Tippek és tévhitek

Tudásmenedzsment eszköztár a KKV szektorban 2.

Előző cikkünkben bemutattuk, hogy miért szükséges egy kis és középvállalkozásnak is a tudásmenedzsmenttel foglalkozni. Megállapítottuk, hogy a tudás tudatos gyűjtése és strukturálása felgyorsíthatja a folyamatokat, megelőzhet nem tervezett távollét okozta fennakadásokat és tehermentesítheti a vezetőket. Most a tudásmenedzsment eszköz bevezetésére adott munkatársi reakciókat nézzük meg részletesebben.

Mint minden újdonság, a tudásmenedzsment eszközök tudatos használata is ellenállást válthat ki a munkatársakból, hiszen olyan új folyamatok, lépések kerülnek bevezetésre, amihez nincsenek „hozzászokva”. Összegyűjtöttük a leggyakoribb reakciókat és a kezelési módszereket:

 

Ellenérv

Vezetői megoldás

Tudás és pozíció féltés – „A tudás hatalom”

A meglévő tudás hamar elévül, az frissült tudás megszerzéséhez a legrövidebb út, ha nyitottak vagyunk mások felé, és közösen építjük ki a tudásközpontot. Az egyéni célok közös célok legyenek!

„Sem anyagi, sem erkölcsi elismerést nem kapok érte” A vezetőnek kell megtalálnia, hogy melyik személyiségtípust mivel lehet a leghatékonyabban motiválni, néhány példa:Aki szeret szerepelni: publikálhat, tarthat előadást

Aki ambiciózus: nagyobb felelősségkör, kihívások

Aki visszahúzódó: beszéljünk vele, mi motiválná, pluszjuttatások, kötetlen munkaidő stb.

„Nem hiszem, hogy másoknak ez szükséges, máskor sem vették figyelembe az észrevételeimet” Ebben az esetben a vezetőnek kell példát mutatva, ezeket az embereket megszólítani, kikérni véleményüket, majd reflektálni rá. Meg kell velük értetni, hogy az ő tudásuk, véleményük, ötletük is nagyon fontos a vállalat életében
„Nélkülem úgysem fogjátok tudni megcsinálni” Egyéni munkában jeleskedő beosztottjainktól halljuk, hogy ők eddig is megoldottak mindent, ezután is sikerülni fog, nincs szükség mások segítségére.Próbáljuk meg megint csak a közeli és távolabbi célokat úgy felvázolni, hogy azok megvalósulása könnyebben következnek be, ha ők is hozzáteszik a saját részüket.
„Nem értem miért jó nekem, ha átadom a tudást” A tudásmenedzsment nem az egyéni célokról szól, hanem a vállalat sikeréről. KKV-nál gyakrabban fordul elő, hogy valaki csak egy valamihez ért, amikor szabadságra megy, beteg, akkor a munkafolyamatok addigi gördülékenysége elvész.A tudásmegosztásban sajnos nem mindenki látja saját magára vonatkozóan a kihívást és a fejlődési lehetőséget.
„Én nem kérek/fogadok el segítséget, kiderülne, hogy valamihez nem értek” Mindig van és lesz is olyan terület, amihez nem értenek a kollégák, amit meg kell tanulniuk. Vezetői példamutatással törekedjünk rá, hogy a segítség kérése és elfogadása mindenki által elfogadott folyamat legyen.
„Nem leszek tanár” A bevezetés előtt gondos előkészületeket kell tennie a vezetőnek is, hogy mindenki megértse, miről szól, miben fog megnyilvánulni, mikortól kerül bevezetésre. Tisztázzuk, hogy nem tanár lesz mindenki, csupán a tudást kell rendszerezetten tárolni, megosztani. Magyarázzuk el a tudásmenedzsment folyamatának lépcsőit, állomásait.
„Nincs rá időm, túlterhelt vagyok” Vezetőként tisztában kell lennünk, hogy kinek milyen feladatköre van, és az mennyire fedi le a napi 8 órát, mennyire kell erőfeszített ütemben dolgoznia.Az emberek egyszerűn túlságosan elfoglaltak a mindennapi munkájukkal ahhoz, hogy beleférjen az idejükbe a tudásmenedzsment feladatokkal foglalkozni. Ahhoz, hogy ezt a problémát kiküszöböljük, tegyük a munkaköri leírás részévé a folyamatot. Legegyszerűbben az új kollégák betanítása történhet azzal, hogy a munkaköri leírásban kiemelt elemként építjük be a tudásmenedzsmentet.
„Nem értek hozzá, nem is tudom mi ez” A technológia gátja is lehet a tudásmegosztásnak, ha túl komplex, ha túl nehéz megtanulni a használatát, ha túl sok időt és energiát követel a használata. Bármely technológiai eszköz segítsége csak akkor hasznos, ha időt spórolunk vele és a komplexitást csökkentjük.A tudásmenedzsmentre szolgáló eszközt ezért körültekintően válasszuk ki. Nézzük, hogy mennyire felel meg a cég profiljának, és a használhatóság is előtérben maradjon. Olyan eszközt, eszközöket válasszunk, amelyet képesek leszünk hosszú éveken át használni nap, mint nap. Miután megismertettük a tudásmenedzsment lényegét a kollégákkal, tartsunk külön képzést, ismertetőt az eszközről is!

 

A fentiekben vázolt munkatársi reakciók és az arra adandó vezető válaszok kapcsán még egy igen fontos megjegyzés: mivel a visszacsúszás veszélye magas, ezért vezetőként folyamatosan figyelnünk és kezelnünk kell a reakciókat, nem engedhetjük meg magunknak (és munkatársainknak) még egy-egy esetben sem a „lazítást”, mert precedens lesz belőle.

A következő részben a tudásmenedzsment eszköz kiválasztásával fogunk foglalkozni.

 

A szerzőről

Elter Luca

Szóljon hozzá