Módszertan Tippek és tévhitek

Hat tipp e-learning kvízkérdések készítéséhez (II. rész)

Múlt heti cikkünk folytatásaként három további tanáccsal látunk el minden tananyagfejlesztőt.

  1. Használj többféle kérdéstípust!

A kérdéstípusok kavalkádjának figyelmen kívül hagyásával, az egyféléhez való ragaszkodással számos lehetőségből maradsz ki. Néhány tananyagfejlesztő beilleszt forgatókönyv-alapú szimulációkat és játékokat a kvízeikbe. A hagyományosabb utakat kedvelők használhatják a helykitöltős, feleletválasztós, drag and drop, nyílt végű kérdéseket, és még számos mást is. Mindegyik kérdéstípusnak egyedi célja van mind az oktató és a diák szempontjából, szóval próbáld meg összekötni a célt az eszközökkel.

Mindig készíts megfelelő és egyértelmű utasításokat és navigációt, hogy a diák mindig pontosan tudja, hogy épp mi a feladata! Illessz be kommenteket és leírásokat! Kerüld a formázatlan válaszokat a jobb feldolgozás érdekében!

  1. Súlyozd a kérdéseidet!

A pontosabb felmérés érdekében lást el a kérdéseidet különböző súlyozottsággal! Többféle kérdéstípust használhatsz egy tesztben, ilyenkor nem biztos, hogy mindegyik egyformán értékes az összteljesítmény tekintetében. Például feleletválasztós kérdéseknél a súlyozás kisebb lehet, mint a nyílt végűeknél. Ettől nem feltétlenül lesznek jobbak a kérdéseid, de a megfelelő súlyozás segíti az értékelést, ha akár félig manuálisan végzed azt, akár egy teszt-készítő program segítségével.

  1. Adj visszajelzést!

A helyes válasz nem mindig a legjobb lehetőség, szóval hozzáadhatsz visszajelzéseket is az egyes válaszokhoz, vagy ad hoc kommentárokkal láthatod el az anyagot. Így tudsz további értékes ismereteket közvetíteni, és a kulcselemekre fókuszálni. Kérdések tervezésekor próbáld meg tömören összefoglalni, hogy az adott válasz miért helyes vagy helytelen! Ahogyan eddig is, maradj egyszerű, ne áraszd el a tesztet felesleges információkkal! Kerüld az adatokkal való túlterhelést és a figyelemelterelést, maradj egyértelmű!

Összegzés

Jó e-learning kvízek készítése kulcsfontosságú a felmérés és a tudás visszanyerésének szempontjából. Az időközi felmérések felkészítik a tanulókat a célok elérésére, és rávilágítják őket arra, min kell még fejleszteniük. A tesztek szintén hasznosak arra, hogy képet kapjunk a teljesítményről, szükséges-e változtatni a stratégiánkon, és hogy jobbá tehessük az e-learning-ünket. Elemezd a mintákat, gondold át, hol tudsz előrébb lépni, figyelj a közönségedre, és ők mindig a te oldaladon fognak állni.

Forrás: https://elearningindustry.com/6-tips-elearning-quiz-questions

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá