Jó gyakorlatok Trendek

Melyek a legújabb vegyes oktatási trendek?

Vessünk egy pillantást az aktuális trendekre a kombinált oktatásban, hogy lássuk, mit érdemes beépítenünk az oktatási és fejlesztési stratégiánkba, a mély tudásátadástól kezdve a mikrotanulásig, érintve a videós anyagokat és a virtuális oktató által vezetett képzéseket is.

Vajon miért terjedt el olyan viharos sebességgel a vegyes oktatás a képzés és fejlesztés világában?

Ennek fő oka nyilvánvalóan a pandémia, ami jelentősen megnehezítette a személyes jelenlétet igénylő oktatás megszervezését. Másrészt a kombinált oktatás az alábbi előnyökkel jár a szervezetek számára:

  • zavartalan képzéseket biztosít,
  • ötvözi a különböző módszerek előnyeit: a személyes interakciót és az önállóságot,
  • a teljesen offline képzésekhez képest időt és költséget takarít meg,
  • elősegíti a szociális tanulást,
  • és az egyik legfontosabb: a folyamatos tanulási lehetőségek felkínálásával egy utazás élményét nyújtja a tanulóknak.

Mely megoldások tartoznak a kevert oktatási trendhez?

Számos népszerű oktatási forma átalakítható kevert oktatássá:

  1. Immerzív oktatás

Az immerzív tanulás rendkívül interaktív tanulási környezetbe helyezi a tanulókat, akár fizikai, akár virtuális értelemben. Az oktatásszervezési stratégia olyan kurzusok megvalósítását támogatja, amelyek tanulóközpontúak, magával ragadóak, amelyekben a tanulók aktív résztvevőkké válhatnak saját tanulásukban, amelyek segítenek megismerni a döntéseik valós idejű következményeit, és amelyek során gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek. Az immerzív kurzusok emlékezetes tanulási élményt nyújtanak a tanulóiknak.

Vessünk egy gyors pillantást a forgatókönyvekre és a szimulációkra!

Az e-learning forgatókönyvek a történetmesélés és a tapasztalati tanulás erejét használják fel. Olyan helyzetekbe helyezik a tanulókat, amelyekkel nagy eséllyel szembesülhetnek a munkahelyükön, és amelyekben döntéseket kell hozniuk. A tanulók ezáltal megtapasztalhatják döntéseik következményeit a társaikra, az ügyfelekre és a szervezet egészére nézve. Az e-learning forgatókönyvek jól működnek a compliance képzésekben és a döntéshozatalt igénylő területeken.

A szimulációkban – különösen a Watch-Try-Do (Figyeld-Próbáld ki-Csináld) szimulációkban – a tanulók gyakorló környezetben kezdenek el dolgozni a szoftverrel, hogy jártassá váljanak a rendszer használatában anélkül, hogy költséges hibákat követnének el.

A forgatókönyvek és szimulációk használhatók a vegyes tanulásban önálló képzéshez, gyakorlási lehetőségek biztosítására vagy a tudás illetve készségek rendszeres időközönként történő felfrissítésére.

Az AR és a VR

Az immerzív kurzusok másik népszerű ága az AR és VR technológiára épül. A Virtuális Valóság (VR- Virtual Reality) egy virtuálisan reprodukált vagy akár képzeletbeli világba helyezi a tanulót, amelyben teljesen kizárásra kerül a valós fizikai környezet. A Kiterjesztett Valóság (AR – Augmented Reality) a valósághoz adja hozzá a különféle digitális elemeket, rétegeket (ilyenek például a Snapchat szűrők és effektek, vagy a Pokémon Go).

Mindkét lehetőség nagyon különleges élményt nyújthat, és jól használhatóak különböző szituációkban, a tanulási helyzetnek megfelelően. A szimulációk a vegyes oktatásban remek gyakorlási lehetőséget nyújtanak az önálló tanuláshoz, illetve a tudásfrissítéshez.

Például egy raktárban az AR segítségével a munkavállalók gyorsan megtanulhatnak eligazodni az áruház folyosóin, hogy megtalálják a keresett termékeket. A VR segítségével az alkalmazottak megtanulhatják a raktárban követendő biztonsági és vészhelyzeti eljárásokat. A biztonsági előírások figyelmen kívül hagyásának következményeit VR környezetben valós kockázat nélkül tapasztalhatják meg a tanulók.

Különféle fejlesztőeszközökkel – mint például a CenarioVR – könnyen és költséghatékonyan fejleszthetők VR-alapú e-learning kurzusok.

2. Videók

A videó szintén sokoldalú eszköz, melyet bevethetünk a vegyes oktatásban a tanulási út színesítésére. Lássunk néhány érdekes ötletet a használatára:

  • magyarázó videók: valaminek a bevezetésére, kontextusba helyezésére, fontos üzenetek közvetítésére
  • interaktív videók: az elkötelezettség növelésére, lehetőség a tudás alkalmazására
  • kamerába beszélős (Talking Head) videók: fontos üzenetek átadására, személyes tapasztalatok megosztására
  • 360 fokos videók: hogy a tanulók következmények nélkül felfedezhessenek vagy megtapasztalhassanak valamit
  • animált videók: egy nézőpont bemutatására, vagy demonstrálni, hogyan működik valami

A videók egyaránt használhatóak a hagyományos osztályteremben és a virtuális oktató által vezérelt képzésekben; rövidebb videókat kínálhatunk akár on-demand szolgáltatásként, oktatóvideókat használhatunk teljesítménytámogatásra, a menedzsment által készített videókkal üdvözölhetjük az új alkalmazottakat vagy használhatjuk őket változásmenedzsment eszközként. Érdemes tehát beépíteni ezt a sokoldalú eszközt a vegyes oktatásba.

3. Mikrotanulás és virtuális oktató által vezérelt képzések

A mikrotanulás során a tanulók kisebb leckéket kapnak, melyek mindegyike egy-egy tanulási célhoz vezet. Ezeket a modulokat változatos formában alkothatjuk meg, és használhatóak akár önálló képzésre, tréning-felkészítésre, képzés utáni támogatásra, vagy a teljesítmény támogatására is.

A virtuális oktató által vezérelt képzésekben könnyen reprodukálhatóak a személyes képzésekre jellemző interakciók, a hozzá tartozó logisztika nélkül. Most, amikor elterjedt a home office, illetve egyszerre csak kisebb létszámú kolléga tartózkodik bent a munkahelyen, rendkívül nagy hasznát vehetjük az újonnan érkezők virtuális fogadtatásának. A virtuális oktató által vezérelt képzéseket fő képzésként vethetjük be a személyes tréningek helyett, illetve mélyreható magyarázatok, pontosítások esetében.

Melyek a leginkább ajánlott vegyes oktatási trendek?

Miután megvizsgáltuk a rendelkezésünkre álló különféle képzési formákat, most nézzük meg, hogyan mixelhetjük őket. Négy alapvető vegyes tanulási modellt mutatunk be.

  1. Rotált modell

Ebben a vegyes tanulási megközelítésben a tanulóktól elvárják, hogy kövessenek egy rögzített ütemtervet, és több különböző képzési formában is részt vegyenek. Ez a vegyes tanulási modell nagy rugalmassággal alkalmazható az oktató által vezetett képzés, az online képzés, a szociális tanulás vagy bármely más, folyamatos tanulásra ösztönző képzési forma vegyítésében.

2. Flex modell

Ez a tanulási modell sokkal rugalmasabb és személyre szabottabb tanulási élményt nyújt a tanulóknak az ő igényeikhez igazítva. Nagy hangsúlyt fektet az online képzésre. E modell jelentős része az e-learningre összpontosít, emellett más képzési formákat is használnak az online képzés kiegészítésére, közös tanulási tevékenységek és személyre szabott mentorálás révén.

3. Kiterjesztett virtuális modell

Ez a modell hasonló a Flex modellhez, mivel központi eleme az online képzés. A Flex modellel ellentétben azonban a tanulóknak egy ütemezett, oktató által vezetett osztálytermi ülésen kell részt venniük, akár hagyományos, akár virtuális tantermekben.

4. À La Carte modell

Ha olyan képzési módszert keresel, ahol az oktatás nagy része hagyományos osztályteremben zajlik oktató jelenlétében, ajánljuk figyelmedbe az „à la carte” modellt. Ebben a modellben a digitális képzési formák kiegészítik a klasszikus osztálytermi foglalkozásokat, akár az oktatás előtt, akár azt követően.

Amennyiben szeretnél bővebb betekintést nyerni a rapid vegyes oktatási forma megvalósításába, az alábbi linkről angol nyelvű e-bookot tölthetsz le a témában.

Ha pedig úgy érzed, szükséged lenne szakértői támogatásra a bevezetésben, keress minket bizalommal az alábbi elérhetőségünkön.

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá