Tippek és tévhitek

2015-ös top trendek

 

el trendek

DigitalChalk honlapján egy kiváló cikkre bukkantunk melyből kiderül milyen uralkodó trendek várhatók az e-learning piacán az idei évben. A 2014-es e learning slágerek közül több témakörrel találkozhatunk idén is. Az első ilyen trend a gamification, amiről már írtunk korábbi cikkünkben. ITT gyűjtöttünk pár hasznos tanácsot a gamification e-learning rendszerbe építésével kapcsolatban.

Gamification

A játékosítás a képzések során gyakori problémaként megjelenő motivációs krízisre, önmagában nem jelenthet megoldást, ám ezzel a korszerű módszertani megoldással széles közönség figyelmét kelthetjük fel. Egy új gamification kutatás szerint a tanulók 75% – a játszik számítógépen vagy mobilon és azt vallja, hogy hatékonyabban tanulna a játékosítás segítségével. Az adatok alapján igen nagy érdeklődést mutatnak a felhasználók a gamification iránt, ugyanakkor nagy hangsúlyt kell fektetni a kerettörténetekre és a technikákra. Jó tanács: ne használjunk túl sok gamifikált elemet, valamint ügyeljük a jutalmazásra, mert a felhasználók kevésbé kedvelik a virtuális pénznemek gyűjtését. Még több gamification ITT.

Mobile Learning

Második ilyen népszerű témakör az M learning. A tabletek népszerűségével azonos arányban nő az igény a mobilon elérhető tananyagok iránt. Sok esetben ez igen nagy kihívást jelent a tananyag szerkesztőknek, hiszen olyan struktúrát kell kialakítaniuk egy tartalomhoz, ami több kisebb egységben tekinthető meg. Nem beszélve arról, hogy vannak olyan feladat típusok, amik I Paden nem működnek, ami egy tananyag elkészítésénél nem utolsó szempont. Felhasználói oldalról viszont igen praktikus előnyei vannak, például egy tananyagot el tudnak végezni akár egy tömegközlekedési eszközön utazás közben. A mobile learning széleskörű elterjedése 2014 óta várat magára. Az ehhez szükséges eszközök, már szinte minden ember zsebében megtalálhatók. Talán azért nem sétáltunk még bele az M learning csapdájába, mert a tetszetős előnyei mellett lényeges pontokon megkérdőjelezhető. A tabletek és okos telefonok csak a HTML tartalmakat játsszák le, a flash formátumú tananyagok gyakran elcsúszásokkal jelennek meg a méretük miatt. Így továbbra is várjuk az M learning berobbanását.

Big Data

Az elmúlt pár évben jelentősen megnőtt az e-learningben tanulók száma. Egy LMS keretrendszerben tanulók tanulási folyamatáról reportot (teljesítési idő, kattintások, sebesség) tudunk készíteni és meg tudjuk vizsgálni, hogy mennyire volt hatékony az adott tanulási folyamat. A nagy számok törvénye alapján így komolyabb következtetéseket is levonhatunk. A nagyszámú adatok már egy kutatás alapjául is szolgálhatnak az e-learning területén.

Személyre szabott tanulás

Furcsa módón a 2015-ös trendek között szerepel a személyre szabott tanulás is. A személyre szabott tanulás lényege, hogy az oktatás módszertanról áthelyeződik a hangsúly a tanuló oldalára. A módszereket, a tanulási környezetet a tanulók igényeire szabva igyekszenek kialakítani. Például a tartalom típusát, a tananyaghoz való hozzáférhetőséget. E learning esetében fontos, hogy a keretrendszer felhasználóbarát legyen, és hogy a módszereket a tanulók igényei szerint válasszuk meg. Ez az egyik legalapvetőbb kulcsa a sikeres tananyagnak.

Tin Can API

API (Application Program Interface) egy olyan alkalmazásprogramozási felület, ami egy program eljárásait és használatát dokumentálja. Így például egy nyilvános API segítségével lehetséges egy programrendszer szolgáltatásait használni anélkül, hogy annak belső működését ismerni kellene. Az API segít abban, hogy a szoftver elemek együttműködjenek, illetve kapcsolódjanak egymáshoz, ennek a felhasználása különféle módokon egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Felhő alapú LMS

felhő alapú tanulással már foglalkoztunk korábban. Nem másról van szó, mint az oktatásmenedzsment rendszer felhőbe történő szervezéséről. Éves fix költséggel, rugalmas módon, felhő alapon működtetjük az oktatásmenedzsment rendszert. A tervezési folyamat nagyon fontos ebben az esetben, ám ezen túl komoly költségvetési, beruházási, adatbiztonsági kérdést vet fel a téma. A legtöbben még nagyon szkeptikusak a felhő alapú tanulást illetőleg, ennek oka az adatbiztonság kérdése.

Video in Learning

A Google szerint a mobil tanulás hívei lelkes videó nézők egyben. Az okos telefon tulajdonosok 67% százaléka kedveli a videókat, és 14% százalékuk legalább naponta néz videó filmeket. A videók a tanulásban is nagy szerepet tölthetnek be. Szórakoztató oktatási módszer, amit kedvelnek a felhasználók, hiszen színesítheti a tananyagtartalmakat, ám kiemelkedően fontos szerepe is lehet adott tartalmak esetén, mint például egy oktató videó, ami segíthet egy témakör hatékonyabb felhasználását. Jelenleg cégünknél is folyik ilyen projekt melynek célja egy videó alapú e-learning tartalom létrehozása.

A kiterjesztett tanulás

Részben kiterjesztett részben kibővített valóságot jelenti. Kiterjesztett tanulás olyan tanulási technikák alkalmazását jelenti, ahol a környezet illeszkedik a tanuló igényeihez. virtuális realitás esetében egy mesterséges, szimulált világgal lépünk interakcióba, míg a távjelenlét során egy távoli, de létező környezettel.

 

Szerintetek mennyire válnak trenddé az említett pontok? Várjuk kommentben a véleményeket!

 

További érdekességek a témában:

http://elearning.co.hu/e-learning-trendek-2014/

http://blog.talentlms.com/elearning-trends-follow-2015-infographic/

http://theelearningcoach.com/elearning_design/learning-design-trends-2015/

 

 

A szerzőről

Göncző Anna

1 hozzászólás

  • […] Napjainkban az informatikai fejlesztések arra késztetnek, hogy lépést tartsunk a legújabb trendekkel, vásároljuk meg a legújabb eszközöket, regisztráljunk be minél több oldalra és alkalmazásba. Ha lépést is tudunk tartani a trendekkel, akkor is folyamatos nyomás nehezedik ránk, hogy ezt a lépést tartani is tudjuk. Abban az esetben, ha nem tudjuk követni a legújabb trendeket, jelentős stresszt okozhat, így próbáljunk meg elvonatkoztatni attól, hogy mi a trend és mi nem. […]

Szóljon hozzá