Eszközök Trendek

8 ok, amiért a Moodle a legjobb LMS

Nézzünk meg 8 okot, amiért a Moodle a legpreferáltabb, legjobb e-learning platform a vállalati tanuláshoz 2019-ben is.

Sok jó LMS (learning management system) van, amik mind azt a célt szolgálják, hogy a tanulók közösen és adaptívan tanulhassanak, van lehetőség mobilos elérhetőségre, játékosításra, felhő alapú tárolásra, „microlearning”-re, különböző elemzések lekérésre, és online vásárlásra is.

Persze mindenképpen pozitívum, hogy ezek az új technológiák és innovatív megközelítések ugyanazt használják a tanulási lehetőségek kihasználására – és a szakterület új szereplői általában mind pontosan ugyanazt csinálják. Ritkán érnek fel viszont a Moodle által kínált változatossághoz és megfizethető skálázhatósághoz, ami nem meglepő, tekintve a Moodle alapfunkcióinak rugalmasságát.

  1. Társas tanulás

A kurzusok olyan témákat foglalnak magukba, amiken a tanulók részt vehetnek, értékelhetnek, együttműködhetnek, stb. Aztán tovább lépnek a következő témára. Unalmasnak hangozhat, de ez csak az alap funkciók használata, amit a Moodle alapos ismeretében sajnos sokan választanak, és érzik így tényleg unalmasnak az egész keretrendszert.

Ha rászánunk egy kis időt a megismerésére, látjuk, hogy a Moodle olyan testreszabhatóságot kínál, ami lehetővé teszi a népszerű szociális platformokhoz hasonló interakciókat, mint például a posztok ütemezése, idővonal szűrése, és a tanulók tevékenységeinek és erőforrásainak beillesztése a tanulási folyamatba.  Könnyen kezeli azokat az egyéni információkat, amik alapján egyből kontextusba kerül az, és cselekvésre buzdít, mint a kommentelés, lájkolás, szavazás. Ez már elég jól hangzik online tanulásnak, ugye?

  1. Adaptív tanulás

Az adaptív, azaz alkalmazkodó tanulás, a modern LMS szolgáltatók kedvenc szava. Ez a jelszó a személyre szabott erőforrások és a tanulási tevékenységek létrehozására, amik a tanulók egyedi igényeit szolgálják. Ez azonban hatékony tananyagfejlesztéssel érhető el, nem csak a technológiával egyedül. Ha az adaptív tanulásnál nem figyelünk erre, akkor a kurzusok nem tudnak a tanulók saját igényeihez illeszkedni. A Moodle-ben ez is lehetséges, a tananyagfejlesztés a Moodle rugalmasságával együtt gyakorlatilag tökéletesen személyre szabható tananyagok létrehozását teszi lehetővé. Be tudunk állítani különböző hozzáférési korlátozásokat, a kurzusokhoz feltételeket (pl.: a befejezéshez), létrehozhatunk kvízeket, a modulokhoz különböző célokat állíthatunk be, stb.

Fontos, hogy ha a kurzus tartalmát eleve nem adaptív módon készítjük el, akkor nincs olyan LMS rendszer, ami a tananyagot azzá teszi. Szóval barátkozzunk össze a legközelebbi tananyagfejlesztő kollégával, és kérjük segítségét, hogy az adaptív tanulás ne csak az LMS szolgáltatók célja legyen. 

  1. Mobilról elérhető tananyagok: mLearning

A Moodle-nek saját, hivatalos mobilos alkalmazása van, ami bármilyen böngészőben elérhetővé teszi a kurzusokat (még offline módban is), értesítéseket küld üzenetekről és egyéb eseményekről, végig követi a tanulási folyamatot, stb. Az alkalmazás ugyanúgy testreszabható, mint az asztali verzió, és folyamatosan frissül a legújabb tanulási lehetőségekkel, amiket bármikor és bárhonnan elérhetünk. De vajon minden, a mobil alkalmazásban megtekintett tartalom mLearning-nek minősül-e? Szó sincs róla! Az mLearning speciális dizájnt kíván meg, más tervezési elveket kell alkalmazni a tartalomkészítés során, hogy a tudásanyagot hatékonyan lehessen átadni.

 

  1. Felhő alapú tárolás

A Moodle bár nem ingyenes, rendkívül megfizethető. Nyílt forráskódú, tehát letölteni le tudjuk ingyen, költségei a szerver fenntartásának és a személyre szabásnak vannak, ezek azonban jóval olcsóbbak, mint már LMS-ek.

A drága rendszerek, és felszerelések beszerzése helyett, inkább csökkentsük még tovább a költségeinket azzal, hogy felhőalapú számítástechnikai erőforrásokat használunk. Nem kell így rendszerfrissítésekre, új hardverekre költenünk, amik kezelnék a felhasználókat és a kurzusokat, amikor ezek mennyisége elkezd jelentősen nőni.

  1. Játékosítás

A játékosítás (gamifikáció) az egyik leghatékonyabb módja a tanulók elkötelezésének és motiválásának. Van játék alapú, és játékosított tanulás, ami két teljesen különböző gyakorlat, de fontos közös pontjuk, hogy a Moodle-ben mind a kettő jól meg tud jelenni.

Az olyan játékok, mint például az akasztófa, a szókereső, a gazdálkodj okosan, az akciófilm szerű játékok, és a stratégiai játékok mind átalakíthatók egy-egy tanulási folyamat részévé. Lehet pontokat, jelvényeket szerezni, kihívásokat teljesíteni, eredményeket összehasonlítani, ranglistákat vezetni, lehetnek szintek, időzített játékok, különböző történetek és karakterek megjelenítve, a rizikós döntések meghozatalának izgalma is megjelenhet, mind egy-egy Moodle plugin által.

  1. Microlearning

Lehetővé teszi a tanulók számára, hogy a számukra legmegfelelőbb eszközöket és módokat válasszák ki és használják, így a tanulás még jobban illeszkedik a munkájukhoz. A microlearningnek ez a tanuló által irányított aspektusa nagyon kedvező, még jobban növeli az elköteleződést, növeli a képzés hatékonyságát a munkában is, és fenntartja a tanuló érdeklődését, még további témák, kurzusok felé is.

A Moodle egyik nagy előnye, hogy számok különböző interaktív, és újra felhasználható tartalomtípushoz fér hozzá. Márpedig a microlearning pont a gyorsan tanulható anyagról, ami könnyen testreszabható, és használható, ezzel is időt nyerve. Ehhez társul még hozzá a Moodle által szuper könnyűvé tett tartalomkészítés lehetősége, ahol rövid, interaktív kurzusokat hozhatunk lére egy szempillantás alatt.

  1. Automatizált elemzések

A Moodle analitikája lehetővé teszi, hogy nyomon kövessük tanulásunkat, kurzusainkat, kompetenciáinkat, így lehetővé téve, hogy egy előléptetésnél mondjuk könnyebb legyen a döntés, vagy bármilyen képzés és fejlesztés megtervezésénél.

A nyomon követés alapfunkcióin túl a Moodle azt is megmutatja, hogy milyen tanulási folyamatban vagyunk, hol tartunk benne. Ezeket leírja, elemzi, és előrevetíti, hogy az adott tanuló a tudásával milyen irányokba juthat.

A tanuló elkötelezettség-indikátorok segítségével lehetséges az is, hogy proaktív módon értesítéseket kapjanak a rendszergazdák, a tanulókról, így könnyebben átlátják azok adatait.

  1. E-kereskedelem

Habár ez nem kiemelt fontosságú a vállalati tanulás szempontjából, ez sem lehetetlen a Moodle-ben. Bármikor úgy dönthetünk, hogy kurzusainkat eladásra kínáljuk, ilyenkor is nagyon jó választás a Moodle, hiszen a fent felsoroltak mellett még ezt is lehetővé teszi. Vannak olyan bővítmények (plugin-ok), amik kompatibilisek a Moodle-el, így online áruházakat hozhatunk létre benne, különböző fizetési lehetőségekkel, a beiratkozás automatizálásával, kurzus értékelésekkel és pontozásokkal, kupon kódokkal, ajándékkártyákkal, ajánlásokkal stb.

Tehát:

Jelentős különbség van a taxi használat, és a saját autó között. Utóbbi presztízsértékkel bír, főleg, hogy kinek milyen autója van. Ez nagyjából ugyanígy működik az LMS terén is. Egy szabadalmaztatott LMS használata általában rövid élettartamú, és sok hátránya van. Az igazi presztízs a tulajdonjogból ered. A Moodle segítségével pont ezt érezhetjük, hogy mi alakítjuk magát az LMS-t, nem pedig csak felhasználói vagyunk.

Minden lehetőségünk megvan arra, hogy úgy formáljuk, ahogy szeretnénk, ahogy szerintünk az a legjobb.

 

A fordítás az eLearning Industry cikke alapján készült. Forrás: SF, S. (2019. január 4.). Key Features Of Moodle Explaining Why It’s Popular. Utolsó letöltés: 2019. január 11., URL: https://elearningindustry.com/why-moodle-still-awesome-8-reasons

A szerzőről

Réffy Orsolya Nóra

Szóljon hozzá