Minden online képzés egyedi és meghatározott céllal készül, azonban van, aminek mindegyikben meg kell lennie: kreativitás, naprakészség, hatékonyság.
Cikkünkben oktatástervezők által összegyűjtött innovatív elearning ötleteket mutatunk be, melyek feldobhatják az online képzését és új lendületet adhatnak a tanulóknak.
Mielőtt megnéznék, melyek ezek az eszközök, tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:
- Megfelel jelenlegi képzésünk a modern tanuló magas elvárásainak?
- Reszponzív oktatási képzést biztosítunk szervezetünknél, melyet a tanuló bárhol, bármikor elérhet?
Ezek ugyanis elengedhetetlenek ahhoz, hogy hatékony és működőképes online oktatást biztosítsunk ügyfeleink, tanulóink számára.
Cikkünkben két részben 5-5 olyan példát mutatunk be, mely inspirálhat bennünket az online képzési stratégiánk kialakításakor. Lássuk mik ezek!
Storytelling
Storytelling, vagyis a történetmesélés az online képzésekben nagyfokú erővel bírhat. Például ha szituációs feladatok által szeretnénk tudást átadni (ilyen lehet egy elsősegély oktatás), vagy ha az erkölcsi, érzelmi tartalmak szerves részét képzik tananyagunknak (pl. vezetőképzés), esetleg túl száraz anyagrészről lenne szó (jogi ismeretek), akkor a történetmesélés módszere hatékony eszköz lehet számunkra.
A tanulók könnyen kapcsolódnak a történetekhez, emlékeznek a különféle szituációkra, ezáltal a tudás is gyorsan és hatékonyan rögzül számukra, hosszú távra nézve is. A történetmesélés módszerét számos módon el lehet készíteni, bemutathatjuk videós elemeken keresztül, írásos, képi ábrázolásokkal, de akár valamilyen játékba ágyazva is végigvezethetjük a történetünket a tananyag során.
Elágazó forgatókönyv
Ez a képzési eszköz nagyszerű módja lehet a tanulók „vezető ülésbe” helyezésének és az elkötelezettség fokozásának.
A tanulók szabad döntési lehetőségeket kaphatnak a tananyag során, egyes elágazási pontoknál ők választhatják meg a tanulási útjuk következő lépéseit. Mindamellett, hogy ez a stratégia élvezetes és izgalmas a tanuló számára, még személyre szabott tanulási élményt is biztosít, hiszen saját döntései alapján dolgozhatja fel a tananyag különféle részeit.
Reflektív tanulás
Reflexió segítségével történő tanulás segíti a résztvevőket felkészülni a valós világ interakcióira, és gondolkodás, kérdések feltevésével eljuttatni őket a szükséges ismeretekhez.
Ez a tanulási forma időt hagy a megállásra, elmélyülésre, elgondolkodásra és arra, hogy a tanuló képes legyen saját következtetések levonására. A módszer segíthet a már berögzült, akár rossz, tudás újragondolásában, és finoman formálhatja, megújíthatja a régebbi ismereteket, vagy viselkedésformákat a tanuló életében.
Példa lehet erre egy adatvédelmi szektorban elkészített tananyag, melyben társadalmi és közvéleménykutatásokat használtak fel arra, hogy a tanulókat új meglátásba, a változás felé közelítsék.
Folyamatok lebontása lépésről lépésre
Hosszú, sok egységekből álló tananyag gyakran érheti sokként a tanulót, ha nem látja át az anyag felépítését, menetét, részeit. Ezek a hatások elvehetik a tanuló kedvét, motivációját a tanulástól, így az eredmény biztos nem az elvárt sikert hozza.
Ahhoz, hogy a képzés egy emészthető, átlátható tartalommá váljon, a vizuális menü egy nagyszerű eszköz lehet erre, hiszen a folyamat egyes szakaszait külön témaként mutatja be, így segítve a tanulókat abban, hogy átlássák a teljes képet mielőtt nekikezdenek a képzésnek.
Mit, Miért, Hogyan oldalak
Lineáris folyamatok bemutatásakor eredményes kimondottan a magyarázó oldalak használata, görgető alkalmazásával. Ez a görgetőoldal bemutatja azt, hogy a tanulóknak mit, miért és hogyan kell mindazt megtenniük, amit a tananyag elvár tőlük.
További előnye még, hogy a tanuló bármikor visszatérhet az oldalhoz, ha gyors tudásfrissítésre van szüksége.
Forrás: https://www.elucidat.com/blog/online-training-examples/