Tippek és tévhitek

Játszunk vagy nem?

gamificationKorábbi cikkeinkben már többször foglalkoztunk a gamification témakörével, bővebben ITT és ITT olvashatsz róla. Ezúttal a gamification és a játék alapú e-learning közötti különbségeket szeretnénk bemutatni. Gyakran felváltva használják a két fogalmat, ám ha jobban megvizsgáljuk e fogalmakat, sarkalatos különbségeket fedezhetünk fel. Természetesen mind a játék alapú e-learning, mind a gamification számos előnnyel jár, ugyanakkor fontos különbséget tenni, annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegyük az e-learninggel kapcsolatos célkitűzéseinket.

A játék alapú e-learning tananyag és a gamifikált tananyag között módszertani differencia is van, melyet figyelembe véve jobbá tehetjük e-learning kurzusainkat. A gamification, a definíció szerint („A játékmechanizmusok és játékélmény tervezési technikák használata abból a célból, hogy a felhasználókból digitális elköteleződést és motivációt váltsunk ki.”) a játékos dizájn elemeket, mechanikus cselekvéseket használ, ám ezek természetüknél fogva még nem jelentenek játék alapúságot. A folyamat lényege hogy a tanulókat motiválja ez a fajta módszer arra, hogy aktív résztvevői legyenek a tanulási folyamatnak. Lényegében az e-learningel kapcsolatos tanulói tapasztalat is átalakul, egy oktatás alapú játék segítségével. Egy komoly pontrendszer, a különféle ranglisták, a megszerezhető jelvények és küldetések mind olyan elemei a gamification-nek, ami segíti abban a tanulót, hogy elérje a tanulási célját.

Másrészt, míg a gamification, az e-learning élmény átalakítására, a játék mechanizmusait használja fel, a játék alapú e-learning integrálja az online játékokat a tanulási folyamatba. Ennek célja lehet például egy bizonyos készség elsajátításának támogatása. A játékok segítségével az unalom és a kényszer érzését felváltja az izgalom, kaland. A tanulókat motiválja a másokkal való versengés lehetősége, illetve az, ha gyűjthet valamit, így a tudása csak halmozódik. A következő cikkünkben bemutatunk pár hasznos tanácsot a játék alapú e-learning és a gamification stratégia kialakítására.

Ti mit gondoltok? Kommentben várjuk véleményeiteket!

 

A szerzőről

Göncző Anna

Szóljon hozzá