Érdekességek Módszertan

Kerüljük a Facebookot: Mikre figyeljünk oda, hogy az online tanulás, tanulás maradjon?

Jelen helyzetben a diákok sokkal több időt töltenek a képernyő előtt, mint azelőtt. Ez hatással lehet a közérzetükre, mindennapjaikra. Számos ok miatt azt gondolhatjuk, hogy a Facebook egy megfelelő platform lehet az online oktatás mellett, azonban érdemes más lehetőségeket találni ehelyett.

A világ egyik legismertebb gazdasági folyóiratában rávilágítottak arra, hogy a fiatalok sokkal több időt töltenek jelenleg online és önmagukban. Éppen ezért érdekes lehet a következő kísérlet, mely a közösségi média hatásaira fókuszál.

Mit jelent neked a Facebook? Mennyiért mondanál le róla?

Hunt Allcott, Luca Braghieri, Sarah Eichmeyer és Matthew Gentzkow egy kísérletet tettek közzé egy Amerikai Gazdasági Folyóiratba „A szociális média jóléti hatásai” címmel. A kutatásában 8 hétre deaktiválták a Facebook-ot 1 670 ember számára, a 2016. évi amerikai elnökválasztás napján. Természetesen a résztvevőket Facebookon keresztül toborozták.

A folyamat első lépéseként azt vizsgálták meg, mekkora összegért lennének hajlandóak az emberek beszüntetni a facebook használatát. Ez tulajdonképpen, bár nem tökéletesen, de a facebook értékét mutatta meg számszerűsítve, egyéni szinteken.

A mintát azokkal készítették, akiknek 102 dollárért, vagy annál alacsonyabb összegért vállalták, hogy deaktiválják profiljukat. Az elővizsgálatban a bemondott összegek medián értéke 180 dollár, az átlag 100 dollár volt, meghaladva a korábbi vizsgálatok eredményeit. Ez azt jelenti, hogy az emberek a Facebookot nagyon értékesnek vagy additívnak tekintik. Ezután a csoportot két részre osztották, véletlenszerűen: a csoport egyharmada 102 dollárt kapott, a többieknek 0 dollárt kaptak az első 4 hét során. A fennmaradó hetekben pedig egy másik összeget kínáltak fel nekik, ezúttal véletlenszerűen 0 és 170 dollár között.

Hogyan töltik az emberek az idejüket a platformon?

A kutatók megkérték a résztvevőket, hogy kezdjék el más dolgokkal kitölteni a Facebookra szánt idejüket. A kutatásból kiderült, hogy a Twittert használták leginkább a közösségi média helyettesítésére. Azonban a Twitter így is csak második lett a képernyőn kívüli időtöltés kategóriában. A TV nézés, illetve a barátokkal és családdal töltött idő a harmadik és negyedik helyen végzett.


A mentális és érzelmi jóllét hatását illetően a kutatók „pozitív, de nem szignifikáns” hatásokról adtak számot. Ezek összhangban állnak a korábbi kutatásokkal, amelyek a Facebook negatív hatásait sugallják a szubjektív jóllétre, de kisebb hatással vannak, mint a korábbi tanulmányokban. Ugyancsak nem volt észrevehető különbség az aktívabb felhasználók között és azok között, akik addig sem használták ki aktívan a platform lehetőségeit. De a Facebook kikapcsolásából származó érzések nem csak pozitívak voltak: az „élettel való elégedettség” után a „szorongás” lett a második, aztán a „boldogság”, a „depresszió”, majd az „unalom”.

A minta demográfiai adatai alapján a résztvevők 57% -a nő volt, 68% fehér, 52% 30 év alatti volt, 51% rendelkezett felsőfokú végzettséggel és 60% -nak az éves jövedelme legalább 50 000 dollár volt. Ezek többé-kevésbé tükrözik a teljes Facebook-felhasználók és az amerikai állampolgárok demográfiai adatait.

További eredmények

A kutatás további eredményei a következők voltak:

A „Facebook-mentes” személyeknek átlagosan napi 60 percnyi idejük szabadult fel. Míg néhányan ezen idő egy részét inkább más közösségi médiára vagy online tevékenységekre fordították, az emberek többsége a felszabadult idejének nagy részét offline állapotban, tévénézéssel vagy barátaival, családjával töltötte.

Voltak, akik a facebookon keresztüli hírek olvasását nem helyettesítették más hírforrással, így ezek a csoportok kevesebb, mint 15 percet töltöttek hírolvasással. Így kevésbé voltak tájékozottak a hírekről és a politikáról és kevésbé tudtak a politika negatív gazdasági hatásairól, de úgy tűnik, hogy ez nem befolyásolta a választási napon való részvételüket, sőt nagyobb valószínűséggel nyitottak meg politikai tartalmú e-maileket kampányidőszakban.


A kutatás nyomán a „Facebook-mentes” csoport tagjai átlagosan 22%-kal kevesebb időt töltöttek a Facebookon néhány héttel a deaktiválást követően, bár voltak, akik egyenesen jobb színben látták ezután a közösségi média oldalt. 5 százalék soha nem nyitotta meg újra a Facebookot.

Mi a tanulság? A közösségimédia-használat mentális egészségre gyakorolt negatív hatása mellett a gyerekeknek azzal a sok, figyelemelterelő ingerrel is meg kell küzdeniük, amit az oldal kínál nekik rögtön belépésnél. Így a Facebook helyett érdemes más platformot választani a távoktatásra, mert az oldalon töltött kalandozás könnyen válhat a tanulás rovására, míg a kisebb mértékű facebook-használat nagyobb felszabaduló, és tanulásra fordítható időt jelent.

Forrás:

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá