Rengeteg kombinált oktatási forma létezik. Tájékozottnak és körültekintőnek kell lennünk ahhoz, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbbet az adott helyzethez.
A kombinált oktatási módszerekben keveredik a hagyományos, személyes jelenléten alapuló tanítás az online oktatással. Alapvetően egyszerű a koncepció, ám rögtön bonyolódik, ha belegondolunk, hányféle módon lehet kombinálni a lehetőségeket: az online és a személyes oktatás vegyítése akár több ezer változatban lehetséges.
A tananyag témájától függően számos variáció felmerülhet. Például a tanár az anyagot élőben elmagyarázza a tanulóknak, míg a tudás elmélyítése az online térben történik. A kurzusokat szét is lehet bontani: bizonyos vonatkozásait a tanár mutatja be, a tananyag többi részét pedig digitálisan teszik elérhetővé.
Sok esetben a tananyag jellege miatt ideális választás a kombinált oktatás. A tanulók számára előnyös, ha útmutatást kaphatnak egy oktatótól, így könnyebben eligazodnak a fontos és kevésbé fontos információk között. Ebben a felállásban a tanulók további információkat kérhetnek, valamint lehetőségük van kapcsolatba lépniük egymással. Másrészt viszont bizonyos témákat nehéz elsajátítani előadás által, a vizuális ingerek és a gyakorlati alkalmazás kritikus fontosságú lehet a megértés szempontjából.
A vizuális ingerek változatosak lehetnek. Bár egy kép felér ezer szóval, az animáció hatása a tanulóra sokkal erősebb. Ebből a szempontból az e-learning megoldások egyik nagy előnye, hogy dinamikus vizuális elemeket lehet alkalmazni, szemben a hagyományos tankönyvekben szereplő statikus elemekkel.
Tekintettel arra, hogy napjainkban milyen széleskörűen elérhetőek az online lehetőségek, eltűnődhetünk rajta, hogy vajon végül teljesen eltűnnek-e majd a tanárok, és helyüket felváltja-e egyfajta egyéni digitális tanulási mód. Elméletileg a kombinált oktatás hatékonyságát éppen az instruktor által vezetett és a digitális alkalmazásokon való egyéni tanulás váltogatása adja. Mindkét megközelítés előnyeinek meg kell jelennie a tanulók eredményeiben.
Mit mondanak a tanulmányok a kombinált oktatásról?
Jelenleg is folyamatosan keresik az oktatás legjobb megközelítési lehetőségeit. Az évek során számos összehasonlító tanulmány készült, melyeknek célja, hogy megtalálják az ideális tanítási módszert a lehető legalacsonyabb költséggel. Az egyik ilyen tanulmányt Thomas J. Keefe, az Indiana Egyetem szervezeti magatartást vizsgáló professzora készítette. A 2003-ban közzétett tanulmány igyekezett közelebbről megvizsgálni a korábbi kutatások eredményeit, amelyek nem találtak jelentős különbséget a kombinált és a kizárólag számítógépes oktatás eredményei között. Ha ez a megállapítás igaznak bizonyul, időt és pénzt takaríthatunk meg azzal, ha a kombinált oktatást számítógépes alapúra cseréljük. Keefe a tanulókat két csoportra osztotta. Az első csoportot hagyományos módon tanították, némi számítógép-alapú feladatot keverve a tantervükbe. A második csoport kizárólag számítógépes instrukciókat kapott, a leckéket pedig PowerPoint prezentációk formájában. Mindkét csoportot ugyanazon módszerrel tesztelték. Az eredmények cáfolták a korábbi tanulmányok megállapításait, Keefe kísérletében határozott különbség volt érzékelhető a két csoport eredményei között. A kombinált módszerrel oktatott tanulók összességében 8%-kal jobb eredményt produkáltak, mint a kizárólag számítógépes oktatásban részesülők.
Egy másik tanulmány, amelyet C.R. Poirier és R.S. Feldman publikált 2004-ben, kissé más eredményeket adott. Ez a tanulmány két olyan tanulói csoport eredményeit vizsgálta, akiknél a hagyományos tanulási módszert különböző mértékben vegyítették a technológiával; vagyis mindkét csoportban valamilyen kevert tanulást alkalmaztak. Az egyik csoportban a tanítás nagyrészt személyesen zajlott, de a hallgatóknak három online megbeszélésen kellett részt venniük, és legalább két kommentet közzé kellett tenniük egy oldalon.
A második csoportban számítógép-alapú oktatás folyt, online megbeszélésekkel. A hallgatók és az oktató hetente kétszer tartottak megbeszélést. Poirier és Feldman azt találták, hogy a számítógépes kurzuson résztvevő diákok jelentősen jobb eredményeket értek el, mint azok a diákok, akiket személyes jelenlét útján oktattak. Azonban a két csoport hasonló eredményeket ért el a fogalmazások vagy esszék esetében. Azt mondhatjuk tehát, hogy az írásbeli kommunikáció szempontjából a tanítási módszer nem befolyásolta a tanulók teljesítményét.
Számos egyéb tanulmány jött létre a tanulási módszerek leghatékonyabb kombinációjának meghatározására. Bár a különböző vizsgálatok között mutatkoznak eltérések, a legtöbb arra a következtetésre jut, hogy a kombinált oktatás olyan stratégia, amely a leginkább tud alkalmazkodni a tanulók igényeihez. Akár az önálló tanulást preferálja a tanuló, akár személyes tanácsadásra van szüksége, ez a módszer javítja az eredményeket, és költségmegtakarítás is érhető el vele a kizárólag tantermi oktatáshoz képest.
Ahogy nőtt az igény a kombinált tanítási módszerek jobb megismerésére, fejlődésnek indultak a különféle kombinált oktatási modellek. Ebben a cikkben a 3 leggyakoribb modellt mutatjuk be, amiből látható lesz, hogy a kombinált oktatás egy nagyon rugalmas módszer, és a különböző modellek megismerése segíthet felismerni vagy kialakítani azt a modellt, ami az adott vállalati környezetben a leghatékonyabban működhet.
1. A tükrözött osztályterem
A kombinált oktatásnak talán a legismertebb változata, a tükrözött osztályterem modellje megfordítja a hagyományos tanítási modellt, amelyben a tanítás az osztályteremben történik, a gyakorlás pedig óra után egyénileg. Ebben a modellben a tananyagot online ismerhetik meg a tanulók, óra előtt, a személyes találkozón pedig megbeszélik az anyagot, konkrét eseteket dolgoznak fel csoportmunkában, projekteket valósítanak meg, vagy egyéb gyakorlatok segítségével mélyülnek el a témában.
Ez a modell kiválóan működik olyan témák esetében, amelyek alkalmasak csoport- vagy projektmunkában való feldolgozásra. A tananyag önálló feldolgozásra szánt részének tartalmaznia kell olyan hasznos forrásokat és segédanyagokat, amelyek könnyen elérhetően maradnak a kurzus után is.
2. A “Face-To-Face Driver” modell
A jelenlegi vállalati oktatásban talán ez a leggyakoribb kombinált oktatási módszer. Ebben a modellben jelentős osztályteremben töltött időt váltunk ki online tanfolyamokkal és tevékenységekkel. A tanulás ebben a modellben az oktató vagy szakértő tantermi oktatása köré szerveződik, amit előtte vagy utána önállóan, online végezhető tevékenységekkel egészítenek ki.
Ez a modell a leginkább azoknak a csoportoknak felel meg, amelynek tagjai eltérő szakmai háttérrel vagy kompetenciákkal rendelkeznek. Az online tevékenységek lehetőséget nyújtanak további tanulmányokra és különböző tanulási sebességre, míg az oktató által vezetett foglalkozások a tanulás hagyományosabb megközelítését biztosítják a tanulóknak.
3. Az “Online Driver” modell
Ennek a modellnek az online tanulás az alapja. A tanulók a kurzus nagy részét online végzik el, megtámogatva néhány, személyes jelenlétet igénylő tevékenységgel, mint például előadások, projektmunkák vagy gyakorlatok. Létezik a modellnek egy olyan változata, amelyben a tanulók online módon férhetnek hozzá a tananyaghoz, de a tanár személyre szabott támogatást nyújt, mint például kiscsoportos megbeszélések, csoportos projektek, vagy egyéni konzultációk.
Ez egy rendkívül sokoldalú modell, és lehetővé teszi a formális és informális tanulás iránti különböző igények kielégítését.
Hogyan találhatjuk meg tehát az igényeinknek leginkább megfelelő modellt? Ugyanazt a stratégiát kell alkalmazni a kombinált oktatásra, mint bármely más tanulási módszerre:
- Azonosítsuk a célközönséget, célokat, tanulási célkitűzéseket!
- Határozzuk meg a megfelelő tartalmakat!
- Nézzük meg, a 3 fő modell közül melyik a legmegfelelőbb. Jelentős költségvetési korláttal kell számolnunk? Akkor talán az “online driver” modell a legjobb. Szűkösen állunk idővel, és a tananyag leginkább alkalmazás alapú? Próbáljuk ki a tükrözött osztálytermet!
- Válasszuk ki a program virtuális elemeit (e-learning tanfolyam, videó általi oktatás, infografikák, microlearning, referencia alapú modulok, szimulációk, mobil alapú tanulás, podcast)!
- Válasszuk ki, milyen típusú interakciók lesznek a résztvevők között (projektmunka, munkahelyi feladatok, oktató által vezetett tréning, online tréning stb)!
- Tervezzük meg az oktatás ütemezését! Bármelyik kombinált módszert használod is, ez egy nagyon fontos lépés. A tanulásnak folyamatosnak kell maradnia ahhoz, hogy valódi változásokat érhessünk el.
A kombinált oktatás nem csupán egy újabb érdekesség a tanítási módszerek palettáján. Tudományos kutatások bizonyítják újra és újra, hogy ez a módszer valóban hatékony – ráadásul költségkímélő is. Azonban, mint bármely más tanulási programnak, ennek is szilárd alapot kell biztosítanunk. Alaposan meg kell vizsgálnunk a célcsoportot, az oktatás témáját, valamint az elérni kívánt célokat ahhoz, hogy a széles választékból meg tudjuk találni azt a kombinált oktatási módszert, amely leginkább illeszkedik a vállalat tanulási környezetébe, és pozitív tanulási eredményeket hoz.