Folytatjuk korábban megkezdett témánkat a tananyagfejlesztő feladatairól.
Mik egy tananyagfejlesztő munkájának legfontosabb elemei?
Tanulás tervezése és teljesítménymérés
Egy jó tananyagfejlesztő azzal kezdi a munkát, hogy megvizsgálja, milyen kimenete, eredménye kell, hogy legyen a tanulási élménynek – valamint, hogyan lesz ez mérhető. Meg kell határozni a tananyag fókuszát, hogyan lesznek felmérve a tanulók, mi a tanulási eredmény.
Tevékenységek tervezése
A tanulás nem csak akkor megy végbe, amikor valaki tartalmat olvas vagy videót néz. A tanulás leginkább akkor történik, ha valaki új cselekvéseket próbál ki és alkalmaz. A tananyagfejlesztők központi feladata interaktív tapasztalatszerzés lehetővé tétele, a tanulók segítsége a gyakorlásban és a reflektálásban.
Tevékenységek sorrendjének megtervezése
Egy szakértő hatalmas mennyiségű információt és gyakorlatot szintetizál. A tananyagfejlesztőnek ezt részekre kell bontania, majd úgy felépítenie, hogy egy kezdő tapasztalatot tudjon szerezni általa. Ezt követően pedig úgy kell a sorrendet megterveznie, hogy megfeleljen az a tanuló szükségleteinek.
Szöveges és képi magyarázatok tervezése
Ez az a szerep, amit általában a tananyagfejlesztőkhöz szokás társítani, mert a tudást is az információkhoz szoktuk. A tanulás egy aktív folyamat. Csak mert elolvasol valamit, attól még nem fog megváltozni a viselkedésed. A tananyagfejlesztők persze ettől még terveznek magyarázatokat és gyakran kiváló kommunikációs készségekkel is rendelkeznek, akik kreatívan gondolkodnak, és megkapó módokat találnak az információk prezentálására. Ez gyakran a részletek eltávolítását, az értelmezhetőség megkönnyítését, a kulcselemekre való fókusz növelését jelenti.
A tananyag interfész megalkotása
Fontos feladat a felépítés és a navigáció megtervezése. A jó kezelőfelület rendkívül lényeges eleme minden tananyagnak. Hasznos stratégia a metaforikus megközelítés – pl. ha a tananyag az időgazdálkodásról szól, akkor navigálhat egy naptár mentén. Az interfész így a tanulási élmény alapköve lesz.
Milyen készségekre van szüksége egy tananyagfejlesztőnek?
A tananyagfejlesztést néha reneszánsz tudásként emlegetik. Ez egy olyan szerep, ami sok területről kíván meg egyszerre szakértelmet. A fő készség az emberek teljesítményének növelése. Ez lehetséges tanulási élmény fejlesztésén, egy rendszer tervezésén vagy információalkotáson keresztül. Másik fontos készség, ha valaki különösen jól bánik a szavakkal, képekkel, médiával.
Mindenkitől másféle választ kaphatsz erre a kérdésre, de szerintünk egy tananyagfejlesztő fő feladata, hogy szaktudásával és tapasztalatával segítse a tanulók hosszú távú fejlődését és támogassa őket az eredményes tanulásban, valamint saját maga is a folyamatos fejlődést és újdonságok felé nyitást tűzze ki maga elé.