Események Eszközök Jó gyakorlatok Módszertan

Távoktatási Kisokos I. rész

Az elmúlt napok fejleményei: az egyetemek, majd a középiskolák, iskolák bezárása és a távoktatás elrendelése rávilágított arra, milyen nagy szükség lenne arra, hogy az online oktatás eszközeit (melyek rég adottak, és ingyenesen elérhetőek) szélesebb rétegek ismerjék, és tudják alkalmazni magabiztosan. Trénerek, tanárok és más olyan szakemberek, akik oktatással keresik a kenyerüket kerültek nehéz helyzetbe. A trénerek sorra vesztik el felkéréseiket, vagy maguk mondják le azokat a fertőzés terjedésének megállítása érdekében. Kevés kivételtől eltekintve a tanárok nagy része arra kényszerült, hogy egy-két nap alatt ismerkedjenek meg a távoktatás eszközeivel, és próbáljanak meg azok magabiztos felhasználóivá válni.

Ez nehezen teljesíthetőnek, szinte lehetetlennek tűnő feladat, de nem az! A facebookon böngészve felfedezhetünk távoktatással kapcsolatos tanároknak szóló csoportokat, blogbejegyzéseket, a leghasznosabb eszközökről szóló összefoglaló táblázatokat, melyek a nehézségek áthidalására, sőt az oktatás jobbátételére is szolgálnak. Mert lássuk be, a frontális, padban ülős oktatás minden szépségét elismerve sem elegendő. A tanulók, akár felnőttek akár gyerekek, sokszor unják az órát, és nincs inger, ami visszairányítaná a figyelmüket a tananyagra, ha elkalandoznak. Amit most távoktatásként próbálunk eladni, azt a mindennapokban, rendes oktatás keretében is lehetne, sőt kellene alkalmazni. Egy-egy jól időzített Mentimeteres szavazás, egy Learningappses akasztófa, vagy akármi, amihez a tanulók az oktatás alatt (!) telefont is használhatnak, rögtön segítene közös metszetbe tenni a tanulót a tananyaggal.  Persze ezek csak az első lépések a valóban interaktív, eszközökkel teli, XXI. századi oktatás felé, amihez most megpróbáljuk összeszedni a legjobb ingyenesen használható lehetőségeket, melyek mellesleg a jelenlegi helyzet megoldását is szolgálhatják.

Online eszközök kapcsolattartáshoz:

Facebook csoport, Messenger

Előny:

Ha az oktatónak és a tanulóknak is van facebook felhasználója, akkor a kapcsolattartás legegyszerűbb formája lehet a messenger, vagy egy facebook csoport, ahol mindent meg lehet beszélni egymás között.

Hátrány:

Ha nincs mindenkinek facebookja, ez a megoldás nem működik.

Nehézkessé válhat minden üzenet nyomonkövetése, elveszhetnek fontosabb információk, ha túl sok üzenet vagy poszt születik a csoportban.

Megoldás:

Érdemes lefektetni szabályokat a chat vagy a csoport használatát illetően, illetve fix időpontokat kitűzni, ha a beadandókat, csoportmunkákat is ezeken a felületeken kérnénk be, így kezelhetőbbé és átláthatóbbá tehetjük a csoportos kommunikációt.

Trello

A trello.com-on lehetőség van arra, hogy oktatóként különböző táblákat hozzunk létre, például különböző csoportjainknak, vagy osztályainknak, ahol a tanulók akár egyénileg akár csoportokat létrehozva tölthetik fel beadandóikat (dokumentumok, képek, prezentációk formájában).

Előny:

Átláthatóbb, könnyebben kezelhető, mint a Messenger, vagy a Facebook csoportok. A tanulók tevékenységeihez ők maguk és mi is megjegyzéseket fűzhetünk, így kommunikálva a tanulókkal.

Hátrány:

Nem klasszikus értelemben vett kapcsolattartó eszköz. Inkább egyéni vagy csoportmunkák haladásának követését biztosítja.

Megoldás:

Trello mellett mindenképp érdemes bevonni még egy kommunikációs eszközt a folyamatba, ami önmagában nem lenne elég beadandók átlátható kezelésére (például Messenger, vagy Facebook csoport).

Google Classroom

A Google Classroom egy ingyenes együttműködési eszköz a tanárok és diákok számára. A tanárok létrehozhatnak egy virtuális osztálytermet, meghívva benne a tanulóikat, melyben elkészíthetik az órai anyagokat és feloszthatják a feladatokat. A Google Classroomon belül a tanárok és diákok beszélgethetnek a feladatokról, órai anyagokról és a tanárok követhetik a diákok fejlődését.

