Tippek és tévhitek

Hogyan minimalizáld a felhasználóid frusztrációját?

Kurzustervez?ként mit tehetünk a feszültség csökkentése érdekében? Hogyan minimalizálhatjuk a tanulási folyamatokkal kapcsolatos nehézségeket?

El?z? posztunkban megismerhettük a felhasználói frusztráció típusait, most pedig lássunk néhány módszert, amellyel pozitívabb digitális tanulási élményeket hozhatunk létre:

Tervezzük meg az interakciókat a folyamat korai szakaszában: a tervezési folyamat során elkészíthetjük a f?bb interakciók prototípusát – ezt követ?en foglalkozzunk a kritikus pontokkal, miel?tt még belevágnánk a fejlesztésbe.

Végezzünk használhatósági tesztelést: a tanulási élmény tesztelése a célközönség tagjain segít azonosítani a tanulási út kritikus pontjait. Ha van rá lehet?ség, végezzük el a tesztelést az elejét?l (ha lehetséges, jelentkezzünk be az LMS-be) a végéig. Azonosítsuk az interakciós, kognitív és érzelmi kihívásokat.

Gondoljuk át a kezd? felhasználó szemszögéb?l: az els? alkalommal használók gyorsan véleményt alkotnak digitális termékeink használhatóságáról. Ideális esetben a felhasználói felület ergonomikus, így nincs szükség külön magyarázatokra. Ha új felhasználókkal szeretnénk megismertetni a platformunkat, tegyük ezt tömören és egyértelm?en. Törekedjünk arra, hogy egyszerre minél kevesebb információt közöljünk.

Legyenek kéznél a szükséges funkciók: kerüljük el a menük, utasítások és egyéb funkciók elrejtését. El?fordulhat, hogy a felhasználók nem tudják, hogyan találják meg ?ket. Ne kényszerítsük a felhasználót arra, hogy a kurzort a felhasználói felület adott pontjára húzza a funkciók megjelenítéséhez. Minél láthatóbbak a funkciók, annál valószín?bb, hogy a felhasználók tudják, mit kell tenniük.

Fordítsunk figyelmet a tanulási környezetre: a tanulók különböz? célokkal és meghatározott környezetben vesznek részt a képzésen. Amint megértjük a kontextust, gondoskodjunk arról, hogy a felhasználói felület és tapasztalat megfeleljen a helyzetnek.

Csökkentsük a választási lehet?ségek számát: a kognitív terhelés kutatásából tudjuk, hogy az emberek korlátozott kapacitással rendelkeznek az információfeldolgozásra. Kifáraszthatja ?ket a túl sok választási lehet?ség és funkció a felhasználói felületen és a tevékenységekben. Hick törvénye kimondja, hogy minél több választási lehet?ség áll egy személy rendelkezésére, annál tovább tart, hogy kiválassza a legjobb megoldást. A Nielson Norman Group szerint az egyszer?ség általában gy?z a választék b?sége felett.

A lépések számának egyszer?sítése: ez a klasszikus használhatósági elv jól alkalmazható az oktatási termékekre. Ha egy feladat elvégzéséhez vagy egy cél eléréséhez számos lépésre van szükség, nézzük meg, van-e mód a lépések számának minimalizálására vagy a folyamat bonyolultságának csökkentésére.

Csökkentsük a hibákat: az alapos min?ségbiztosítási tesztelés segíthet minimalizálni a termékhibákat. A használhatósági teszteléssel ellentétben itt a cél nem a felhasználói felület javítása – ez a programozási hibák, felhasználói utasítások, hibaüzenetek és hasonló problémák felkutatására irányul.

Következtetés:

Az oktatástervez?k számára javasolt a felhasználói élménytervezés elveinek és technikáinak alkalmazása, hogy olyan intuitív felhasználói felületeket tudjanak létrehozni, amelyek elkerülik a frusztrációt és el?segítik a pozitív élményeket. A motiváció fontos szempont a tanulásban. A felhasználói súrlódások csökkentése pozitív hatást és motiváltabb tanulót eredményez.

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá