Fejlesztőként elsődleges cél szokott lenni, hogy hatékony e-learning tananyagot hozzunk létre. Ehhez meg kell határoznunk, hogy mi is a célunk a kurzussal, megfelelő instrukciós módszert kell alkalmaznunk, amely megfelel a tanuló igényeinek, és biztosítanunk kell, hogy a tartalom és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek átláthatóak és tényleg relevánsak legyenek.
Lényeges kérdés azonban, hogy fejlesztőként, hogyan tudjuk kiválasztani a legjobb utat ahhoz, hogy tényleg hatékony e-learning tananyagot hozzunk létre? Mint minden projekt esetében, itt is a szükséges információk előzetes összegyűjtése biztosítja a tananyag sikerét.
Tegyük fel magunknak a következő kérdéseket, hogy tisztán láthassunk és előre elkerülhessük az esetleges akadályokat.
KIK a tanulók?
A sikeres tervezés megköveteli, hogy megértsük a hallgatókat, ismerjük tulajdonságaikat és szükségleteiket. Bizonyára nem akarjuk, hogy a tanulók olyan tartalmakkal találkozzanak, melyeket egyébként soha nem használnának. Épp ezért a tanulók ilyen jellegű megismerése a tananyag kidolgozása előtt elősegítheti a hatékonyabb megvalósítást, a tanulók részéről történő elköteleződést a tananyag iránt és több olyan oktatási tartalom létrehozását, melyet a tanuló azonnal felhasználhat.
Hozzunk létre egy tanulói profilt, melyben felsoroljuk és elemezzük azokat a személyeket, akik a tananyag célközönségét alkotják majd.
Fontoljuk meg a következő kérdéseket tananyag készítése előtt:
- Milyen hallgatók vesznek részt a kurzusba? Milyen iskolai végzettséggel rendelkeznek? Milyen képességeik vannak?
- Milyen egy tipikus napjuk? (Különösen a munkájukat tekintve).
- Milyenek a munkakörülményeik? Beleértve a sikereket, kudarcokat, kapcsolatokat és képzettségi szintet.
- A tanulók az adott kurzust kötelezően vagy választhatóként veszik fel?
- Mennyi háttérismerettel rendelkeznek a hallgatók az adott témáról?
MIÉRT van szükség a képzésre?
Az emberek általában amellett döntenek, ami a saját érdeküket is szolgálja. Ez a tetteik és döntéseik fő mozgatórugója. Emiatt fontos, hogy a tananyagok relevánsak legyenek és hasznos információkkal szolgáljanak. Mindenekelőtt határozzuk meg milyen előnyökkel jár a tanulók számára a tananyag elvégzése. A felnőtt munkavégzők többféle kötelezettséggel rendelkeznek és nem akarnak időt pazarolni olyan tananyagra, mely nem biztosít valós, alkalmazható ismereteket vagy készségeket. Legyenek a tananyagba konkrét, életszerű példák, kérdésekkel, interaktív feladatokkal ellátva. Mindig ismertessük, hogy az adott lecke miként járul hozzá a tanuló tudásához, készségeihez.
MIT kell tudniuk a tanulóknak?
Összpontosítsunk arra a célra, hogy a tartalmat összehangoljuk a tanuló igényeivel. Fontos, hogy az általunk alkalmazott megközelítést a tanulók megértsék és önálló igényeikhez tudják testre szabni. Ne szigorúan csak a témára és a tartalomra fókuszáljunk, ez szinte mindig hosszú, unalmas szövegrészeket eredményez. Kezdjük mindig azzal a kérdéssel, mit kell tenniük a tanulóknak a kurzus befejezése után? Ez garantálja, hogy a tananyag teljesen tanulóközpontú legyen. Ne feledjük: az emberek tanulásukban az életszerű, problémaközpontú megközelítést preferálják. Meg akarják tanulni, hogy mi segít a feladatok elvégzésében vagy a mindennapi helyzetekben felmerülő problémák kezelésében, valamint tudni akarják, hogy a tanultakat hogyan helyezzék át és alkalmazzák az életben. Ügyeljünk arra, hogy csak olyan elemeket alkalmazzunk a tananyagba, ami segíti és támogatja a tanulót az anyag elsajátításában.
HOGYAN tudja a tanuló a legjobban elsajátítani az adott tananyagot vagy készséget?
Ez a kérdés segít a leginkább ötleteket megfogalmazni a hatékonyabb stratégiákkal, illetve a tananyag bemutatásához használható legjobb módszerekkel kapcsolatban. Először is arra kell fókuszálnunk, hogy strukturáljuk és sorba rendezzük az oktatás egyes eseményeit, állomásait, hogy olyan feltételeket hozzunk létre, melyek segítik a tanulást. Ez a megközelítés segíti az anyag integrálását.
A hatékony e-learning fejlesztők változatos képzési módszereket alkalmaznak. Fontos a folyamatos informálás, és visszacsatolás a tanulóknak.
Fontoljuk meg ezeket a kérdéseket az e-learning tananyag megtervezéséhez:
- Hogyan kell megtervezni és létrehozni a tartalmat?
- Hogyan kell az ötleteket bemutatni a tanulóknak?
- Milyen tevékenységek és gyakorlatok segítik a résztvevőket a mélyebb szintű tanulásban?
Forrás: