Érdekességek Jó gyakorlatok Módszertan

ADHD-barát elearning kialakítása

Az ADHD-val élők száma egyre növekszik, így pedig annak fontossága is, hogy olyan elearning anyagok is létrejöjjenek, melyek kompatibilisek az ADHD-val rendelkező emberek igényeivel. Jó hír, hogy mindez nem igényli a tananyag teljesen átdolgozását újraépítését, azonban az fontos, hogy nagyobb odafigyelést fordítsunk a tanulók szükségleteire.

A figyelemhiányos hiperaktivitási zavar, tehát az ADHD, a felnőtt lakosság 5%-át érinti. Ez az Egyesült Királyságban 2 millió főt jelent. Az ADHD a figyelem szabályozásának a nehézsége, melyhez társulhat impulzivitás, hiperaktivitás és egyéb jellegzetes nehézségek, mint például a halogatás, késés, félbehagyás, szétszórtság, változó energia és hangulatszint, valamint szervezetlenség. Mindezek nehézséget okozhatnak a kommunikációban, időgazdálkodásban, szakmai kapcsolatok kiépítésében.

Ma már egyre több vállalat nyitott afelé, hogy alkalmazzon neurodiverzitással élő munkavállalókat, a világjárvány hatása miatt pedig az elearning szerepe is felerősödött ebben. Szerencsére az ADHD-barát elearning összhangban van a már ismert és bevált gyakorlatokkal, így senki számára sem jelenthet túl nagy kihívást a kialakításban.

Tippek az ADHD-barát elearning kialakításához

  • Rendezett slide-ok

Egy ADHD-val élő ember számára a fókuszálás jelenti az egyik legnagyobb kihívást, hiszen figyelmüket nagyon nehezen tudják egyetlen dologra összpontosítani, mivel az könnyen elterelődik egyik dologról a másikra. Fontos ezért a tananyag kialakításakor, hogy csak az szerepeljen egy-egy slideon, ami ténylegesen szükséges információ, ne legyen rajta egyéb kép, hang, vagy effekt (pl előugró ablakok) hiszen ezek egyből elveszik a figyelmet a lényegi dolgokról.

  • Izgalmas oldalak

Bár fontos, hogy a tananyag oldalai rendezettek és átláthatóak legyenek, mégis figyelni kell arra, hogy kerüljük az ismétlődést, valamint a kiszámíthatóságot. Éppen ezért fontos, hogy az elearningben szereplő oldalak mindamellett, hogy rendezettek, de izgalmasak is legyenek és tartalmazzanak újdonságokat az oldalak rendszerezésében, kialakításában stb.

  • Microlearning kihívásai

Sok szempontból úgy tűnhet, hogy a microlearning kitűnő választás az ADHD-val rendelkezők számára, azonban a valóságban mindez számos nehézséget tartalmaz. Ennek oka, hogy az ADHD-s tanuló, ha befejez egy tananyagegységet, valószínűleg soha többé nem tér vissza rá, ezért hasznosabb, ha a tananyagot nem szabdaljuk szét túl sok részre, hanem arra fokuszálunk, hogy a tudás átadásáig folyamatosan fenntartsuk a tanulók figyelmét. Persze túl hosszú tananyagot sem bocsáthatunk rendelkezésükre, viszont több részből álló elearning során jó megoldás lehet, ha előrelátható ütemtervet, valamint élő haladáskövetést biztosítunk a leckékhez, hiszen mindez kedvezőleg hat az ADHD-s tanulók számára.

  • Emlékeztetők beállítása

A figyelemszabályozási spektrum másik végén a hiperfókusz áll, ami azt jelenti, hogy az ADHD-val élő ember figyelme egy dologhoz ragaszkodik. Ezek a periódusok 12-16 órán át tarthatnak. Bár mindezt ki lehetne használni egy tanulási program során, azonban sokkal támogatóbb és emberségesebb, ha tekintettel vagyunk erre és a tananyagba beépítünk olyan elemeket, melyek emlékeztetik a tanulót szünetek tartására.  További eredményes dolog, ha a szünetek ideje alatt egy 10 perces visszaszámlálót építünk bele a tananyagba, hiszen lehet, hogy a tanuló nem veszi figyelembe a szünetre való figyelmeztetést, azonban egy semleges képernyő előtt sem fog 10 percen át ott maradni. Azt azonban ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a tananyag elég érdekes legyen ahhoz, hogy 10 perc után a tanuló visszatérjen rá.

  • Dicséret

Az ADHD-val élő emberek kimondottan jól reagálnak a dicséretekre, ezért fontos, hogy pozitív visszajelzéseket és dicséreteket építsünk bele a tananyagba, hiszen ez mindenképp hatással van arra, hogy ösztönözzük az ADHD-val rendelkező tanulót az eleraning elvégzésére.

  • Valós problémákon alapuló feladatok

Az ADHD-val élők számára a valóságon alapuló problémamegoldások, helyzetek lényegesen fontos elemét képezhetik egy tananyagnak, hiszen érdeklődésük kiemelkedően magas az életbeli problémák megoldása iránt. Jó tudatában lenni azzal, hogy ilyen feladatok megléte vonza a tanulók figyelmét és szintén a tananyag sikeres elsajátításához járul hozzá.

  • Nem minden a gamifikáció

A gamifikáció túlzottan elragadhatja a ADHD-s tanulók figyelmét, tehát hiperfókusz kialakulásához vezethet. Fontos ezért, hogy ne essünk túlzásba a gamifikációs elemek létrehozásával, hanem csak annyit alkalmazzunk, amely segíti a figyelem fenntartását ám mégsem ragadja el túlságosan azt.

Forrás: https://elearningindustry.com/adhd-friendly-elearning-tips-from-instructional-designer-with-add

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá