A narráció egy érdekes műfaj, hiszen magába foglalja egy személy hangját, de a legtöbb esetben a narrátor személye eltűnik a hang mögött. Érdekes cikkre bukkantunk egy nemzetközi e-learning blogon melynek címe a „Csodálatos láthatatlan narrátor”.
Richard Mayer a multimédiás tanulás elveit vizsgálva, azt mondja, hogy az emberek nem feltétlenül tanulnak meg jobban egy multimédiás leckét, amikor a beszélő képe megjelenik a képernyőn.
Az e-learning világában gyakran beleesünk abba a csapdába, beillesztjük a narrátort a tananyagba anélkül, hogy feltétlenül szükséges lenne. Könnyen befolyásolhatja ez a tanuló ismeretelsajátítási folyamatát negatív irányba, hiszen egy kis ablakban egy arckifejezés nélküli beszélő ember, valljuk be nem túl mozgalmas multimédiás elem egy tananyagban.
A probléma ezen esetben az, hogy a megjelenés mögött nem áll stratégia vagy koncepció, pusztán a színesítés kedvéért oda tesszük a slide-okra a narrátort, ám mindennek nincs semmilyen tanulást elősegítő célzata. Arra kényszerítheti a tanulót, hogy egyszerre, egy időben több dologra figyeljen.
Ez persze nem azt jeleni , hogy azok az e-learning tananyagok, amelyek narrációt tartalmaznak nem lennének hatékonyak, sőt…
Vannak bizonyos esetek, amelyekben kifejezetten hasznos, hogy ha láthatjuk a narrátor személyét. Ilyenek például azok a kurzusok, amelynek fókuszában a nyelvoktatás áll. Ebben az esetben kifejezetten pozitív hatása van annak, hogy ha a képernyőn megjelenik a narrátor arca, hiszen ez nagy segítség a tanulóknak abban, hogy követni tudják a tartalmat. A szájmozgások lekövetése segítheti a megértést és javíthat a kiejtésen is. Továbbá nem utolsó sorban egy szimpatikus arc, egy kedves hang érzelmi hidat biztosíthat a tanuló és az anyag között, ami növelheti a tanulási motivációt.
Fontos tehát, hogy jól gondoljuk, meg milyen formában használunk narrációt e-learning anyagainkban illetve megjelenítjük-e a narrátor személyét vagy sem. Mérjük fel a tananyag célcsoportjának igényét, valamint gondosan tervezzük meg az ilyen jellegű multimédiás elemek használatát egy e-learning anyagban. Vegyük számításba azt, hogy milyen értékben támogatják ezek az elemek a résztvevők tanulási folyamatát.
Ti mit gondoltok, a látható vagy a láthatatlan narrátor a jobb megoldás?
Kommentben várjuk a véleményeteket!