Érdekességek Jó gyakorlatok Módszertan Trendek

Elvégeznéd saját tananyagodat?

Valljuk be, tananyag fejlesztőként, vagy képzésszervezőként eljátszottunk már a gondolattal, milyen lehet a másik oldalon ülni, tanulóként. Milyen érzéseket vált ki a tanulókból a tananyag, mi fog benne megtetszeni nekik, szeretni fogják-e, vagy éppen kín lesz nekik elvégezni?  

Tegyük hát fel a kérdést magunknak, mielőtt kiküldjük a kurzus értesítőket, vagy átadjuk a megbízónak a SCORM csomagot! Vajon mi magunk is örömmel kattintanánk végig a kész munka oldalait? 

Ha szívünk mélyén nemet válaszolunk, akkor valamit nem jól csináltunk. Íme néhány kérdés, amelyet még érdemes lehet feltennünk magunknak ahhoz, hogy nyugodt szívvel tegyük elérhetővé kész munkánkat! 

Van-e történet a tartalom körül? Egy jól megválasztott történetbe való helyezéssel, némi körítéssel, szereplőkkel a legunalmasabb banki tananyag is élvezhetővé tehető! Próbáljunk meg minél kevesebb száraz tényt közölni, ezeket alakítsuk át párbeszédekké, valós szituációkká. 

Valósak ezek a történetek, helyzetek? Figyeljünk arra, hogy a munkakörben releváns helyzetekbe hozzuk a résztvevőket, amelyekben akár a mindennapokban gyakran előforduló döntéseket kell hozniuk.

Elegendő interaktivitást tartalmaz a tananyag? Célt érnek, vagy inkább öncélúak? Mindig figyeljünk arra, hogy a tananyagaink ne csak “végigkattintgatásról” szóljanak, hanem tartalmazzon sokféle interakciót, amelyek az adott helyzetben megfelelőek. Ne tegyünk be egy Hotspot feladatot csak azért, mert még nem volt, sokkal inkább próbáljuk meg gondolkodásra, felfedezésre ösztönözni a résztvevőket. 

Sikerült megtalálni nyelvileg a megfelelő stílust? Egy merev, rengeteg szakmai szót tartalmazó összefüggő szöveget majdnem biztos, hogy mindenki át fog ugorni, ezért próbáljunk meg egy hétköznapibb nyelvezetet megütni, amely igazodik a célcsoport tudásszintjéhez, munkakörnyezetéhez. A szakszavak feldolgozására pedig használjunk szószedetet, és egyéb interaktív elemeket. 

Vonzó a design? Oldalakat lehetne írni arról, milyen a jó design, milyen színeket, elrendezést, ábrákat használjunk, így ne sajnáljuk rá az időt, hogy ezeket szem előtt tartva készítjük el oldalainkat. 

Releváns a célközönségnek a tartalom? Fogják ezt használni a való életben? Természetesen nem a kötelezően elvégzendő kurzusokról beszélünk, inkább arról, amikor készítünk egy tananyagot, aminek a célközönsége például egy cégen belüli osztály, de mi baj lehete alapon, beíratunk rá mindenkit a cégben. Valóban szüksége van egy szoftver tesztelőnek soft skill tréningre? 

Számos kérdést érdemes feltenni tehát, tananyagfejlesztés közben. Próbáljuk meg elképzelni, mit reagálnak majd a kész munkánkra a résztvevők és változtassunk azokon az oldalakon, amelyeknél nem érezzük azt, hogy nekünk is nagyon tetszik.  

Forrás:
https://www.shiftelearning.com/blog/would-you-take-your-own-elearning-course 

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá