Új vagy az oktatástervezés területén? Szeretnéd kiterjeszteni a tudásodat a felnőtt tanulás-elméletekkel a gyakorlati tervezésben? Ez a cikk betekintést nyújt 3 felnőtt tanulási elméletbe és ezek alkalmazásába az oktatástervezésben.
Nézzük meg ezt a három elméletet és meglátjuk, hogyan befolyásolják az oktatástervezést.
Olyan pszichológiai irányzat, ami a viselkedést helyezi a vizsgálat középpontjába. Ez egy olyan tanulási elmélet, amely a tanulást, mint a külső ingerekre reagálás folyamatának tekinti. A behavioristák a tanulókra passzív résztvevőként tekintenek és a tanulást új ismeretek megszerzésének folyamataként nézik. A kívánt viselkedést klasszikus vagy operáns kondicionálással lehet előidézni. A klasszikus kondicionálás a természetes ingerekre reagálva jelentkezik klasszikus példája Pavlov kutyás kísérlete. Az étel illata természetes reakciót, nyáltermelődést vált ki, ami később mér az étel látványára is jelentkezik. Az operáns kondicionálása akkor történik meg, amikor egy ingerre adott válasz kívülről megerősítést nyer. Ennek klasszikus példája a Skinner doboz, ahol a patkányok megtanulták megnyomni a kart, ezzel ételhez jutva pozitív megerősítést nyert a tevékenységük. A pozitív megerősítés egy egyszerű példáját láthatjuk az általános iskolában. Sokszor a diákot “jutalmazzák” a pozitív magatartásért. A cél az, hogy erősítse a “jó” viselkedést az iskolában. Érdekes példák még a System 80 tanító gép, és a Project Pigeon, a galambvezérelt rakéta terve.
Most pihenésképpen nézd meg ezt a szemléltető videót a behaviorizmusról.
A behaviorizmus nagymértékben befolyásolta az oktatási tervezés területét. Az alábbi példák azt mutatják meg, hogy a behaviorizmus mely területekre volt hatással:
- Tanár által vezetett és tervezett tanulás
- Ismétlés, gyakorlás
- A tanulás mérhető és a tanulás céljait meghatározhatja
- Kérdés-válasz (inger-válasz) azonnali visszacsatolással
- Külső motiváció
- Láncolás – előre meghatározott lépések követése
- A tanulókat elsősorban teszteléssel értékelik
- Oktatási utasítások
A kognitivizmus egy olyan tanuláselmélet, amely az elme belső tevékenységére és mentális folyamataira koncentrál. Richey, Klein és Tracey szerint “Az, hogy a tanulók hogyan dolgozzák fel és alkalmazzák az információkat, megváltoztatja gondolkodásukat és belső mentális struktúrájukat “. Ez az elmélet az emberi elmét számítógéppel összehasonlító analógiát használja.
Nézd meg ezt a videót, ami egyszerűen szemlélteti a kognitivizmust.
Ha úgy döntesz, kognitív perspektívát használod a tervezéshez, akkor nagyon fontos megérteni a kognitivizmusnak a tervezésre gyakorolt hatásait, és azt, hogy ezek a hogyan hatnak rád tervezőként. Íme, néhány a felhasználása a kognitivizmusnak:
- A tanulók feldolgozzák, tárolják és lekérik az információkat
- új információk csatolása a meglévő sémához
- Információs feldolgozási modell
- Rövid és hosszú távú memória, tárolás és visszakeresés
- Az érthető információkat könnyebb megtanulni
- Mnemonikusok, professzionális szervezők
- Rövid, célzott órák a látvány és a grafika egyensúlyával
- Távolíts el minden zavaró és irreleváns információt
- Gyakorolj korrekciós visszajelzéssel
A konstruktivizmus olyan tanulási elmélet, amely a kutatás alapú, aktív tanulásra koncentrál, amelyben a tanulók egyénileg felépítik tudásbázisukat a múltbeli és jelenlegi tapasztalataik alapján. Többféle nézőpont megosztása kulcsfontosságú a konstruktivizmusban, mivel az együttműködés alapvető fontosságú és meggyorsítja a fogalmi növekedést. Az önismeret folyamatosan fejlődik és az önreflexiónak kulcsszerepe van a tanulásban is. A tanulók aktívan gondolkodnak, elemeznek, szintetizálnak és együttműködnek. A tanulás nem lineáris, nyílt végű, meghatározatlan célokkal. A tanulás értékelése ezzel az elmélettel nehéz, és nem könnyen mérhető, mivel minden tanuló más, különbözik a többiektől és ezt az értékelésnél is figyelembe kell venni. Nézd meg a konstruktivizmusról szóló videót:
A konstruktivista pedagógia megváltoztatta az oktatás tervezés megközelítését. Az alábbiakban felsoroljuk az elméletben szereplő fogalmakat, amelyek befolyásolják az oktatás tervezést:
- Nincs szabványos tanterv
- A tanár a tanulás facilitátoraként szolgál
- Releváns és reális, hiteles tanulás
- Együttműködés és több szempontú megközelítés
- Korábbi tapasztalatok és ismeretek hozzájárulnak
- Aktív tanulás – kérdés és gondolkodás
- Iránymutatások, nem tanulási lépések
- Kognitív gyakornokság
- Projekt alapú tanulás
- Az értékelés célmentes és a tanulótól függően nyitott végű
A cikk eredetije itt olvasható: https://elearningindustry.com/adult-learning-theories-on-instructional-design-implications-3