Módszertan Tippek és tévhitek

5 tipp arra, hogyan veheted hasznát Plutchik Érzelemkerekének az e-learningben

Még a leginkább logikusan és racionálisan gondolkodó tanulókat is valójában az érzelmeik vezetik. Emberként az érzelmeink előbb jelennek meg, mint hogy gondolkodni kezdenénk, és a szívünk sugallatára döntjük el egy információról, hogy érdemes-e vele foglalkoznunk, vagy sem. Ebben a cikkben megismerhetjük Plutchik Érzelemkerekének alapelveit, és megosztunk 5 tippet is arra, hogyan használhatjuk fel ezeket egy e-learning kurzus tervezése során.

Plutchik és az Érzelemkerék

Robert Plutchik, elismert professzor és pszichológus az 1980-as években fejlesztette ki az Érzelemkerék modelljét, melynek célja az volt, hogy vizuálisan is megjelenítse a pszichoevolúciós elméletet. Ettől kezdve írók, terapeuták és oktatók egyaránt használják azt, hogy jobban megértsék az emberi érzelmek finom összefüggéseit.

Az Érzelemkerék leginkább egy hagyományos színkerékre hasonlít, és 8 alapvető érzelmet mutat be, amelyeknek az intenzitása a kerék közepe felé haladva növekszik. Például az öröm enyhébb fokozata a derű, ami a kerék külső gyűrűjében kapott helyet világosabb színnel, az erősebb változata pedig az eksztázis, mely a kerék belsejében szerepel sötétebb színnel jelölve.

Az Érzelemkerék

Plutchik ellentétpárjai

Plutchik szerint az embereknél 8 alapvető érzelem figyelhető meg, amelyeket 4 ellentétpárra lehet felosztani: öröm/szomorúság, várakozás/meglepődés, düh/félelem, valamint undor/bizalom. Plutchik úgy vélte, hogy minden érzelem, amit megtapasztalunk, a 8 elsődleges érzelem kombinációja. Például a szomorúság és az undor keveréke a lelkifurdalás, míg az öröm és a bizalom pedig a szeretethez vezet.

Hogyan vehetjük hasznát Plutchik Érzelemkerekének az e-learningben?

  1. Ismerd meg az érzelmek keverésének megfelelő receptjét!

Annak érdekében, hogy a tanulóinkból a megfelelő érzelmeket váltsuk ki, tudnunk kell, hogyan kell mixeljük össze azokat megfelelően. Az érzelmek nehezen osztályozhatók, és még nehezebb felébreszteni azokat a közönségünkben. Azonban, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető összetevőkkel, amelyek egy bizonyos érzelem felkeltéséhez szükségesek, akkor képesek lehetünk arra, hogy éppen a megfelelő érzelmet váltsuk ki.

Ha inspirálni és motiválni szeretnénk a tanulókat, akkor optimizmus kiváltására kell törekednünk. Plutchik kerekére nézve láthatjuk, hogy az optimizmus kulcs összetevői a várakozás és az öröm. Ismertessük meg a tanulókkal, hogy milyen előnyökkel jár az új tudás elsajátítása, és tegyük lehetővé számukra, hogy nyomon követhessék saját haladásukat, elősegítve ezzel a várakozás érzésének kialakulását. Adjunk hozzá egy kis örömöt egy könnyed történet vagy egy vidám narrátor segítségével, és ha ez sikerült, remélhetőleg máris optimista hangulatba ringattuk a tanulóinkat.

2. Derítsd fel a tanulókat!

Ismert tény, hogy az örömteli és boldog e-learning tapasztalatok hatékonyabbé teszik a tanulást. Ez elsősorban azért van, mert az elme az információt egy kellemes élményhez köti, ami megkönnyíti a későbbi visszaidézést. Az agyunk megőrzi ugyan a szomorú emlékeket is, azonban a kellemes élményeket sokkal nagyobb részletességgel képes felidézni.

