Tippek és tévhitek

Mit tartogat a jövő? Te készen állsz rá?

Felismered a lehetőséget?

A járványhelyzet végeztével jelentős, remélhetőleg pozitív változásokra számíthatunk a világban. Amit sokan nem fogtunk még fel, az az, hogy ezt a helyzetet jelenleg mindenki megtapasztalja a Földön. Hamarosan a járványhelyzet csak közös történelem lesz, de muszáj feltenned a kérdést: Ha ennek vége, a te történeted hogy fog alakulni? Milyen értékeket tudsz majd közvetíteni mások felé?

Ha tényleg elhiszed, hogy a járványhelyzet után minden visszaáll majd a rendes kerékvágásba, inkább előbb, mint utóbb rájössz majd, hogy tévedsz. Két kérdésre kell válaszolnod: Készen állsz arra, hogy segíts másoknak is szembenézni azzal, ami jöhet?  Készen állsz arra, hogy a jövőben esetlegesen bekövetkező nem várt események mellett is tovább működtesd vállalatod?

Az egyik kérdés a jövőbe néz, a másik a múltra reflektál, hogy a jövőhöz való alkalmazkodást segítse. Minden tapasztalás egyéni, ezért senki nem adhat pontos választ a kérdésre, csak te magadnak. Épp ezért mi sem tudunk, csak útmutatásul szolgálni. Neked kell mélyre ásni, és leltárt készítenie saját és szervezeted helyzetéről, a realitásokról.

Milyen értéket tudsz nyújtani, hogy felkarold a változást és alkalmazkodj hozzá? Ez az, amiről az oktatás alapvetően szólna.

Mit tartogat a jövő?

Lássuk be, nem az a kérdés, hogy lesz-e a világban változás a járvány után, hanem az, hogy milyen mértékű lesz. Bizton állíthatjuk, hogy minden ipar meg fogja érezni ennek hatásait. Hogy jobban megértsd, mivel állsz szemben, csak keress rá Google-ben a következőre: „Industries affected by COVID-19.”

Amit mindenki szeretne tudni: Mi az „új normális”?  Senki nem tudja pontosan megítélni, hogy fog kinézni a COVID-19 utáni világ, de arra azért már most egyértelmű becsléseket lehet tenni, mindez milyen hatással lesz az oktatásra.

Először is, és ez nem meglepő, az üzleti vezetők kétségbeesetten keresnek érvényes információt és ismereteket jelen helyzetben is, és kutatják a tanulásban szerepet betöltő személyeket ezen alapvető igény kiszolgálására. Ha ilyen szerepkörben dolgozol, a tudás összegyűjtése, érvényesítése és továbbítása az, amit vezetőid elvárnak most tőled. Közvetlenül a válság- és változáskezelési követelmények mellett te állsz a prioritási listájuk elején.

Az e-learning virágkora?

A vírus miatt a világ több területéhez hasonlóan kis hazánkban is muszáj volt átállni a távoktatásra, és a sok nehézség mellett azért elkezdtük felfedezni az előnyeit is. Pszichológusok szerint 20-tól 60 napig terjedő időszak kell ahhoz, hogy új szokásokat alakítsunk ki.  Ez azt jelenti, hogy a távolsági életforma mindennapi valóságunk részévé kezd válni. Virtuális konferenciaeszközöket használunk, a szociális életünkben is gyökeres változás kezd beállni a Zoomos, Messengeres partiknak köszönhetően. Oktatásunk, tananyagaink is a számítógépen, az interneten keresztül érkeznek. Ez válik az új kollektív normává.

A távmunka az új munka?

A vállalatok rá vannak kényszerítve arra, hogy elfogadják a távmunka intézményét, ami által végre megismerhetik az előnyeit is. Ez a folyamat hosszabb ideig eltarthat, mert sok vállalat hosszú távú irodai lízingre van berendezkedve. De várhatóan az elkövetkező hónapokban és években csökkenni fog az irodaterület-felhasználás. Virtuális és ideiglenes irodák megnyitására számíthatunk, így a tanulás egyre kevésbé lesz helyfüggő és statikus. Ez egyre inkább a rugalmas és folyamatos tanulásnak kedvez.

A technológiai beruházások exponenciálisan növekedésbe kezdenek

Ez megköveteli, hogy mindenki egyre otthonosabban érezze magát a technológia világában, és megtanulja, hogyan kell azt beépíteni a munka minden aspektusába. Ez sokaknak nehéz lehet, így a vezetők kötelessége lesz együttműködni a “technológiai kollégákkal” annak érdekében, hogy alkalmazottaik átállását megkönnyítsék.

Gyorsabb döntéshozási folyamat

A szabályok és a döntéshozatal szintjei csökkenni fognak. A COVID-19 okozta helyzet bizonyította a gyors döntéshozatal és fellépés szükségességét. A cégvezetők már most arra törekednek, hogy csökkentsék a felesleges döntéshozói szinteket és folyamatokat, hogy gyorsan reagálhassanak az előre nem látható helyzetekre. Ez a döntéshozatal kidelegálásával, az alkalmazottak felhatalmazásával oldható meg leginkább.  Mindez viszont tanulást igényel.

Az innováció hangsúlya

Válság idején merülnek fel általában a leginkább újító és egyedi ötletek. Nem hiába léteznek olyan mondások, mint “a szükség a legnagyobb tanítómester ” vagy “nincs hülye ötlet”. Ezek a kijelentések azonban csak a szükséghelyzetben állják meg a helyüket. A koronavírus akadályt gördített az „így szoktuk” elé és megkövetelte a szokásostól eltérő gondolkodásmódot. Ehhez azonban az oktatásnak támogatnia kell ezt az innovatív fókuszt a kreativitás, a feltárás és a problémamegoldás fejlesztésével.

Új munka- és karrierlehetőségek

A járvány utáni világban egyesek visszatérnek majd munkahelyükre, másoknak új munkát kell keresniük. A járvány utáni helyzet azonban olyan új foglalkoztatási lehetőségeket teremt majd, amik a vírus előtt elképzelhetetlenek voltak. Arra is felhívja a figyelmet, hogy azoknak, akik visszatérnek munkahelyükre muszáj tovább-, és átképezniük magukat, hogy amikor (igen, amikor) ilyen típusú válság újra felmerül, ne érjen senkit felkészületlenül. Az oktatásnak ebben partnerként kell működnie.

Az új norma az egyetlen norma

Egyezzünk meg abban, hogy a járvány után semmi sem lesz olyan, mint előtte. Muszáj az új normára összpontosítanunk, ahol várhatóan az oktatási szakemberek válnak majd, ha még nem azok, hősökké.

Most az oktatásban működőkhöz szólunk:

Központi és nélkülözhetetlen szerepet játszotok abban, hogy az emberek átjuthassanak a nehéz helyzeteken, és megoldást találjanak problémáikra. Vegyétek észre, hogy nem csak az általatok alkotott tananyagban rejlik érték, hanem abban is, hogy, miként vagytok képesek hatékonyan alkalmazni azt mindenki számára, különösen szükség és válság idején.

Forrás:

https://elearningindustry.com/answer-learning-value-future-ready

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá