Módszertan

Mikrotanulási stílusok

Mikrotanulásos modulok készítésekor érdemes nem csak egy tanulási stílusnak megfelelni, mivel a tartalomtól függően más és más módszer lehet az optimális.

A vállalati e-learning új formát öltött a mikrotanulás megjelenésével. A figyelemfenntartó készség csökkenése és az állandó mozgást kívánó munkakörök nagy igényt jelentenek a just-in-time tanulásra. Sokan tudják, hogy az egyes tanulóknak eltérő tanulási stílusaik vannak. A három fő tanulási stílus a vizuális, az auditív és a kinesztetikus.

  • A vizuális tanulók számára az a meghatározóbb amit látnak, vagy olvasnak.
  • Az auditív tanulók hallás útján dolgozzák fel legjobban az információkat.
  • A kinesztetikus tanulók a cselekvés általi tanulást preferálják leginkább.

A legjobb mikrotanulásos anyagra jellemző, hogy többféle tanulási stílust ötvöz. A továbbiakban bemutatjuk az egyes tanulási stílusokhoz kapcsolódó eszközöket/módszereket.

Vizuális tanulás

Videók

Ha választanod kellene aközött, hogy elolvasol egy négyoldalas dokumentumot, vagy megnézel egy oktatóvideót, melyik mellett döntenél? Nagy valószínűséggel az utóbbi lenne az. A mikrotanulás során az információt rövid idő alatt kell kommunikálni, melyre a videók tökéletesen alkalmasak, segítve az információmegtartást.

Animációk

A tanulók sok információt nyerhetnek rövid idő alatt egy olyan animációból, ami bemutat egy koncepciót, vagy felvázol egy folyamatot. Nem érdemes alábecsülni ezen eszköz lehetőségeit, amikor tömör és velős információközlésre van szükség.

Ha narrációt is adsz az animációhoz, akkor máris ötvöztél két forrást, ami már az auditív tanulók igényeinek is megfelel.

Interaktív PDF-ek

Az interaktív PDF-ek tartalmazhatnak videókat, hivatkozásokat és gombokat, melyekkel a tanulók interakcióba léphetnek az anyaggal. Mikrotanulás céljára érdemes inkább referenciának használni.

 

Auditív tanulás

Szinte csak a podcasteket lehet olyan eszköznek mondani, amellyel kifejezetten az auditív típusú tanulók célozhatóak meg, ezért itt van két eszköz, melyek minden tanulótípusnak megfelelőek:

Mobilalkalmazások

A mobilalkalmazások rugalmasságot biztosítanak a tanulóknak, internetkapcsolat nélkül is használhatóak. A tananyagok letöltéséhez és az eredmények visszatöltéséhez szükséges a kapcsolat, de az elvégzéshez nem. A mobil appok a tanulást az onlineból az offline térbe helyezik át, így különösen alkalmasak a mikrotanulásra.

Referenciaeszközök

Igaz, hogy a mikrotanulás kis információegységekre fókuszál, előfordulhat, hogy a tanulók bővebben érdeklődnek egy-egy téma iránt. Csatoljuk a tananyagba eBookokat, ePubokat, videókat, podcasteket referenciaeszközként azoknak, akik többet szeretnének tudni. A mikrotanulás lehetővé teszi, hogy az alkalmazottak utazás közben is tanulhassanak. Ez remek alkalom némi önfejlesztés beiktatására is.

 

Kinesztetikus tanulás

Gamification

A gamification játékélményt ad a tananyagokhoz. A kinesztetikus tanulók szeretik a gamification által kínált nagyfokú interaktivitást. Ismertesd meg új munkavállalóidat a mikrotanulással gamifikált tartalmakon keresztül!

Kvízek

A kinesztetikus tanulók nem szeretnek sokat olvasni vagy instrukciókat hallgatni. Használj kvízt, mint mikrotanulásos eszközt a tananyagban – jó eséllyel a kinesztetikusok fogják a legjobb eredményeket elérni.

(Szoftver)demók

A szoftverdemók vagy más szimulációk olyan eszközök, melyek egyaránt megfelelnek a vizuális és a kinesztetikus tanulóknak. Kézzelfogható élményt és tudást nyújt a mikrotanulás ezen formája.

 

Ahhoz, hogy a tanulás tartós maradjon, az ismétlés elengedhetetlen, és ez a mikrotanuláson keresztül jól alkalmazható. Az információk “morzsánként” való, változatos eszközökkel történő közvetítése megnöveli a tanulási élményt minden tanuló számára, stílusától függetlenül.

 

Forrás

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

1 hozzászólás

Szóljon hozzá