Jó gyakorlatok

5 tipp, hogy javítsd a tanulási kultúrát a cégednél

A legtöbb vállalati eLearning megoldás nem felel meg a tanulók igényeinek, így végül nem teljesíti a kitűzött tanulási célokat. Az eLearning stratégia létrehozásakor ezt figyelembe kell venni, valamint figyelmet kell fordítani arra, hogy vajon hogyan javítható a szervezet tanulási kultúrája.

Az eLearning alkalmazásának gyakorlata a munkahelyen folyamatosan növekszik, és a legtöbb szervezet egyre nagyobb hangsúlyt fektet a technológia által segített tanulásra, hogy az alkalmazottak élvezhessék a folyamatos munkahelyi tanulás előnyeit. A legtöbb vállalati eLearning megoldás nem felel meg a tanulók igényeinek, és végül nem teljesíti a kitűzött tanulási célokat. A munkahelyi tanulásnak összhangban kell lennie az egyéni és szervezeti tanulási igényekkel. Az eLearning stratégia létrehozásakor ezt figyelembe kell venni, és összehangolt figyelmet kell fordítani a szervezet tanulási kultúrájának folyamatos javítására.

1.       A vezetők mutassanak példát

Amikor egy új munkakultúra kerül bevezetésre a cégnél, akkor a munkavállalók mind felnéznek a vezetőre, és érdeklődve figyelik az ő reakcióját. A CEO-nak és a felső vezetőknek érdemes szárnyaik alá venni a vállalati tanulás ügyét, különösen az e-learning tanulást. Ez nemcsak ösztönözni fogja az alkalmazottakat az eLearning megoldások kihasználására, hanem pozitív hozzáállást is eredményez. A vezetőknek is ösztönözniük kell saját csapat tagjaikat, hogy használják fel az elérhető eLearning megoldásokat új ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátítására.A vezetők bőséges lehetőségeket biztosítanak a tanuláshoz és nyomon követik fejlődésüket a platform által nyújtott elemzéseken keresztül. Ez segíti hozzá a csapatot a jobb jövőbeli teljesítményhez.

  1. Teljesítményhez kapcsolódó tanulás

Ne csak a tanulás kedvvért tanuljanak – kapcsolja ezt össze a teljesítményértékeléssel! A vezetők egyetértenek abban, hogy a konkrét ismeretek és készségek elsajátítása hozzájárulhat a szervezet sikeréhez. A készséghiány elemzésével és a tanulók igényeinek megértésével konkrét tanulási igényeket lehet azonosítani és kezelni. Ha a tanulást folyamatosan összekapcsoljuk a tanuló teljesítményével, az segít a szervezeteknek megérteni a munkavállalók képességeit, és aktívan segíthetnek nekik a jobb eredmények elérésében.

3.      A tudás elérhetővé tétele

Az e-kurzusok számának növelésével és a tanulói számára történő rendelkezésre bocsátásával a szervezet pozitív irányba fordulhat a szervezeti tanulási kultúrában,  valamint az esettanulmányok és a pozitív sikertörténetek is megoszthatók, hogy növeljék a tanulók érdeklődését a folyamatos tanulás iránt. A modern alkalmazottak komolyan veszik a teljesítményük javításának és a szakmai élvonal elérésének lehetőségét.

4. Motiválás

Az önmotiválású tanulókat megfelelően jutalmazni kell az erőfeszítéseikért. Az LMS-en belül be lehet vezetni a tanulás “szintezést”, amelyet a tanuló bizonyos számú kurzus elvégzésével ér el. Mindegyik szinten lehet szerezni pontot vagy gyűjteni jutalmakat. Kezdő szinten indul a tanulás, és a munkavállalók elérhetik a “szakértői” szintet. Vagy gyűjthetnek jutalmakat – és ezt beválthatják tényleges nyereményre. Az izgalom szintjének növelése érdekében versenyeket is szervezhetsz – egyik részleget két részre osztva, így versenyhelyzetet teremtve.

5.      Szintetizálás

A gondolkodásnak a szervezet tanulási kultúrájának részét kell képeznie. Ez azt jelenti, hogy időt vesz igénybe egy lecke után, hogy a tanuló szintetizálja, értelmezze a tanulási élmény fontos pontjait – azonban ez a gondolkodási folyamat gyakran hiányzik a szervezeti képzési programokból. Amikor a tanulók együtt vannak egy osztályteremben a fő cél az, hogy megosszák a szükséges információkat – így nincs idő, hogy értelmezzék vagy mérlegeljék az összegyűjtött információkat. Ugyanez a helyzet az online tanulás esetén is: nincs minden esetben a tanulónak ideje arra, hogy értelmezze és elmélyítsem mindazt, amit elsajátított. Ezért fontos az, hogy a vezetők mindig biztosítsanak időt és lehetőséget arra, hogy a tanuló valóban el is tudja sajátítani mindezt.

 

A folyamatos tanulás elősegíti a szervezet fejlődését és a stratégiai célok elérését. A tanulási érdeklődés fokozására és a pozitív tanulási kultúra kialakítására irányuló erőfeszítéseknek folyamatosnak kell lennie, amely végül létrehozni fogja a tudásalapú munkaerőt.

 Forrás

A szerzőről

Müller Andrea

Tananyagfejlesztő az ARTudásmenedzsmentnél, aki több éves e-learning fejlesztői és pedagógiai tapasztalattal rendelkezik.

Szóljon hozzá