Hogyan készítsünk jó e-learning kvízkérdéseket, amelyek egyszerre hasznosak és szórakoztatóak? Kövesd az alábbi pontokat, és lepd meg diákjaid!
(Scott Winstead írása)
Hogyan készítsünk hatékony e-learning kvízkérdéseket?
Honnan tudod, hogy a diákjaid a megfelelő mennyiségben és ütemezésben szerzik meg a tudást? Így igaz: felméréseket végeztetsz, amelyekből kiderül, hogy veszik-e az adást. Persze ez megoldható egy hagyományos, unalmas tesztsorral is, de használhatunk megnyerő, online kvízeket is. Egy tananyagfejlesztőnek ez egyszerűnek tűnik, de léteznek olyan technikák, amelyek segítenek megtalálni a kvízek megfelelő formáját és tartalmát. Következzen néhány hasznos tipp!
- Fogd rövidre és egyszerűre!
Használhatnánk cifra metaforákat is, de a lényeg mindig ugyanaz: legyen az üzeneted (vagy kérdésed) tiszta és velős! Minél tömörebben fogalmazod meg a kérdésedet, annál jobb!
Kerüld a tudományos vagy szakmabeli zsargont, használj egyszerű szavakat! A diákjaid még csak most tanulják, még nem ismerik a szakkifejezéseket. Próbáld meg a kérdést egyetlen mondatban megfogalmazni, figyelj a nyelvhelyességre, hagyd el az extra információkat (hacsak azok nem kulcsfontosságúak a megértéshez)! A diákjaidnak ne a te szöveged dekódolásával, hanem a szükséges információk előkutatásával kelljen foglalkozniuk!
- Legyen konkrét cél a szemed előtt!
Milyen tanulási eredmény felé vezet a kérdéssorod? Egy egyszerű, tárgyi válasz megszerzése, vagy egy összetett, logikai lánc felépítése a jobb megértés és tudatosítás érdekében? A kérdéseknek meg kell felelniük az e-learning céloknak, és erősíteniük kell a tananyag integritását. Összpontosíts a tartalomnak a való életben való felhasználhatóságára! Őszintén szólva, önmagában a tudásért való tanulásnak sosem volt sok értelme. Maradj a tantervnél, ne kérdezz rá a tárgyaltakon kívüli információkra! Ne tegyél fel extrém nehéz kérdéseket, elvégre oktatni szeretnél, nem pedig ellehetetleníteni azt.
- Használj könnyű válaszlehetőségeket is, vagy ne…
Céljaidtól függően eltérő nehézségű és átláthatóságú válaszlehetőségeket adhatsz meg. Írhatsz rengeteg, nüánsznyi különbségű választ egy kérdéshez, vagy kiemelheted a helyes megoldást a többi „lebutításával.” Mindkét eshetőség működhet a megfelelő környezetben – csak vedd figyelembe a diákjaid sajátosságait, a tananyagban való előrehaladás mértékét és annak összetettségét, és persze a tanulók humorérzékét is. És persze nem bűn néha kevesebb, de aprólékosabb válaszlehetőséget megadni.
A másik három tippel jövő héten folytatjuk!
Forrás: https://elearningindustry.com/6-tips-elearning-quiz-questions