Tanulási élmények tervezése ABC LD módszerrel – 1. rész
A Clive Young és Nataša Perović által a University College London (UCL) számára kifejlesztett ABC Learning Design (LD) egy nagy energiájú, együttműködésen alapuló műhely, ahol akadémiai csapatokat vonhatnak be online kurzusok vagy programok fejlesztés, tervezés vagy újratervezés érdekében.
A műhelymunka során az akadémiai csapatok olyan célból dolgoznak együtt, hogy létrehozzanak egy diákközpontú „forgatókönyvet”, amely bemutatja a kurzus vagy program tanulási eredményeinek teljesítéséhez szükséges tanulási tevékenységek típusát és sorrendjét, valamint azt, hogy ezeket hogyan értékelik. Míg a műhely jobb pedagógiai beszélgetésekre ösztönöz, az eredmény nagyon gyakorlatias, és a résztvevők a kurzus végeztével egy sor tevékenységet elvihetnek magukkal melyeket a feladatok során végrehajtottak.
A UCL 2015 óta használja ezt a módszert és több, mint 1400 tanár alkalmazza az új és meglévő kurzusok és programok vegyes és online tanulási tapasztalatainak megtervezésére.
A 6 tanulási tipp
A 6 tanulási tipp az ABC LD építőkövei Diana Laurillard professzor által megalkotott keretrendszeren alapul. Az ABC LD team elmondása alapján ezek a tippek hatékony módszernek bizonyulnak a tanárok számára a tanulók tanulási folyamat leírásában és megbeszélésében. A hallgatók és a nem oktatók is intuitívnak és felhasználóbarátnak találják a tanulási típusokat, melyekkel innovatív és kreatív storyboardokat készíthetnek anélkül, hogy előzetes tanulástervezési tapasztalattal rendelkeznének.
Lássuk hát, mik tartoznak a tanulási tippek közé!
Elsajátítás: Az elsajátításon keresztül történő tanulás az, amikor a tanulók saját maguk foglalkoznak és dolgozzák fel az adott anyagot, például előadást vagy podcastet hallgatnak, könyveket vagy webhelyeket olvasnak, és demókat vagy videókat néznek.
Együttműködés: Az együttműködésen keresztüli tanulás főként megbeszélést, gyakorlást és a teljesítményt foglalja magában. A vizsgálatokra és elsajátításokra fókuszálva a tudásépítés folyamatában való részvételről van szó.
Megbeszélés: A beszélgetésen keresztüli tanulás megköveteli a tanulótól, hogy megfogalmazza elképzeléseit és kérdéseit, megkérdőjelezze a tanároktól és társaitól érkező ötleteket és kérdéseket, illetve válaszoljon a felé irányuló kérdésekre.
Vizsgálat: A vizsgálaton keresztüli tanulás arra készteti a tanulót, hogy feltárja, összehasonlítsa és bírálja azokat a szövegeket, dokumentumokat és forrásokat, amelyek tükrözik a tanított fogalmakat és gondolatokat.
Gyakorlat: A gyakorláson keresztüli tanulás lehetővé teszi a tanuló számára, hogy cselekedeteit a feladat céljához igazítsa, és a visszajelzéseket felhasználja a következő tevékenységének javítására. A visszajelzés származhat önreflexióból, társaktól, a tanártól vagy magából a tevékenységből, ha az rámutat arra, hogyan javítható a teljesítmény eredménye a kitűzött eredményhez képest.
Teljesítmény: A teljesítményen keresztüli tanulás az a mód, ahogyan a tanár motiválja a tanulót a tanultak megszilárdítására azáltal, hogy megfogalmazza jelenlegi tudását, a tanulással kapcsolatos megértéseit és azt, hogy hogyan alkalmazta mindezeket a gyakorlatban.
Az ABC Learning Design műhelyben a 6 tanulási típus mindegyike különböző színű kártyákon jelenik meg, ami lehetővé teszi a trikromatikus résztvevők számára, hogy gyorsan azonosítsák a storyboardjuk részét képező tanulási típusokat.
Az ABC LD csapata mindezek alapján egy izgalmas Moodle eszközt hozott létre, ami a következő részben kerül bemutatásra!