Jó gyakorlatok Módszertan Tippek és tévhitek

Kisokos E-learning tananyag ellenőrzéséhez II. rész

Előző cikkünkben bemutattuk az e-tananyag létrejöttéhez szükséges szereplőket, valamint a folyamat első lépéséről is olvashattatok, az első meetingről. Arról, hogy mik a következő lépések, ebben a cikkben olvashattok.

Képes forgatókönyv

Az első áttekintési folyamat nem másról fog szólni, mint a képes forgatókönyvről. A storyboard, vagy képes forgatókönyv egy olyan technikai útmutató, mely a tananyag tartalmára, kinézetére interakciós jellemzőire vonatkozó koncepciókat foglalja magába. Mikor a fejlesztő team előáll ezzel, érdemes nagyon alaposan átnézni, hogy a tartalom pontos-e, minden témát és pontot lefed-e, ami eredetileg cél volt, illetve olyan módon van-e tálalva, ami illik a vállalkozás arculatához, vagy általában megfelel-e az igényeidnek.

Érdemes persze áttekinteni az általános struktúrát is, például a tartalom menetét, a témák logikai sorrendjét, a megfogalmazást, és az alkalmazott szakszavakat. Amennyiben bármit találsz, ami nem felel meg az igényeidnek, ez a legjobb alkalom a változtatásra!

Prototípus

A következő áttekintési alkalom a prototípus ellenőrzése. Ez sokszor a forgatókönyvvel együtt érkezik, néha helyette, néha utána. Általában néhány, a választott fejlesztő programban alkotott slide-ot tartalmaz a leendő tananyagból, egyfajta mintaként a kreatív folyamatokat és a kinézetet illetően.

Tetszik a kinézet, és ahogy az egyes tartalmakat bemutatja? A vállalkozásod standardjait és a kezdetben megbeszélteket követi? Az interakciók beleillenek a tananyagba és a megértést segítik?

Ezek azok a kérdések, amiket többek közt érdemes feltenned magadnak, mikor áttekinted az anyagot. Érdemes észben tartani, hogy ez nem tartalmi áttekintés! Tartalmi áttekintésre a forgatókönyv és az első vázlat nyújt lehetőséget.

Első vázlat

Az első vázlat áttekintése a legfontosabb lépés az áttekintési folyamatban. Ez a vázlat az első, már a fejlesztő programban létrehozott tényleges tananyag. Ezt érdemes funkcionalitást és a kinézetet érintően egyaránt nagyon alaposan átnézni, kommentálni.

Érdemes a csapatod minden tagjával, aki felelős az áttekintésért átnézetni az első vázlatot, de legyen olyan személy a csapatból, aki az áttekintések eredményét átnézi, megfontolja és kommunikálja a fejlesztőkkel! Minden visszajelzés legyen konkrét és produktív!

Mikre érdemes figyelni az első vázlat áttekintésénél:

Tartalom:

Érdemes átnézni, hogy a forgatókönyve foglalt tartalmakból minden bekerült-e a tananyagba, méghozzá neked, a csapatodnak és vállalkozásodnak megfelelő módon került-e be.

Ennél a fázisnál egy-egy nagyobb változtatás sokszor inkább kontraproduktív, mint hasznos, így ideális esetben a tartalom és funkcionalitás ekkorra letisztázott már annyira, hogy csak apróbb változtatásokat kelljen eszközölni. A fogalmazás, szóhasználat, nyelvtan számítanak a a leggyakoribb hibáknak a tartalmat illetően.

Design & Audió:

A kinézet áttekintése csaknem annyira fontos, mint a tartalomé. A képek, ikonok, animációk, valamint a navigáció és interaktivitás ellenőrzésére érdemes hangsúlyt fektetni. Ugyanígy érdemes átnézni a tananyagban foglalt videókat, meghallgatni a hangfelvételeket.

Az első vázlat áttekintése és a visszajelzések kritikusak a tananyagfejlesztés folyamatában. Az általános, nem részletes visszajelzések csak hosszítják a fejlesztés folyamatát a visszajelzések tisztázására szánt idővel. Fontos, hogy konkrét és specifikus visszajelzések szülessenek az áttekintés ezen fázisában.

Alább néhány példát olvashatsz:

Keveset mondó visszajelzés: “Nem tetszik a kinézet xy slidenál.”

Segítséget nyújtó visszajelzés: “Ez a kép nem igazán illik a tartalomhoz. Mi lenne, ha az orvos képét egy irodai dolgozóra cserélnénk?”

Keveset mondó visszajelzés: „Nem tetszik a megfogalmazás.”

Segítséget nyújtó visszajelzés: „Ez a mondat nem jó, változtassuk meg…-ra.”

Béta vázlat

Az első vázlaton eszközölt változtatások átnézését szolgálja a béta vázlat. Ez a verzió nagyjából megfelel a végleges verziónak, de apróbb változtatásokat még lehet benne eszközölni, ha nem minden sikerült úgy, ahogy szeretted volna.

Utolsó vázlat:

Amint minden apróbb változtatással elkészülnek, a fejlesztők átadják csapatodnak a kész tananyagot egy utolsó átnézésre. Érdemes még egyszer alaposan átnézni mindent a felsorolt szempontok alapján, hogy biztosan ne legyen benne hiba. Ideális esetben ekkor már nem kell változtatást szolgáló visszajelzéseket adni, de ha bármilyen funkcionális, vagy kinézetet illető probléma felmerül, azt javítani kell!

Reméljük, kisokosunk segítségével te is úgy fogod érezni, hogy a tananyag digitalizálása nemcsak kommunikációs hibák és feszültségek tömkelegét jelenti, hanem produktív, összeszedett és sikeres folyamat is lehet!

Forrás:

https://www.dashe.com/blog/a-clients-guide-to-the-elearning-review-process

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá