A következő két cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy a mai rohanó világban, a szinte percről percre frissülő információkban történő eligazodásban hogyan lehet segítségünkre az e-learning. Már nem a tudás birtoklása jelenti a versenyelőnyt, hanem az információ megtalálásának gyorsasága és az, hogy képesek vagyunk-e eldönteni, melyek a számunkra relevánsak.
Cikkeinkben az e-learninget általában a dizájn, a kivitelezés oldaláról szoktuk boncolni, most viszont kicsit jobban elmerülünk ezen oktatási forma hátterében. A cikkben látható Mind map-ből látszik, hogy a dizájn és az interakció része, de nem egésze az e-learningnek.
Napjainkban az élethosszig tartó tanulásé a főszerep. Már nem tudunk megélni azokból az információkból, amiket az iskolában megtanítottak nekünk, meg kell próbálunk lépést tartani az egyre frissebb tudáselemekkel. Az információbőségben pedig leginkább a validálásra van szükségünk a megfelelő információ megszerzéséhez.
Az e-learningben rejlő lehetőségek kihasználásával ez könnyebben megvalósítható, mert:
- a tananyag gyorsan frissíthető,
- a megszerzett tudás kereshető.
E-learning tananyag elkészítéséhez különböző tananyagszerkesztő programok állnak rendelkezésünkre, amelyekben a szükséges módosításokat pár kattintással elvégezhetjük.
Felmerülhet bennünk, hogy erre nemcsak a tananyagszerkesztő program alkalmas, hanem a Powerpoint is. Mi közöttük a különbség?
A Powerpoint nagyon sokat fejlődött az utóbbi pár évben, megjelentek a „SmartArt”-ok, bővült az effektek tárháza is, viszont az e-learning behozhatatlan lépéselőnnyel van vele szemben; ez pedig nem más, mint a keretrendszerekkel való kapcsolata.
Egy egyszerű példán keresztül szemléltetjük a különbséget:
A legtöbb tananyagkezelőben beépített funkcióként szerepel a Powerpointban készült prezentációk átalakítása e-learning anyaggá. Ennek használatát nem ajánljuk, abból az okból, hogy nehezebben módosíthatók a diákon lévő anyagok, a kivitelezés sem biztos, hogy szép esztétikai élményt fog nyújtani. Az az idő, amit az importáláskor nyertünk hamar elveszíthetjük az utómunkálatok során.
Rendelkezésünkre áll egy Powerpoint prezentáció és az ezzel teljesen megegyező e-learning tananyag. Lehetőségeinket az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
Láthatjuk, hogy egy importálással mekkora különbségeket tudtunk kialakítani úgy, hogy nem is használtuk fel a tananyagszerkesztő program adta lehetőségeket.
Következő cikkünkben bemutatjuk, milyen módszereket használhatunk fel e-learning tananyagunk elkészítése során az információk validálásának elősegítésére.
[…] társ az élethosszig tartó tanulásban 2. rész júl.23, 2012 in Nincs kategorizálva Cikkünk 1. részében bemutattuk a Powerpoint prezentáció és az e-learning tananyag közötti különbségeket. […]
[…] 1. részében bemutattuk a Powerpoint prezentáció és az e-learning tananyag közötti különbségeket. Ebben […]