Tippek és tévhitek

Hogyan álljunk neki egy tesztsor elkészítéséhez?

Legfontosabb, hogy azzal tisztában legyünk milyen célból készül a tesztsor, hiszen csak ennek tudatában tudunk olyan tesztet összeállítani, mellyel el tudjuk érni azt, amire a tesztet használni kívánjuk.

Mik lehetnek a legfontosabb célok, és ezt hogyan érdemes megvalósítani?

 Cél:

– A teszt célja annyi, hogy a tanulók elsajátítsák és megtanulják a tananyagot.

Megoldási javaslat:

– Olyan oktatási anyagot készítsünk, melyben az egyes fejezetek végén összefoglaló teszteket teszünk fel, a legfontosabb információkat  felidézésére.

– Addig ne engedjük tovább a tanulót a következő fejezetre, míg nem válaszolja meg helyesen a kérdéseket.

– Ha hibásan válaszol egy-egy kérdésre, mutassuk meg neki újra azokat az információkat, amikre rosszul emlékezett.

– A tananyagzáró tesztbe olyan kérdéseket tegyünk fel, melyek az összes fejezet fontos kérdését átismétlik.

– Ismételtessük meg annyiszor a tananyagzáró tesztet, ameddig a tanuló nem éri el a megfelelő eredményt.

– Állítsuk be, hogy a sikertelen tananyagzáró teszt kitöltése után a tesztet csak néhány óra / nap múlva lehessen megismételni. Erre mindenképpen hívjuk fel a tananyag elején a figyelmet. A tanulók sokkal figyelmesebben fogják átnézni az anyagot, mintha tudnák, hogy korlátlanul próbálkozhatnak a teszt egymás utáni kitöltögetésével.

– A tananyagzáró tesztben használjunk azonnali visszajelzést: írjuk ki, hogy miért és melyik válasz a helyes, hogy ebből is tanuljon.

Cél:

– Azt szeretnénk mérni, hogy mennyire sikerült a tananyagban szereplő pontos információkat, adatok elsajátítani.

Megoldási javaslat:

– Olyan tananyagzáró tesztet állítsunk össze, melynél minimalizáljuk a csalási lehetőségeket. (Ld: korábbi cikkünk)

– Érdemes úgy időzíteni a tesztet, hogy ne tudják egyből a tananyag elvégzése után elkezdeni. Ha valóban fontos, hogy az információra később emlékezzenek, várjunk egy kis időt, hogy ne a rövidtávú memóriájukat használják a tanulók.

Cél:

– Azt szeretnénk lemérni, hogy a hallott információt mennyire tudják egyes munkafolyamatokba illeszteni a tanulók.

Megoldás:

– Állítsunk össze szituációs jellegű feladatokat. Ne a konkrét, száraz anyagra kérdezzünk rá, hanem arra, hogyan használná fel az információt.

Cél:

– Használhatjuk a tesztet egy oktatás előtt is: Felérhetjük, mennyi ismerettel rendelkeznek az adott témakörről, így az oktatást jobban személyreszabhatjuk.

Megoldás:

– Állítsunk össze különböző nehézségű kérdéseket. Súlyozzuk a kérdéseket, használjunk különböző pontszámokat.

– Értékeljük külön az egyes kérdéseket.

Cél:

– Az e-learning alkalmas felmérés készítésére is.

Megoldás:

– Használjunk olyan kérdéseket, melyeknek nincsen jó vagy rossz megoldása.

– Használjunk néhány kifejtős kérdést is.

– Értékeljük a kérdéseket egyesével.

A szerzőről

Kiss Péter

Szóljon hozzá