Előny:

Könnyen kezelhető és bármilyen eszközről elérhető. Hatékonyan lehet használni benne a kommunikációs, megosztási, hozzárendelési és visszajelzési eszközöket. Létrehozhatók kérdések, tesztek és feladatok.

Hátrány:

A tanulók egymás között nehezen oszthatják meg munkájukat. A tanulóknak frissíteniük kell az oldalt ahhoz, hogy lássák az újonnan létrehozott tevékenységeket a kurzuson belül.

Megoldás:

Az egymás közötti megosztásra lehet más platformokat találni, amennyiben az egyszerűbbnek bizonyul.

Konferencia, óra, tréning megtartása:

A Google Hangouts, a Zoom és a Jitsi Meet ugyanazt tudja: online találkozó teret nyújtanak.

Előny:

Használhatjuk online osztályteremként, vagy tréning alkalom megtartására, a lényeg ugyanaz: videohívást tudunk a hallgatósággal kezdeményezni, meg tudjuk osztani egymással a képernyőnket is, ha digitális táblaként be szeretnénk valamit mutatni rajta, illetve a chat opció révén a konferenciahívás alatt is tudunk visszajelzéseket küldeni egymásnak írásban.

Hátrány:

A Zoom 40 perces időlimitet szab az ingyenes konferenciahívásoknak, ami jóindulattal mondható egy tanórányi időnek, azonban a másik két platformnál nincs ilyen időkeret.

Míg a Google Hangouts 25 főig enged videókonferenciát addig a Zoom vagy a Jitsi 50-ig. Hogy ez kevés-e? Attól függ. Osztály tanítására elég, de egy 200 fős egyetemi előadás, vagy egy nagyobb tréning megtartására kevés.

Megoldás:

A Microsoft Teams alapvetően nem ingyenes, így nem került be az alap felsorolásunkba, de a járványhelyzetre tekintettel jelenleg ingyenes elérhető az oktatásban résztvevők számára. Alapvetően a Teams mindent tud, amit a Hangouts, a Zoom vagy a Jitsi Meet, de sokkal nagyobb létszámú konferenciákat enged, így egy egyetemi óra könnyedén megtartható a segítségével.

A facebook Live nem konferenciahívásokra lett kitalálva, azonban webináriumok, azaz olyan online konferenciák megtartására, ahol a hallgatóság csak hallgatóként vesz részt, és maximum írásban kérdez, tökéletes. Nagyobb tréningekre, vagy egyetemi előadásokra jó megoldás lehet, azonban a hallgatóság korlátozása az interaktivitás esélyeit rontja.

Webinariumokat interaktívabbá a kifordított osztályterem módszerével tehetünk. Ilyenkor megfordul a házi és a tanóra szerepe. Az oktató felteszi a kész anyagot, amit a hallgatók elsajátítanak, és a tényleges munka innentől kezdődik. Lehet ez egy csoportos feladat a tananyaggal kapcsolatban, vagy kérdések feltétele, a lényeg, hogy a tananyag elsajátítása a házi feladat, és a valódi „óra” utána következik. Sok olyan eszköz van, ami segíthet ebben, ilyen a PixiClip is. A PixiClip egy online interaktív tábla, amire rajzolhatunk, gépelhetünk, képeket tölthetünk fel. Közben rögzíthetünk ezekhez narrációt, vagy webkamera képét is. Így e-tananyagokat is készíthetünk a segítségével, amiket aztán könnyedén megoszthatunk a tanulókkal, így nem fix időben szinkronban zajlik a segítségével az oktatás, hanem rugalmas időben, aszinkronban.

Online prezentációk:

A Google Diák, a SlideShare, a Prezi, a Canva, és még sok más ingyenes, online prezentációs felület létezik, melyekhez számos sablon fellelhető az interneten, így gyönyörű előadások készíthetőek velük.

Előny:

Ingyenesek és a PowerPointhoz nagyon hasonló kezelőfelülettel rendelkeznek.

Hátrány:

A legtöbb PDF formátumban töltődik le, így nehéz utólag szerkeszteni azokat, vagy jegyzeteket írni hozzájuk.

Megoldás:

A Google Diák a legegyszerűbben kezelhető, ha a hallgatók rendelkeznek Google Drive tárhellyel, a diákat velük megosztva szerkeszthetik, így a csapatmunka is könnyebben megvalósul.

Amennyiben mindenkinek van Microsoft Office programcsomagja, a PowerPoint is megoldás lehet.

Órai jegyzetek:

A Google Docs, a Dropbox Paper, az Evernote és még sok más hasonló fejlesztés ugyanazt tudja: közösen, valós időben szerkeszthető online papírok. Csoportos és egyéni feladatokhoz ugyanolyan hasznosak, és a haladás is figyelhető rajtuk, hisz mindenki, akivel meg van osztva, látja hol tart a munka.

Előny:

Online papírok, így figyelhető rajtuk a haladás valós időben.

Hátrány:

Eddig minden felsorolt eszközre vonatkozik: Internet hozzáférés szükséges hozzájuk.

Figyelem fenntartása, elmélyedés a tananyagban:

Kahoot

A Kahoot egy online, e-learning támogató alkalmazás. Quizkérdések feltevésére alkalmas, amikre a hallgatók kell, hogy minél rövidebb időn belül választ adjanak.

Előny:

Egyrészt jó szintfelmérő, követni lehet vele, hogy mennyire tanulják meg a hallgatók a tananyagokat, mennyire figyelnek oda órán, másrészt arra is alkalmas, hogy megszakítsa az óra monotonitását.

Hátrány:

Távoktatásban nem igazán elelnőrizhető, vajon a hallgató egyedül tölti-e ki a tesztet, vagy segítséggel.

Mentimeter

A Mentimeter egy nagyon hasznos oldal, amit a Kahoottal ellentétben inkább vélemények kikérdezésére szoktak alkalmazni. A mentimeter.com oldalon lehet feltenni a kérdést, amire a hallgató a kérdés kódszámát beütve a menti.com-on tud választ adni.

Előny:

Több fő megkérdezése esetén szuper grafikonokat gyárt le az oldal, ami jó vitaindító lehet konferenciabeszélgetés közben.

Hátrány:

Egy kód alatt az ingyenes verzióval maximum 2 kérdést és 5 quiz kérdést tehetünk fel egyszerre.

Megoldás:

Több kérdést is feltehetünk, csak más lesz a kódjuk.

LearningApps

A LearningApps.com egy olyan oldal, ahol interaktív tankockákat lehet gyártani, például szókereső, akasztófa, vaktérkép, rövid válaszos, behelyettesítő, vagy párosító feladatokat. Léteznek mások által létrehozott nyilvános tankockák, melyeket mi is felhasználhatunk az oktatásban.

Előny:

Játékosítjuk a tanulást.

Hátrány:

A létrehozott tankockáink mások által felhasználhatóak lesznek, így érdemes odafigyelni, mit csinálunk benne.

Megoldás:

Olyan tankockákat hozzunk létre, amiket mások is szívesen használnának és mi is szívesen adjuk másoknak.

Számonkérés, tesztek, űrlapok:

Google Forms

Előny:

Nagyon egyszerű létrehozni, be lehet állítani, hogy visszajelzést adjon a helyes és helytelen válaszokról, illetve oktatóként csoportos és egyéni riportot is kapunk az egyes hallgatók válaszairól.

Hátrány:

Nem lehet kitöltési időt beállítani.

Megoldás:

Időre menő tesztekhez válasszuk a Redmentát.

Redmenta

Hasonló a Google Formshoz, de egy két lehetőséggel többet tud.

Előny:

Beállítható, hány próbálkozást engedünk a tesztkérdésekre, illetve mennyi a maximum idő, ami rendelkezésre áll a kitöltéshez.

A felsorolt oldalak, alkalmazások elegendőek arra, hogy tényleg minőségi távoktatást biztosíthassunk minden tanuló számára. Mindezt az tehetné még jobbá, ha lenne olyan keretrendszer, amiben együtt lennének meg ezek a funkciók! Vagy létezik ilyen? Erre következő cikkünkben adunk választ!

Forrás:

https://createwebinar.com/blog/2019/01/09/BBB-moodle-integration/?fbclid=IwAR1cgKFMumBS5ojRlTY3F5ML0T3SgBsp7ozth7RRCL5IPfxHZy_oxVDTPDo

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/limits-specifications-teams

https://hangouts.google.com/

https://jitsi.org/user-faq/

https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/szaktanacsadoi_anyagok/informatika_moodle_az_iskolaban.pdf?fbclid=IwAR0QJ4VyXplApOCXVUCduAJCHwlOnVzK427_4VTYzZ8km057PSkCa2zqovU

https://www.smore.com/0z6jm-pixiclip

http://tanarblog.hu/cikk/interaktiv-tabla-helyett

http://www.tanarblog.hu/tippek-truekkoek/2954-kiforditott-osztalyterem-egy-pelda

https://teachercenter.withgoogle.com/first-day-trainings/welcome-to-classroom

https://zoom.us/

https://www.webopedia.com/TERM/G/google-classroom.html

https://elearningindustry.com/google-classroom-review-pros-and-cons-of-using-google-classroom-in-elearning

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá