A 2014. október 16-án a Google Ground-on megrendezett Elektronikus oktatási rendszerek konferencia előadásai közül részletesen foglalkoztunk már a Gamification-ről szóló előadással. Ezen túl talán Koltányi Gergely szókimondó prezentációja keltette a legnagyobb visszhangot a közönség soraiban, melynek elgondolkodtató üzenete: Vajon jó kérdéseket teszünk fel a digitális oktatás témájával kapcsolatban?
Előadónk az előadás első felében a digitális eszközök oktatásban való felhasználását frappánsan nem a szakértők szemszögéből közelítette meg. Helyette olyan kérdéseket állított középpontba, melyek a „lelkes befogadó” munkavállalók és a HR szakemberek gyakori gondolatait tükrözik, például: „Miért is kell ezt nekem most megtanulnom?” „Lesz a végén vizsga?” vagy a másik oldalról „Mennyire illeszthető be a büdzsébe?” „Nem lenne elég erre fél nap?” Elsőre szórakoztatónak tűnhetnek az előadás diáin felsorakozó, hasonló jellegű kérdések (melyek olvasása közben akár magunkra is ismerhetünk), de az előadó ironikus megjegyzései sejtetik, hogy bizony komoly problémákat vet fel a szervezeti képzések résztvevőnek kérdései. Az e-learninghez való hozzáállás általánosítása és kisarkítása nem biztos, hogy egy járható út, de az tény, hogy jól mutatják a társadalom és az üzleti szféra jelenlegi és egy ideje stagnáló hozzáállását (tisztelet a kivételnek).
A következőkben előkerülnek a technológia világot megváltó és átalakító tézisei, melyek már lerágott csontnak tűnhetnek sokunknak, a metrón telefont nyomkodó embereket megjelenítő képekkel egyetemben, de ezek már-már kihagyhatatlan elemei a témának. A szemléltetés eszközeként a hétköznapi életből és az üzleti világból egyaránt felsorolásra került sok-sok példa, melyek megváltoztatták világunkat, gondolkodásunkat és viselkedésmintáinkat egyaránt, valakik szerint pozitív – mások szerint negatív irányba, de ez már egy másik kérdés. Az viszont egy gondolkodásra ösztönző felvetés, hogy ebben a technológiával átszőtt világban egyértelműen az jut előrébb a piacon, aki alkalmazkodni tud ehhez a gyorsan változó környezethez, legyen szó akár kisebb vagy nagyobb cégekről. A hétköznapi gyakorlat is egyértelműen megmutatja, hogy a sikeres vállalkozások legfontosabb feltételei között szerepel a modern technológiai háttér, viszont ezzel szemben egy 2014-es kutatás szerint csak minden nyolcadik cég rendelkezik ezzel. Gondolhatnánk, hogy evidens az innovatív eszközök/programok használata és a versenyelőny összekapcsolása, de a kutatás arra is rámutatott, hogy például a KKV-k többsége nincs tisztában ezekkel az előnyökkel. Az előbbi eredményeket is alapul véve, véleményünk szerint az e-learning témakörét „körüllebegő” probléma általában az emberek technológiát elutasító hozzáállásával vagy különböző tévképzeteivel kezdődik, melyek irreleváns vitákat generálnak a területre vonatkozóan.
A témához való hozzáállásban azt látjuk, hogy a vezetőség sokszor nyitott, a tanulók sikítanak, a HR-esnek nincs rá ideje. Megoldási lehetőség lehet, ha a rendszert jól vezetjük be, vagyis: összefogjuk a területeket, megismertetjük a tanulókat a rendszerrel, megtaláljuk a biztos beszállítót, tanácsadót kérünk fel.