Míg év elején csak hírből hallhattunk egy távoli országban terjedő ismeretlen betegségről, amit COVID-19-nek, vagy hétköznapi nevén koronavírusnak neveznek, sajnos az elmúlt hetekben hazánkba is elért a vírus. A világnak, így hazánknak is a számos egyértelműen várható korlátozás és következmény mellett fel kell(ett) készülnie a vírus következtében felmerülő kevésbé szembeötlő kérdésekre.
-Mit tehetünk, ha a járvány miatt be kell zárni az iskolákat, vagy korlátozni kell a munkahelyek működését?
-Hogyan lehet minél gyorsabban és egyszerűbben tájékoztatni az embereket a vírusról és annak megelőzéséről?
Csak Olaszországban 8.7 millió tanulót érint az iskolák járvány miatti bezárása, ráadásul egyes városok, mint Milánó, vagy Velence már most vesztegzár alatt vannak, ami a munkavégzést is érinti. Az ilyen jellegű korlátozások olyan megoldásokat követelnek, mint például az e-learning alkalmazása. Azonban ez mind a tanárok és diákok, mind a munkaadók és a munkavállalók részéről rugalmasságot és nyitottságot igényel.
A többnyire Ázsiában található országokban ezekre a helyzetekre már kidolgozott program van, mégis jelentkeznek problémák. Kínában például a leleményes diákok addig pontozták egyesekkel a leckét adó alkalmazást telefonjukon, míg azt el kellett távolítani az App Store-ból. Eközben az Egyesült Államok egyes területein, vagy Európában sokan most szembesültek először a problémával.
Az e-learning bevezetése azonban tanári oldalról is problémákba ütközhet. Tanárok a világ minden táján arra kényszerülnek, hogy attól függetlenül, mennyire érzik magabiztosnak magukat az online tanulás világában, most éljenek vele, mert ez az egyetlen eszköz, ami megoldást nyújt a problémára. Erre a nehézségre figyelt fel Priya Lakhani, a Century Tech alapítója, aki az iskolák bezárása után azonnal ingyenessé tette egyébként fizetős Century nevű alkalmazásukat, amely az idegtudományok és a mesterséges intelligencia kombinálásával teremt egyedi tanulási lehetőséget mind a tanárok, mind a tanulók számára. Ázsia szerte jelenleg 50 iskola használja az alkalmazást, de Lakhani kijelentette, hogy bárki használhatja.
A számos nehézség mellett azonban előnye is van az e-learningre való átállásnak. Naima Charlier, a Nord Anglia International School of Hong Kong igazgatója példátlan fejlődésről számolt be a tanárok különböző internetes platformok használatát érintő magabiztosságában és jártasságában. Több ország, vagy amerikai állam kényszerült arra, hogy újragondolják eddigi, rövidebb időre kidolgozott programjaikat, hogy hatékony online tanulást biztosítsanak diákjaiknak, azaz jobb, naprakészebb stratégiákkal álljanak elő.
A távoktatás mellett a világ nagy része a home office-t is tesztüzemmódba állította. Míg Ázsiában alapvetően sokkal kevesebbet dolgoznak otthonról a munkavállalók, mint nyugaton, a járvány miatt sokan kényszerülnek otthon maradni. Azonban ez a kényszerűség hamar ráébresztette a Távol-Kelet alapvetően konzervatív munkaképpel rendelkező munkavállalóit és munkaadóit, mennyi pozitívum rejtőzik az otthoni munkavégzésben. Sokan arról számoltak be, egyenesen nagyobb munkakedvet és produktívabb munkanapokat hozott nekik az, hogy rugalmasan, nyugodt, otthoni körülmények között dolgozhatnak. A főnökök is hamar kialakították ellenőrző rendszerüket, a megszokott becsekkolást például a munkavégzés kezdetéről és befejezéséről készült fotókkal, a meetingeket pedig videókonferenciákkal helyettesítik. Hátulütői is vannak persze a home office-nak, hisz a bezártság, amely a járvány okvetlen következménye, hosszútávon csökkentheti mind a motivációt, mind a személy egyéni jóllét mutatóit. Azt azonban minden kényszer home office-ra küldött dolgozó kiemelte, hogy nőtt a családjukkal eltöltött minőségi idő ezen időszak alatt.
Az online kommunikáció azonban nemcsak a kényszerű korlátozó intézkedések következményeként kialakult problémákra lehet válasz. Online tanulási felüleletekkel, melyeket szakmai szempontból hiteles szervezetek adnak ki, nemcsak a vírus következtében kialakult általános pánik csökkenthető ugyanis, hanem a vírus terjedését megelőző intézkedések is szélesebb körben ismertté tehetők.
A WHO oldalán már fellelhetőek olyan e-learning modulok, amelyek elsősorban az ENSZ különböző országokban található dolgozóinak nyújt támpontot a vírussal kapcsolatos információk tekintetében, azonban mindenki számára elérhetőek, sőt a WHO ajánlja is mindenkinek azok megtekintését. A modulokban fellehető információk a szervezet szerint nemcsak a COVID-19 elleni országos felkészültség támogatását szolgálják, vagy segítik azt, hogy az országok növeljék a vírusra adott reagálási képességüket, hanem a válaszadás és a felkészültség nemzetközi koordinációjának javítását is előmozdíthatják.
Link a tananyagokhoz:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/training/online-training
Források:
https://www.edweek.org/ew/articles/2020/03/04/coronavirus-prompting-e-learning-strategies.html
https://www.vox.com/2020/3/4/21164938/coronavirus-italy-schools-closed
https://qz.com/1812638/millions-of-kids-testing-e-learning-after-coronavirus-school-closures/