Ebben a cikkben, olyan E-learning tananyagfejlesztés során előforduló hibákat mutatunk be, amelyek tönkretehetik az oldalak vizuális megjelenését.
Eltorzult arányú képek
Elsőnek nézzünk egy nagyon könnyen orvosolható, ámde látványos hibát. Amikor egy képet kell átméreteznünk és nincs kiválasztva az arányos méretezés, gyakran fordul elő az, hogy képünk eltorzul. Figyeljünk rá, hogy mindig a sarkoknál kezdjük az átméretezést. Nagy képek esetében használjunk képszerkesztő programot!
Figyeljünk az igazításokra!
Nincs annál zavaróbb, amikor a szövegdobozok nem kezdődnek egyvonalban, vagy különböző szélességűek. Ennek kiküszöbölésére használjunk segédrácsot, és ne féljünk az egymáshoz igazítás funkciókat használni.
Túl sok a szöveg
Egyrész borzasztó fárasztó a szemnek az olvasás, másrészt sokkal jobban megjegyezhető a szöveg, ha azt valamilyen vizuális eszközzel feldobjuk. Ne féljünk szokatlan megoldásokat használni: képek, animációk, videók, hangfelvételek, mozgó diagramok…
Rossz színválasztá
Rengetegszer írtunk már arról, milyen fontos a színválasztás. Ha tanácstalanok vagyunk, keresgéljünk kész színpaletták között, vagy használjunk online eszközöket, amelyek egy kép alapján is készítenek nekünk palettát.
Gyenge minőségű képek
Mindenképpen kerüljük a pixeles, rossz felbontású képeket. Rengeteg ingyenes stock fotó gyűjtemény áll rendelkezésünkre, amennyiben nem tudunk magunk által készített képekkel dolgozni. Vízjeles képek felhasználása pedig egyértelműen tilos!
Rosszul megválasztott betűtípus
Ha állandó megbízóink vannak ekkor egy design guide-al le van tudva a betűtípus kérdés, ám ha ez nem áll rendelkezésünkre, akkor is vegyünk figyelembe néhány dolgot. Azt szoktuk javasolni, hogy egy-egy tananyagban maximum 2 betűtípust használjunk. Magyarként valószínűleg már meg sem kell említenünk, hogy figyeljünk arra, hogy olyan betűtípust válasszunk, amelyben szerepelnek ékezetes betűket.
Pont, pont…
Szeretünk felsorolással szöveget taglalni, ez nem kérdés. Viszont a sokadik oldalon megjelenő egyhangú felsorolás nem fogja elérni célját. Amennyiben felsorolással van dolgunk, próbáljunk inkább ikonokkal, kis képekkel, folyamatábrákkal vagy grafikonokkal is operálni.
„Stock fotók”
Nagyon kevés példa van arra, amikor lehetőséget kapunk saját magunk által elkészített képekkel és videókkal dolgozni. Próbáljunk meg minél életszerűbb képeket választani, ne pedig olyanokat, amelyek egy valószerűtlen, beállított helyzetet mutatnak be.
Folytathatnánk a sort, de ezekkel alapvetően lefedtük a vizuális elkövethető hibák egy részét.
Nektek van olyan, ami nagyon tudja zavarni a szemeteket?