Jó gyakorlatok Módszertan Trendek

Oktatás e-learning formában

A személyes oktatás online formába való áttétele régóta egy aktuális témának számít, ám 2020-ban ennek a szükségszerűsége felfokozódott és nagyobb teret kapott. Ezek a változások a szervezetek és oktatási intézmények keretein belül is felvetnek olyan új kérdések, amik a működési folyamatokra, illetve az online és személyes oktatás közötti megoszlásra vonatkoznak.

Fontos végiggondolni, melyek azok az esetek, amikor érdemes egy oktató által vezetett képzést elearning formába áttenni. Ha jól átgondoltuk az előbbi kérdést és döntöttünk amellett, hogy ez megéri számunkra, akkor újabb lényeges kérdés, hogy mindezt miként tegyük meg? Cikkünkben ezzel fogunk foglalkozni. Nézzünk is meg néhány példát erre vonatkozóan:

1. Koncentráljunk mindig az eredményekre

Az elearningbe való áttérés nem arról szól, hogy a személyes oktatás tartalmait, módszereit fogjuk és áthelyezzük online formába. Fontos újra átgondolni, hogy mi a tananyagunk célja, mit szeretnék átadni és megismertetni a tanulókkal, milyen eredményeket várunk tőlük az anyag elvégzése után, valamint, hogy a tanteremi oktatás során mi volt az oktató szerepe mindezekben. A kívánt eredményekre való fokuszálás a tananyag felépítése során egy lényegesen fontos eszköz lehet számunkra.

2. Korszerűsítsük az anyagokat

Az elearning hiányossága, nyilvánvalóan az, hogy nincs oktató, aki végigvezeti a tanulókat az adott tananyagon és folyamatos visszajelzéseket ad. Fontos tehát átgondolni, hogyan informáljuk ezentúl a tanulókat, hiszen mind a hiányos, mind pedig a túl sok információáradat rossz befolyással lehet a tanulókra.

Íme néhány tipp, amit érdemes szem előtt tartani:

  • A tanteremi oktatás tartalmát érdemes két csoportra osztani aszerint, hogy mik azok, amelyeket mindenképp tudnia kell a tanulóknak és mik azok, melyek érdekességek, kiegészítő információk lehetnek a számára, tehát amiket jó, ha tud, de nem kötelező elsajátítania. A tananyagkészítés során a „tudni kell” információkra érdemes összpontosítani, és ezeket ellátni a „jó tudni” információkkal kiegészítésként.
  • Miután a tartalmi elemek elkészítésével kész vagyunk, hasznos lehet egy gyors képzési vázlat összeállítása kiemelve az összes fő témakört benne, így ezáltal érzékelhetjük a tananyag ütemét és befogadhatóságát, melyen szükség esetén javíthatunk, alakíthatunk.
  • A tananyag tartalma során ügyeljünk rá, hogy a szövegezés minél inkább egyértelmű, célravezető legyen. Ám emellett arra is fontos figyelni, hogy mindezt egy jó hangvételbe tudjuk tálalni, hiszen az oktató személyiségének a hiányát ez fogja leginkább pótolni.
  • Figyeljünk rá, hogy a szöveget ne zúdítsuk nagy mennyiségben rá a tanulóra, hiszen másképp hat olvasva egy tananyag, mintha oktató által lenne közvetítve. Inkább tagoljuk több kisebb részre az anyagot a minél hatékonyabb elsajátíthatóság érdekében.

3. Tegyük interaktívvá a tananyagunkat

Tanteremi oktatás keretén belül az interaktivitásra számos lehetőségeink lehetnek, melyek megvalósítása online formában nehezebbek, vagy új fajta módszert igényelnek, azonban fontos az interaktivitásra hangsúlyt helyezni, hogy a tananyagunk ne váljon unalmassá, egyhangúvá.

Ilyen példák lehet erre a „fog és vidd” módszerek, a különféle tesztek beépítése a tananyagba, feltöltendő/csatolandó feladatok kiadása, bevezető kérdések beépítése a fejezetek elejére, különféle videók, külső forráshoz vezető linkek elhelyezése az anyagban stb.

Láthatjuk, hogy elearningbe való átállás nem kis feladat és nem is ajánlott minden oktatási szegmens számára, ám megfelelően alkalmazva magas fokú hatékonyságot eredményezhet a tanulóink számára, mellyel hosszútávon időt és költségeket is lehet csökkenteni.

Forrás: https://community.articulate.com/articles/3-tips-for-quickly-converting-instructor-led-training-into-e-learning

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá