Érdekességek Módszertan Trendek

Közösségi média használata az online oktatásban

A technológia évtizedek óta finom elmozdulásokat hajt végre az oktatásban, a világjárvány hatása azonban magával hozta a diszruptív innovációt. A kifejezést Clayton Christensen hozta létre, mely egy olyan jelenségre utal, melyben egy piac alján elhelyezkedő termék vagy szolgáltatás teljes iparágat átformálva feljebb lép a piacra felborítva ezzel a fennálló rendet és leküzdve a versenytársakat.

Az oktatásban csakúgy, mint más iparágban, a technológiai fejlődés folyamatos lehetőségeket jelent magába foglalva az LMS által működő Shoology, Google Classroom, Canvas, Blackboard, stb rendszereket. Nem rég még az LMS is egy egyszerű ötletnek számított, mára azonban az oktatás lényeges részévé vált, megbontva ezzel a hagyományos oktatási elemeket.

Közösségi oldalak használata

Az olyan közösségi oldalak, mint a Tiktok, Instagram és Facebook felhasználható a jelenlegi oktatás megújításában és a kreativitáson keresztül ösztönzőleg hathat a motivációra. Új perspektíván keresztül szemlélve, a közösségi média új lehetőségeket nyújthat az oktatók számára a hallgatók elkötelezettségének növelésében egy virtuális tanulási környezetben. Nemrégiben egy texasi középiskola matematika tanárja a Tiktokon keresztül bemutatta az egész számok integrálását felkeltve ezzel a figyelmet az emberek számára. A tanár 17 másodperces videoklipet használva, szavak nélkül dolgozta ki a matematika példákat. A videóban rövid műveleti lépéseket jelenített meg, a klip hátterében pedig népszerű zenék szólaltak meg. A videó elérte az 1,5 millió megtekintést, mellyel egyaránt lett hatékony és megnyerő az oktatás tartalmának átadásában.

Ismerhetünk más olyan hasonló gondolkodású oktatókat, akik felhasználják a Facebookot vagy a Twittert az oktatás eszközeként, például adatok gyűjtésére, szókincs vadászatra, sőt tweeteket felhasználva a nyelvtan megvitatására is. Ez mind csak néhány példa arra, hogyan népszerűsíthetünk egy tananyagot közösségi média alkalmazásokon keresztül, mellyel akár tanulók millióit bevonhatjuk az online oktatásba.

Kreativitás fontossága

A kreativitás azonban elengedhetetlen az oktatás terén, hiszen a tanítás és a tanulás egyik legfontosabb eleme. A kreativitás dinamikus kapcsolat révén létrejöhet tanár-tanár, tanár-diák, diák-diák kapcsolatok között, mely ösztönzőleg hathat a tanulásra és újfajta megközelítésekhez vezethet. A közösségi média platformok integrálása egyaránt hasznos a tanár és a diák számára is, hiszen ennek használata is új gondolatokat szülhet, ösztönözhet, motiválhat miközben a kritikus gondolkodást és a problémamegoldást is elősegítheti és fejlesztheti.

Hatékonyság az oktatásban

A közösségi média trendjeinek alkalmazása mindenképp megfontolandó gondolat főleg, ha a távoktatás során a hallgatók figyelmének csökkenését tapasztaljuk. A technológiát az oktatás egyik alapkövének tekinthetjük, azonban használatában – beleértve a közösségi médiát is – fontos a megfelelő egyensúly megtalálása a hallgatók magas szintű elkötelezettsége, valamint a magas színvonalú oktatás biztosítása érdekében.

Napjainkban a hallgatók számára ma már nem a tanár jelenti az elsődleges információforrás, hanem az internet. A tanároknak azonban fontos szerepük van abban, hogy a rengeteg információ között eligazítsák a hallgatókat és személyre szabott tanulást biztosítsanak számukra.

Az oktatás lényege, hogy a diákok megtanuljanak gondolkodni és széleskörű látásmóddal rendelkezzenek. Nagy kihívás azonban megtalálni a megfelelő módszert a hallgatók figyelmének felkeltésére és fenntartására. Talán a közösségi média alkalmazások használata új készségeket adhatnak a tanárok számára a hallgatók eléréséhez, mely előnyt jelenthet az online oktatásban is.

Forrás: https://elearningindustry.com/using-social-media-as-disruptive-innovation-in-virtual-learning

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá