Humorizáljunk?
Mindig óvatosan közelítünk egy-egy megbízó felé, ha humorról van szó. Általában ők szokták kérni, hogy próbáljunk meg valami vicces, szokatlan dolgot csempészni a tananyagokba, de nagyon óvatosan bánjunk vele.
Ugyanaz a viccnek szánt mondat, szófordulat sértő lehet egy vállalaton belül dolgozók számára is attól függően, hogy melyik nemhez, etnikumhoz, valláshoz tartozik a kolléga. Ha úgy döntünk, mégis szeretnék kis viccet tananyagainkba, nézzük meg, milyen előnyökkel járhat! Azon túl, hogy a humoros emberek közkedveltebbek, van néhány olyan előnye is, amelyet nagyon jól ki tudunk használni tananyagfejlesztés során.
Pozitív tanulási környezetet teremt
Sokszor találkoztunk már olyan tanulókkal, akik miután megnyitottak egy tananyagot, legszívesebben be is zárták volna, annyira megrémültek. Ennek oka lehetett az, hogy egy nagyon száraz, hosszú tananyagról volt szó, vagy csupán a téma nem volt vonzó számára. Egy jól megválasztott humoros felütés segíthet oldani ezt a fajta stresszt, és könnyebben fog belevágni a tanulásba.
Növeli a figyelmet és az érdeklődést
Korábbi kutatások kimutatták, hogy bármi, ami kizökkenti, vagy megzavarja az embert, mint például egy vicc, vagy humoros helyzet, az pszichológiai izgalmat idéz elő. Ez az izgalom folyamatosan képes fenntartani a figyelmet, hiszen várni fogjuk, mikor fog ismét előtűnni egy-egy szokatlan oldal.
Javítja a tanár-tanuló közti kapcsolatot
Nem mondunk el újat azzal, hogy már gyerekként is azokat a tanárokat kedveltük, akik viccesek voltak, értették a mi vicceinket is, nem pedig egysíkú módon vezették végig a tanórát. Nincs ez másképp a munka világában sem. Azokat a tananyagokat és előadókat fogják a tanulók jobban kedvelni, amelyek rejtegetnek néhány vicces pillanatot számukra.
Segíti az emlékezést és a tanulást
Bizonyított tény, hogy sokkal inkább képesek vagyunk felidézni azokat a tananyagokat, amelyek tartalmaztak humort, vicces fordulatokat. Nem csoda, ha egy ilyen tananyag utána a vizsgaeredmények is szignifikánsabb jobbak lesznek.
Hogyan használjuk a humort?
- Bizonyosodjunk meg róla, hogy amit kitaláltunk, nem lesz sértő és érteni fogja a célközönség!
- Jól gondoljuk át a humor helyét az oldalak közt!
- Ne essünk túlzásba a mennyiséget illetően!
- A viccek ne öncélúak legyenek, egyértelműen segítsék a tananyag elsajátítását!
A cikk forrása az elearningcoach.com-on található, amely végén megtalálhatjátok azokat a kutatásokat, amelyek a humorral és azok hatásaival foglalkoznak!