Jó gyakorlatok Módszertan Tippek és tévhitek

Kisokos E-learning tananyag ellenőrzéséhez I. rész

Jogos elvárás, hogy ha igénybe veszünk egy szolgáltatást, az jó minőségű legyen. Nincs ez másképp a digitális tananyagoknál sem. Megrendelőként azonban szembe találhatod magad azzal a problémával, hogy nem mindig egyértelmű, mire is kell odafigyelni tesztelésnél a hibák kiszűréséhez. Letisztázott szerepek és elvárások nélkül a folyamat valóban kényelmetlenné és nehézkessé válhat, ráadásul az utómunkák, az újabb és újabb javítások esélye is nőhet.

Egyedi, hasznos és úgy általában jó anyag létrehozásához a fejlesztő csapattal való szoros együttműködés szükséges. Ezen együttműködés próbája minden tananyag esetében az áttekintési ciklus. Ehhez próbálunk cikkünkben segítséget nyújtani.

Szerepek, feladatok:

A kliens:

Kliensként a fő feladatod az, hogy konkrét visszajelzést adj a fejlesztő csapatnak adott időközönként. Már az elején érdemes tisztázni, csapatodból kik fogják a tananyagokat áttekinteni, ők milyen tempóban szeretnek dolgozni, milyen stílusuk van, milyen igényeik vannak a tananyagokat illetően. A csapatot illető esetleges változások gyakran vezetnek felesleges körökhöz, hisz a megszokott stílus megváltozását hozzák magukkal.

Érdemes egy olyan személyt kijelölni a csapatból, aki az áttekintések eredményét átnézi, megfontolja és kommunikálja a fejlesztőkkel, enélkül ugyanis széteshet a közös munka.

A fejlesztői csapat

A fejlesztői csoport általában egy projektmenedzserből, egy, vagy több grafikus tervezőből, instructional designerekből (e-learning oktatástervezők, ha nagyon le akarjuk fordítani), fejlesztőkből, és egy minőségelemzőből áll.

A projektmenedzser feladata, hogy kommunikáljon a klienssel, fenntartsa az együttműködést, ha kell, ennek elősegítése érdekében újabb áttekintési munkamenetet állítson fel. A fejlesztői team feladata, hogy minden áttekintést átgondoljanak, megoldást találjanak rá, és beépítsék munkájukba.

Az áttekintés folyamata:

A kezdet

Ha digitális tananyagot szeretnél vállalkozásodnak biztosítani, első lépésként csapatodnak kell találkoznia a fejlesztői csapattal egy kezdeti ötletbörzére. Ez sokkal többet jelent egy bemutatkozó beszélgetésnél. Jó esetben az első meeting az, ahol elvárásaid a teljes projektre vonatkozóan körvonalazódnak mindenki számára, kreatív irányt állítotok fel és megbeszélitek az elérendő célokat, mérföldköveket.

Természetesen arra, hogy minden részletesen meg legyen tárgyalva, újabb meetingek szükségesek. Mindezek megbeszélése után érdemes a tananyag egyes elemeinek átadásának határidejét kijelölni. Ez válik a későbbiekben a folyamat fő fokmérőjévé, mint kézzelfogható mutató. 

Az áttekintési folyamat első lépése a képes forgatókönyv ellenőrzése. Ez sokszor egy demóval, egy prototípussal érkezik, és ezek képezik a tananyag alapját. Azonban arról, pontosan mi is ez a képes forgatókönyv, a prototípus és mik az áttekintési folyamat következő lépései, a következő cikkünkben írunk.

Forrás:

https://www.dashe.com/blog/a-clients-guide-to-the-elearning-review-process

A szerzőről

elearning.co.hu

2 hozzászólás

  • A tananyag ellenőrzését lépésről lépésre követi az ésszerűség.
    1. Megfelel-e a tartalom a célnak?
    2. Az elvártnak megfelelően motivál-e?
    3. A kliens szemszögéből áttekintve a folyamatot milyen érzelmi hatást indukál?
    4. A projekt létrehozói konstruktívnak tekintik-e a kritikai megjegyzéseket?
    5. A fejlesztői csoport vezetője és a csoport mit fogad el a kritikából és mit nem?
    6. A tananyag vizuálisan és tartalmilag elégedetté teszi-e a felhasználókat?
    7. A költség és időkeret megfelel-e az elvárt eredmények teljesülése esetén a megrendelő minőség iránti elvárásainak?
    A rövid vázlat a fenti kérdésekre adható válaszokra ösztönzi a folyamat szereplőit.
    Ami különösen fontos, hogy a számszerűsíthető hatékonyság és az érzelmi megalapozás együtt foglalkozik a tevékenység értékével és minőségével.

Szóljon hozzá