Eszközök Módszertan

Kompetenciakezelés a Moodle-ben

A Moodle-ben kompetenciákat, kompetencia-rendszereket kezelhetünk a 3.1-es verzió óta. Lássuk, mit érdemes tudni velük kapcsolatban, hogyan és mire használhatóak!

Kompetenciák

A kompetencia szó alkalmasságot, ügyességet jelent. Köznapi értelmezésében olyan készségek és képességek együttesét jelenti, melyek által valaki egy bizonyos területen problémamegoldásra képes, illetve erre hajlandó is. Ide értendő az egyén tudása, tapasztalata és személyes adottságai is. A köznapi értelmezése mellett rendelkezik egy tudományos vonatkozású, kutatásokra épülő meghatározással is, melyekre most nem fogunk kitérni. (Bővebben itt.)

Kompetenciák a Moodle-ben

A kompetenciákat egy adminisztrátor tudja engedélyezni, ők hozhatják létre a kompetencia-rendszereket is. A kompetenciákat tanulási tervekbe rendezhetik, melyeket hozzárendelhetnek egyes tanulókhoz vagy tanulói csoportokhoz (cohort).

A tanárok (az adminisztrátorok mellett) hozzáadhatnak kompetenciákat a kurzusokhoz és a tevékenységekhez. Lehetőség van egy tevékenységhez több kompetenciát rendelni, és fordítva is, ugyanaz a kompetencia több tevékenységhez is hozzárendelhető. A tevékenység beállításainak szerkesztésekor adható meg, hogy mi történjen, ha az teljesítetté válik:

  • semmi
  • bizonyíték csatolása – ilyenkor a tanulónak valamilyen tartalmat kell feltöltenie, ami igazolja, hogy megszerezte a készséget
  • ellenőrzésre küld – ilyenkor a tanárnak kell bírálnia a készség megszerzését, és kézzel beállítania
  • készség kialakítása – a tanuló automatikusan megszerzi a kompetenciát

A tanulók láthatják, hogy az egyes kurzusokhoz és tevékenységekhez mely kompetenciák tartoznak, és az elért eredményeiket is, de változtatni nem tudnak ezeken. A tanárok az eredményeket áttekintő jelentés segítségével követhetik. A jelentésben külön lehet szűrni, hogy mely tanuló mely kompetenciájának haladását szeretnénk megtekinteni.

A megfelelő jogosultsággal rendelkezők bírálhatják a tanulók tanulási terveit, a tanulók megtekinthetik saját tanulási terveiket, feltölthetnek tartalmakat, melyekkel igazolják, hogy a kompetenciát elsajátították, illetve bírálatot kérhetnek. Ha egy tanuló bírálatot kért, és/vagy teljesítette az adott kompetencia feltételeit, akkor az adott kurzus tanárának kezdőoldalán erről figyelmeztetés jelenik meg, hogy ezeket ellenőriznie kell.

A tanárok kézzel is beállíthatnak értékeléseket, anélkül, hogy feltételek lennének beállítva. Ha egy kompetencia egy tevékenységhez van rendelve, többféle következmény állítható be a teljesítés esetére. A kurzushoz beállított kompetenciák a biztonsági mentés segítségével menthetők és visszaállíthatók (csak akkor, ha az új oldalon már léteznek a kompetenciák ugyanazzal az azonosítóval).

 

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá