Érdekességek Módszertan Tippek és tévhitek Trendek

Gamifikáció előnyök és hátrányok

Úgy érezzük sok cikket szenteltünk már a gamifikációnak (https://elearning.co.hu/tag/gamification/), ezért most bemutatjuk hogy pontosan milyen esetekben ajánljuk használatát, melyek az előnyei és természetesen az érme másik oldalát is megvizsgáljuk.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy tanulásban a gamifikáció nem feltétlenül arról szól, hogy ki nyer és ki veszít, sokkal inkább a játékélményről, amely kizökkenti a tanulót és motivációt ad az előrehaladásban. Nézzük még miért is jó alkalmazni, miben tud nekünk segíteni!

Előnyök

Megragadja a tanulókat

Nem csak a gyerekek, hanem a felnőttek is szeretnek játszani, így nyilvánvalóan vonzó tud lenni egy olyan tananyag, melyen úgy tud végighaladni, mintha egyfajta kaland, kihívás lenne. Ez jó témát adhat egy munkahelyi beszélgetésnek, ki milyen eredménnyel végezte el a tananyagot. Vagyis kötődnek a résztvevők a anyaghoz. Tananyagfejlesztőként mi is érezzük, hogy amikor kapunk egy újabb megrendelést, gyakran hozzák fel megbízóink példának korábbi, játékosított tananyagainkat.

Azonnali visszajelzést ad

A tanulás során egy jól gamifikált tananyag folyamatos visszajelzéseket ad, amelyek arra ösztönzik a tanulókat, hogy jobb eredménnyel végezzék el az adott anyagot. Ezentúl használhatunk eredményjelzőket, ranglistákat, érméket. Ötletekért nézzünk körbe a tananyagfejlesztő eszköz funkcióin, vagy az LMS egyedi fejlesztései és bővítményei közt.

Motivációt növel

Érmék, kitűzők, ajándékkártyák… Számos olyan lehetőség van, amelyekkel növelhetjük a résztvevők motivációját. A kitűzőket megjeleníthetjük a szervezeten belüli kommunikációs csatornákon, rendezvényeken is.

Hátrányok

Nem lenne teljes a kép, ha nem mondanánk el, melyek a játékosítás hátulütői, milyen esetekben nem célszerű használni.

Anyagi tényezők

Egy olyan tananyagnak a fejlesztési ideje, amelyben játékosítást használunk, jóval magasabb fejlesztési idővel kell számolnunk, amely jelentősen megnövelheti a költségét a tananyagnak. Érdemes mérlegelni, hogy mekkora súlya van a tananyagnak a szervezetben, mennyire fontos elsajátítani, mennyire „igényli” a tananyag, hogy feldobjuk játékokkal. Amennyiben szeretnénk gamificationt, akkor érdemes még végiggondolni, hogy milyen módon szeretnénk ezzel tovább dolgozni LMS szinten.

Csökkenhet a „varázsereje”

Először nyilvánvalóan nagyot szólnak az ilyen tananyagok, de be kell látnunk a tizedik, huszadik ugyanolyan tananyagban már unalmassá válhat a pontgyűjtés. Másfelől, a tanulók újabb és újabb játékokat igényelnek majd, így folyamatosan fejlesztéseket igényel majd a rendszer.

Rosszul használt gamification

Pontosan le kell fektetnünk az elvárásokat és azt, hogy mit értünk gamification alatt. Ha kívzkérdéseket teszünk fel 1-1 pontért, amit a végén összeszámolunk, nem nevezhető gamification-nek. Próbáljunk meg konkrét vállalati eseteket feldolgozni, valós helyzetekbe belehelyezni a tanulót, amelyek megoldás valóban játékélményt ad a tanulónak. Ehhez erőforrás is szükséges a megbízó részéről, ötleteket nyújtva.

Most már értjük, hogy nem is olyan egyszerű eldönteni, szeretnénk-e gamifikált elemeket tananyagunkba csempészni. Sok utánajárás, átgondolás szükséges a jó döntés meghozatala érdekében. Javasoljuk, mielőtt döntenénk, hogy szeretnénk-e élni a gamification eszköztárával, nézzünk meg néhány jó gyakorlatot, akár külföldi példát is.

Forrás: https://elearningindustry.com/pros-and-cons-of-gamification

A szerzőről

elearning.co.hu

1 hozzászólás

  • Néhai mesterem Dr. Várnagy Marianne arra tanított, hogy ne tanítsak senkit semmire, inkább segítsek, hogy a tanulni vágyók könnyeben vihessék azt a terhet ami már a vállukon van. A gyakorlatban több mint 300 módszert tanultam nála ami tökéletesen szolgálta a tudás növekedését a tanulók és a képző esetében egyaránt.
    Szókratész szavaival nem az a tudás amit annak hiszünk, hanem amit a gyakorlat igazol. Együtt többet tudunk mint egyedül! Gratulálok az e-learning tájékoztatóhoz! Már évek óta hiányzott annak ellenére, hogy jól vagy rosszul többen is próbálkoztak vele. Többet jelent ez a gyakorlatban mint a gyenge hatékonyságú előadások, mert az e-learning anyagai már a nagyon várt oktatási forradalom részei. Gratuálok!

Hozzászólás a(z) Lukács Béla bejegyzéshez Mégse