Mosolyt varázsolhatunk az arcukra akár motiváló kifejezésekkel, vidám színekkel, vagy megnyugtató háttérzenével. Tegyük annyira szórakoztatóvá az anyagot, hogy később is könnyen felidézhessék azt és az általa tanultakat!

3. Keltsd fel az érdeklődésüket egy történet megosztásával

Segít elnyerni a tanulók bizalmát, és kialakítani a tananyaghoz való kapcsolódásukat, ha egy olyan történetet csempészünk az anyagba, amely érzelmileg is bevonja a közönségünket. Plutchik Érzelemkerekének segítségével vonjunk be olyan karaktereket, akik bizonyos érzelmeket jelenítenek meg, ezzel segítve elő a megfelelő kombináció elérését. Például egy dühös érzelmeket mutató karakter élénk kontrasztot jelenthet egy békés, kiegyensúlyozott főszereplő mellett. Tegyük lehetővé, hogy azonosulni tudjanak a karakterekkel, hogy részesévé válhassanak a történetnek – azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy mindezt hozzá is kell kapcsolnunk az e-learning kurzusunk elsődleges tanulási céljaihoz.

4. Lepd meg őket!

Ha a meglepődés mellé némi félelmet tudunk keverni, azzal tiszteletet válthatunk ki – ami nagyszerű e-learning élményekhez vezethet. Használhatunk figyelemkeltő grafikát, vagy egy váratlan kérdést, ami beindítja a fogaskerekeket a fejükben. Kimozdíthatjuk a tanulóinkat a komfortzónájukból, ha meglepjük őket valami szokatlannal, ami végeredményben kapcsolódik a fő témához. A fejtörő feladványok is remekül passzolnak az e-learning kurzusba, amikor az aggódás és a zavarodottság megfelelő kombinációjának kiváltására törekszünk, ami végül tiszteletet eredményez majd.

Ennél a módszernél nagyon vigyáznunk kell azonban arra, hogy az anyagba csempészett „wow” elemünk a közönségünkből senkit se érintsen kellemetlenül. Emellett arra is figyelnünk kell, hogy ne vigyen el túl messzire a tananyagunk fő vezérfonalától. Másképpen szólva, ne csak a sokkolás célja miatt adjuk hozzá a kurzusunkhoz a meglepő elemet.

5. Használj képeket érzelmek kiváltására!

Vizuális teremtmények vagyunk. Bár az írott szó is meg tudja érinteni a lelkünket, a vizuális benyomások sokkal inkább meg tudják teremteni az érzelmi kapcsolódást az e-learning élményekhez. Használj a közönséged számára kellemes és ismerős képeket! Számos jogdíjmentes stock fotókat kínáló oldalt találhatsz az interneten, ahonnan kiváló minőségű képeket tölthetsz le. Ha van rá lehetőség, ajánlott az anyagba illeszteni olyan saját képeket is, mondjuk a vállalat belső tereiről vagy a munkatársakról, amelyek azonnal megteremtik a kapcsolatot a tanulókkal. Ha ez nem kivitelezhető, akkor válasszunk olyan képeket, amik képesek vizuálisan megjeleníteni azt az érzelmet, amelyet igyekszünk kiváltani. Például egy gyermekét tartó anya a szeretet érzését jeleníti meg, amiben benne van az öröm és az elfogadás, míg egy frusztrált ügyfél látványa a megvetés érzését eredményezheti, amiben vegyül egymással a bosszúság és az unalom.

Már évtizedek teltek el azóta, hogy Plutchik bemutatta az Érzelemkereket, de az még ma is hasznos eszköze az e-learning szakembereknek. Bátran használd ezt az útmutatót a megfelelő érzelmek előhívásához, hogy minden résztvevője számára emlékezetessé tedd ezzel az e-learning tananyagodat.

Forrás: https://elearningindustry.com/5-elearning-tips-use-plutchiks-wheel-of-emotions

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá