a tanulóknak közösen kell megoldaniuk. Ezzel kihasználhatod azt, hogy a tanulás 90%-a “informális módon” zajlik: 70%-a mások megfigyelésén keresztül, míg 20% on-the-job tréning közben.
7. Adj nekik küldetést!
Ha a feladatokat egy küldetés keretében kell megoldaniuk a tanulóknak, sokkal élményszerűbbé válik a tanulás, ami nagyban növelheti a motiváltságukat.
8. Bátorítsd a tudásmegosztást!
A tapasztalatok átadása remekül megágyaz a tanulási folyamatoknak – ami, ahogy a 6.pontban is láthattuk, a tudás megőrzéséhez járul hozzá.
9. Jutalmazd meg a tanulóidat!
Lepd meg a felhasználókat extra jutalmakkal, ha befejeznek egy különösen nehéz e-learning modult, vagy megoldanak egy új kihívást. Meglátod, értékelni fogják a figyelmességet!
10. Kapcsolj magasabb sebességre!
Helyezd egy kis nyomás alá a tanulóidat azzal, hogy elindítod a visszaszámlálót a tesztkérdéseknél. Így a felhasználóknak az idő szorításában kell teljesíteniük a kihívásokat – az erre való képesség rendkívül jól jön a mindennapi munkájuk során.
11. Legyen büntetés
Ha a feladatokat nem tudja megoldani a tanuló, vedd vissza a kitűzőjét vagy a jutalmait! Ez így talán durván hangzik, de ha azt akarod, hogy a tanulóid értékeljék a játékban elérhető jutalmazásokat, akkor értékessé kell tenned azokat: akár mint egy státuszszimbólum. Egy popsztár sem marad sokáig a köztudatban, ha nem jelentkezik új anyagokkal.
12. Újrapróbálkozás
Ne csak egyszeri ügyletként tekints az e-learningre! Ehelyett készíts szerepjátszós vagy elágazásos anyagokat, amiben korlátlanul vagy megismételhetően barangolhat a tanuló, így ha a küldetést nem is tudta teljesíteni elsőre, muszáj legyen megoldást találnia. Ne hagyd, hogy feladja, beismerje a vereséget – a megoldás ott van, tegyen hát erőfeszítést azért, hogy megtalálja!
13. Építs fel történetet
Találj ki olyan karaktereket, akik segítik vagy akadályozzák a tanulókat a küldetésben – ezáltal még motiválóbbá és emlékezetesebbé teheted a tananyagot.
14. Megszemélyesítés
Tedd lehetővé a tanulóknak, hogy válasszanak vagy létrehozzanak maguknak egy karaktert, aki megszemélyesíti majd őket az e-learning anyagban való haladás során – vagy talán még ennél is jobb, ha saját magukat alakíthatják a történetben. Meg leszel lepve, milyen lelkesen vetik be magukat a karakter előrehaladása érdekében, ha saját maguk hozhatták létre!
15. Csinálj belőle versenyt!
Tedd közzé a ranglistát a tanulók teljesítményéről, osztályonkénti vagy területi bontásban, ezzel buzdítva őket versengésre és összefogásra. Senki sem akar a lista aljára kerülni. Ez a trükk különösen jól működik üzletkötők esetében, akik jellemzően a versengő típusba tartoznak.
Reméljük, tetszett a cikk! Ebben a korábbi írásunkban tippeket olvashatsz arra, hogy milyen hibákat érdemes elkerülni a játékosítás során.